N
Nannito: [citat] Hej och tack. Jag har faktiskt kaltluft både i vinter och sommar från fläkten på utedeln av VP.. tack
4 svar · 391 läst
Attitudeswe
Attitudeswe: 125mm rör?
4 svar · 1,2k läst
D
digitalni: [citat] Vilka inställningar blev det för dig till slut? Hur stor yta ventilleras? En hel del som ska konfigureras på Heru, och jag tänkte anlita en firma för driftsättning, men undrar om det går att ställa in något default först.
12 svar · 9,6k läst
·
Bnilsson
Bnilsson: Hej Nytt badrum på gång på övervåningen i ett 1,5plans 70 talshus med självdrag. Finns befintlig takhuv som tidigare frånluftsrör bara var uppdraget en liten bit i. Bild på takhuv nedan. Hur gör man bäst nu? Fläkten behöver flyttas en bit och röret måste dras på den kalla sidan på vinden, räcker typ 50mm stenull? Hur gör man när röret går upp i huven på taket? Isolerat rör
0 svar · 519 läst
·
H
Håbbe01: [citat] du har självdrag idag så det måste sitta på taket och suga ut luften. spisfläkt skulle trycke ut luft men förmodligen en hel del i en otät murstock men andra problem som följd. Dessutom så får inte badrum nån ventilation då den kanalen inte är samma som kök utan går till tak
4 svar · 716 läst
G
gbgustaf: [citat] Tack för kloka synpunkter!
4 svar · 907 läst
E
Elfenbenet: Till er som bytt fläktmotor av äldre SVAB modell, hur upplever ni att suget i frånluftsventilerna blivit med den nya? Bättre? Sämre? Likvärdigt den gamla? Sitter och funderar på ifall man ska titta efter en annan fläkt av annat fabrikat eller om man ska gå den enklaste vägen att byta fläktmotor i den befintliga. Tacksam för alla som tar er tid att skriva 😊
5 svar · 869 läst
·
M
MegamanX2: [citat] Är det självdrag i huset så kör Intelliventen i konstant drift inställd på det högsta varvtal du kan utan att ljudet upplevs som störande. Givet detta hade jag valt placering 1. Då har ni fria händer för att placera en dusch i hörnet i framtiden.
3 svar · 653 läst
·
N
Nannito: Hej, vi har köpt ny luft vatten VP och vattenfördelare som skicka ut varmvatten till golvvärme är konstig har sluknad helt. Den lyser inte och är död. Jag tror den orker inte skicka vatten till alla rum i huset.Enlig golvvärmen ritning så behövs 2,2m3 / sek men nuvarande pumpen ger 1,3 m3. Företaget som sålde har redan bytt en pump . Skadas VP om fördelaren är stängt eller död?.tack
0 svar · 238 läst
rasmusandersson4
rasmusandersson4: [citat] Till nästa fråga i denna tråd! Hur hade ni fäst täckplatta och paxfläkt i väggen? Tänker att jag ska sätta en silikonkant runt täckplattan men ska/kan man använda sig av Fischer ux universalplugg med silikon på skruvarna? Det är enkelgips bakom,
13 svar · 1,4k läst
·
raveper
raveper: Ser inte riktigt lika dan ut men det finns väl inte så många att välja på. Annars skruvar du väl isär gångjärnen och plockar ner hela locket. Så blir det mer lättjobbat.
10 svar · 5,6k läst
·
KJD
KJD: [citat] @Johan Andersson8134 fick du ner radon-värdena med din fläkt från radonsug.se?
3 svar · 851 läst
·
B
Bus1t: Jag gjorde liknande i dtt hus tidigare. Gick från uselt självdrag till mekanisk vent. Dina ritningar ser ut att ha samma modell som ett självdrag på ventilerna vilket jag fick lära mig då är fel.. Utsug i kök och badrum enbart.. ej i sovrum osv. Sen är det bara bygga igen de gamla självdragsventilerna. Jag drog även ner en pipa till källaren (tvättstuga/badrum) som jag drog genom en
18 svar · 4,9k läst
·
H
Husbygge15: [citat] Jag satte mitt precis vid fläkten. Mest för att jag vet att många modeller säljs med kallrasskyd i anslutning till fläkten. Lättåtkomlig blir den också.
4 svar · 3,8k läst
mrsnhp
mrsnhp: [citat] Det här är hemma hos oss, så vi har bergvärme och så kaminen som vi eldar i ibland 🙂 En luft/luft-värmepump (vi har haft en sådan tidigare) ändrar inte luftväxlingen mellan ute/inne utan vispar bara runt luften inne i huset samtidigt som den värmer eller kyler. Den påverkar därmed inte trycket i huset och inte heller eldningsförhållandena. En FTX skulle däremot påverka
30 svar · 1,5k läst
·
E
Elfenbenet: Bumpar tråden. Är på gång att byta fläktmotor på min liknande svab fläkt som börjar låta illa. Min fråga är, hur monterar jag ner enbart fläkten? Har ej varit upp på taket ännu. Men sett en del bilder här i forumet. Dock inte så tydliga beskrivningar hur man monterar ut den. Tänker lite vad man ska plocka med sig för verktyg upp när det väl är dags. Tack på förhand😊
48 svar · 4,5k läst
·
F
Frågan: Min gissning är att det blir bra vid din röda markering. Få bort den varma luften redan vid fönstren. Inte låta den cirkulera i rummet i onödan.
