Ventilation
sdlfkjlsdf: De tyckte väl att man kunde sätta ett rör om man stör sig på eventuell lukt. Om man kollar på hålet i vår vägg så är det rektangulärt men det är cirkelformat i slutet (där det finns puts/isolering utanpå fasaden). Finns det inte nån form av gummiring man kan sätta på röret, så man sen kan trycka in det i hålet och få det någorlunda tätt? Istället för att trycka in skum
DG3: [citat] [/QUOTE] Röret leder upp på taket från källaren. Det finns ingen huv på den, så det kan absolut varit någon fågel som försökt bygga där. Vi kan tyvärr inte rensa kanalerna då det är eternitkanaler.. Det låter som vi får börja med att sätta dit en huv på taket och se om det gör någon skillnad. Tack!
Håbbe01: [citat] Normalt sätter man in ljuddämpare (FL/TF) direkt vid ljudkällan dvs agregatet [citat] Längden på röret ner till isolering (rum) bör vara minst 3 x diameter. Annars får man gå åt sidledes (3xd) med 90 böj ned [citat] Isolermatta 30-50mm för varmvind 60-100 för kallvind. zinkad järntråd 1mm för montage [citat] Kondensisolering endast för inkommande rör , friskluft. 10mm
five_by_two: Min lägenhet har dålig ventiltion vilket havhjälpts med golvstående fläkt från Jula som har 10 hastigheter där de 3 lägsta är ganska eller mycket tysta. Nu när konceptet är verifierat skulle jag vilja ha en takfläkt istället. Kan någon rekommendera? - Tystgående nog för sovrum (gissar att det är möjlighet till låg hastigheter jag vill ha) - Belysning för att ersätta taklampan
nson_: [citat] Sen satt jag faktiskt och läste om annat. Ill bara hjälpa till.
vessen: Hej! Står inför ett takbyte inkl nytt underlagstak och funderar på om det är värt att passa på isolera om imkanal och avluft främst då det är dessa som mynnar ut på taket. Har sedan vi flyttat in inte varit något problem ska sägas men tänker att det i samband med takbytet kanske är relativt enkelt ingrepp i och med att huvar och underlagstak demonteras? Avluften tänker jag i så
sandos: Det här fungerar ju hyffsat bra, bortsett då från att man inte ska bygga undertryck, och att du måsta ta in varm luft någon annanstans. så det blir mer lokal kyla. En varning dock, minska INTE på ytan som ACn har på sin frånluftsslang. Jag gjorde detta genom en för liten ventil och AC-enheten blev supervarm då den inte lyckades trycka ut all varm luft. Jag tror inte den mådde så bra
BostadsBubbel: [citat] Tack för tipset. Dock hade databladet ingen information på hur mycket denna bygger på höjden, dvs ner från taket. Och enligt ritningen kan justeringen av luftflödet leda till att en del av ventilationen sticker ner längre, och då finns ju risken att det totalt sticker ner för långt.
reta: [citat] Tack! Hoppas det bara inte ser helt galet ut med denna (redan köpta) vid golvet 😅 [bild]
robber: Hej! Lyfter denna tråden då det är intreessant för mitt 35kvm garage med bättre ventilation. @Anders Öfvergård @Ulltand @Malainor hur har det gått för er? Dela gärna med er av era tankar och erfarenheter /r
mickeenberg: Vi installerade allt själva. Jobbigast var att isolera rören på vinden annars är det inte speciellt svårt. En ventilationsfirma fick ställa in flödena efteråt. Det bästa vi gjort för inomhusklimatet. Så frisk och behaglig luft. Bor strax utanför Östersund och slår på eftervärmaren bara när det är kallare än -10 grader. Köpte en Östberg HERU 160S för tre år sedan, inga
Attitudeswe: Om rummet är ett badrum och inte är väldigt välplastat så kommer du under 70s skapa ett övertryck som trycker in fukt i väggar/tak. Är det i ett stort vardagsrum så är det ju ett mindre problem... 85% kan du inte räkna med. 50% på sin höjd. Fukt kommer falla ut i prylens energilagring. Damm kommer fastna då den inte verkar ha filter. Finns andra prylar som inte skapar övertryck:
Installation: [citat] Sen bör väl tilluften i ett vistelserum inte vara överluft från ett garage.