26 svar · 33,0k läst
·
C
Chrzan: PS/feedback till andra inför liknande dilemman: Grävt lite i mina gamla kompendier och kan väl sammanfatta avståndsfunderingarna till följande grova tumregel: man tappar ca 7% av fläktens kapacitet (mätt i luftflöde) per längdmeter imkanal, och ca 10% per 90-graders böj. God marginal i vårt fall med den fläkt vi spanat in (och många andra vanliga), om vi placerar spisen 2,5 m bort
11 svar · 689 läst
·
M
Mike the man: Jag hade liknande problem med vår RDKS från 2017. Klocka/datum tickade inte och gick inte gick att ställa in på curo touch. När man startat om maskinen slutade den reglera efter ett par minuter och styrkortsversionen visar ver 0.00. På mitt styrkort var felet läckage av elektrolyt från en supercapacitor. Den hade frätt sönder två vior som kopplar över till andra sidan styrkortet.
36 svar · 14,4k läst
·
D
diddekicke: Tack för hjälpen!
4 svar · 415 läst
·
H
Hybro: Var tidigare ett Metsovent aggregat från 1982, när jag köpte huset 1995. Ja, jösses vad det lät om fläktarna med vertikala axlar. Löste det med 8 ljuddämpare... Men tyst blev det inte. Och effektivt var det påstod säljaren. Känn, vad varmt det blåser! Jo, jo... Värmepatronen låg till hela tiden. - Inte övervägt en FTX? Men då måste det finnas plats på vinden. Övertygad om tro
47 svar · 8,7k läst
·
H
Håbbe01: [citat] Arean stämmer bra med ett spirorör på 80mm och ett flöde på ca 10 l/s (default sky fläkt) vilket ger 50 cm2 Fläkten täcker badrummet behov men hur ser frånluften till övriga ytor i huset ut?
1 svar · 354 läst
BirgitS
BirgitS: I 100 år gamla lägenheter där badrummet har tillkommit i efterhand så förekommer det att det finns en lågt sittande tilluft i badrummet kombinerat med högt sittande frånluft. Kan det vara något liknande i ditt fall att den som konstruerade FTX-systemet gjorde det på något ovanligt sätt? T.ex. därför att dörren är tät i stället för att ha en ventilationsspringa över/under
17 svar · 719 läst
·
P
pjkw: En rejäl trådbump men hur gjorde du och vad blev resultatet? Jag ska gjuta golv i källare där det förut bara var stampat jordgolv i princip, och tänker att det vore smart att lägga rör för radon då jag har lite förhöjda värden.
17 svar · 9,4k läst
Ekoest
Ekoest: Hej! Vi har ett hus från 70-talet där vi ibland känner lukt som verkar komma från asfaboarden bakom tegelfasaden, beroende på väder och vind. Vi planerar att på sikt ta bort teglet och byta ut allt material, men innan dess vill jag prova en enklare lösning. Min idé är att skapa ett lätt undertryck i luftspalten mellan tegel och asfaboard för att leda bort lukten. Vi har redan en
0 svar · 354 läst
J
Johan Sjöberg: Vi lämnar skjutdörrarna öppet några cm men uterummet är byggt ovanpå vårt garage. Med en stor utedel så det kanske framför allt då beror på detta om jag tolkar din fråga rätt? Dvs det är fritt fram för fukt att tränga in från golvet. Bifogar bild på hur det ser ut 👍
2 svar · 411 läst
·
M
Matzz: Skulle behöva hjälp med hur jag på bästa sätt ska dimensionera rör och don, till en lägen het som ska byggas på plan två. Ventilationsaggregatet (Acetec A170T) kommer att stå i teknikrum på plan 1. Från aggregatet på plan 1 till vinden går TL och FL i två 200mm rör som förgrenar sig till plan 1 (200-16-200) och vidare i 200 rör upp till vinden. Plan 2: Rören till vinden är
0 svar · 306 läst
·
S
sdlfkjlsdf: De tyckte väl att man kunde sätta ett rör om man stör sig på eventuell lukt. Om man kollar på hålet i vår vägg så är det rektangulärt men det är cirkelformat i slutet (där det finns puts/isolering utanpå fasaden). Finns det inte nån form av gummiring man kan sätta på röret, så man sen kan trycka in det i hålet och få det någorlunda tätt? Istället för att trycka in skum
10 svar · 823 läst
·
D
DG3: [citat] [/QUOTE] Röret leder upp på taket från källaren. Det finns ingen huv på den, så det kan absolut varit någon fågel som försökt bygga där. Vi kan tyvärr inte rensa kanalerna då det är eternitkanaler.. Det låter som vi får börja med att sätta dit en huv på taket och se om det gör någon skillnad. Tack!
2 svar · 335 läst
·
H
Håbbe01: [citat] Normalt sätter man in ljuddämpare (FL/TF) direkt vid ljudkällan dvs agregatet [citat] Längden på röret ner till isolering (rum) bör vara minst 3 x diameter. Annars får man gå åt sidledes (3xd) med 90 böj ned [citat] Isolermatta 30-50mm för varmvind 60-100 för kallvind. zinkad järntråd 1mm för montage [citat] Kondensisolering endast för inkommande rör , friskluft. 10mm
1 svar · 606 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.