fluffe97: https://www.bauhaus.se/franluftsdon-fresh-100?_gl=1*1pbluqp*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=EAIaIQobChMI0a759uaijwMVSBiiAx162CQ_EAQYByABEgJgnvD_BwE&gbraid=0AAAAADxd_kw94Ts8G0dbTPr0oHy5tMAa2 Bara att smälla dit!
bygges: [citat] Ja, jag har Plejd i badrummen med vridadapter RTR-01. Dubbeltryck på RTR är inställt att styra en annan Plejd CTR-01 vid köksfläkt som i sin tur är kopplad till relä https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/relaer/2-poligt-rela-240-v-ac-10-a-250-v-p36101 https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/svagstrom/relaer/rela-sockel-p36103 Den
BirgitS: Är det kall- och varmvattenrör eller rör som går till radiatorerna? Om det är kall- och varmvatten: Kan du känna att ytan på något av dem blir fuktig när det har spolats vatten genom dem?
JonasGj: [citat] Åt höger in mot lådan dvs andra sidan där det är pluggad precis som på bilden 😁
Carl_Solna: Hej, idag fick jag analysrapporten och det visade sig att det INTE finns någon asbest i dessa ventilationskanaler. Kan rekommendera analysfirman vi använde för andras gången. evema.se
Jonand2: Ja jag får nog krypa in o kika. Men tror du inte rörisoleringen fortsätter genom isoleringen? Så själva inplastningen behöver ju isåfall inte vara diffusiontät.
Attitudeswe: [citat] Du får högre återvinning från roterande (90 vs 70%). Roterande slipper man byte till sommarkassett också. Dessutom behåller man lite mer fukt i inneluften vid sträng kyla och slipper koppling till avlopp. Jag bytte en plattvärmeväxlare mot systemair vsr300 i sammband med att huset byggdes ut från 145 till 205kvm. Har samma elförbrukning nu som innan tillbyggnaden.
Isnih0: [citat] Hej, hur har det gått? Jag är inne i undersöknings stadiet så jag suger åt mig fakta och lärdommer...nåt du kan rekommendera eller varna för?
InsidersUnited: Den är inte tyst, men den står i krypgrunden så hur folk upplever om de hör den eller ej, beror på hur mycket isolering de har i trossbotten. Skulle du störa dig på ljudet kan man lägga några skivor cellplast runt burken.
Antagligen: Halloj! Jag har för ett tag sedan köpt in ett par fresh TL80DE dBs friskluftsventiler som jag har som mål att sätta montera i vardagsrummet. Jag har dock väldigt dålig koll på vad för material som skulle kunna tänkas behövas för att få det löst. Som på bilden så har vi ett inglasat uterum som täcker hela väggen för vardagsrummet och som jag förstår så ska man inte sätta
extcon: [citat] Hej, tack för meddelandet. Jag minns inte om det ligger någon annons någonstans eller om detta var vanliga meddelanden. Hur som helst sålde jag den för 2 år sedan till personen i tråden. Lycka till! Mvh, Carl
Huddingebo: Självklart räcker värmen till om husets värmesystem fungerar som det ska. Detta är ju ett ventilationssystem med återvinning och inte ett system som ska värma huset. Elslingan är till för att undvika nedisning/frost/kondens i aggregatret. Som sagt, de mindre aggregatren går mer tid med elvärmaren på och är sämre på att återvinna värmen. Dvs sämre energieffektivitet. De låter
Josth: Ok. Låter som någon riktigt gammal sak när du skriver 250 VAC. Normalt ska dessa kondensatorer idag klara minst 40 VAC och helst 450 VAC toppspänning.
Derbyboy: Dåligt, har lärt att leva med det. Fritidshus vilket gör det enklare. Hade jag gjort något annorlunda så hade jag gått till botten med lukten innan jag gjorde NÅGOT annat.