4 887 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Installera FTX 1½ villa med källare från -71
Jag tror också att du måste ha kvar röret genom bastun. Frånluften i min bastu går i taket.
Apropå det som du skrev tidigare om isolering om vi bortser från din bastu: Du behöver isolera frånluftsrör om de går genom kalla utrymmen, och då är det ett annat fall nämligen kondens inne i röret som kan skada röret eller FTX-aggregatet. Då förstår jag egentligen inte poängen att isolera om de går genom uppvärmda utrymmen. Det skulle vara väldigt lite isolering i så fall. Risken skulle som sagt vara om det kondenserar inne i röret, och det kan det väl inte göra om det är samma temperatur utanför och inne i röret.
Möjligen då fallet när du duschar, det av nån anledning blir varmt i duschutrymmet och fuktigt där, och sen leder du luften genom rum med normal temperatur. Det skulle motivera lite isolering för att förhindra kondens inne i röret.
Avluftsröret skulle jag ha isolerat med diffusionstät PE30-strumpa.
Apropå det som du skrev tidigare om isolering om vi bortser från din bastu: Du behöver isolera frånluftsrör om de går genom kalla utrymmen, och då är det ett annat fall nämligen kondens inne i röret som kan skada röret eller FTX-aggregatet. Då förstår jag egentligen inte poängen att isolera om de går genom uppvärmda utrymmen. Det skulle vara väldigt lite isolering i så fall. Risken skulle som sagt vara om det kondenserar inne i röret, och det kan det väl inte göra om det är samma temperatur utanför och inne i röret.
Möjligen då fallet när du duschar, det av nån anledning blir varmt i duschutrymmet och fuktigt där, och sen leder du luften genom rum med normal temperatur. Det skulle motivera lite isolering för att förhindra kondens inne i röret.
Avluftsröret skulle jag ha isolerat med diffusionstät PE30-strumpa.
Redigerat:
Att ta källaren i en egen etapp kan jag bekräfta är en bra idé, så har jag gjort.M miknyg skrev:Hej, Går och planerar för att dra igång ett ventilations projekt som jag jag har funderat på länge nu. Huset är ifrån början självdrag men vi installerade en paxfläkt när badrummet renoverades på undervåningen, samt tillluftsventiler i samtliga sovrum och vardagsrum. Ventilationen suger, speciellt på sommaren.
Så jag tänkte installera FTX. Jag kommer inte få plats med ett tillräckligt stort FTX aggregat som kan ventilera alla tre våningar, därför är planen att installera ett separat FTX aggregat för källaren och det blir ett senare projekt.
Har gjort ett utkast på ventilationsritning som jag gärna tar feedback på. Min största oro/fundering är kring ventilationen i WC/Dusch på bottenvåningen. För att komma dit kommer jag behöva dra ett ventilationsrör igenom bastun. Nått man behöver tänka på där ?
Enligt mina beräkningar så kommer de bli under 3m/s i samtliga rör, inklusive huvudstammarna.
När det kommer till isolering så tänkte jag försöka köra 100mm där det går, är det vettigt eller räcker det med 50mm ?
Den gamla ventilationen kommer att sättas igen. (Paxfläkt och tillluftsventiler)
Nån som ser ett problem med att ventilera källaren med ett separat aggregat ?
För ditt FTX-aggregat till huset ser det ut som att du har fått gott om bra råd, om du senare vill ha hjälp kring ventilation till källaren så får du hojta till för där har jag en hel del erfarenhet.
Om det är ett hus med självdrag som görs om till "mekanisk med återvinning" dvs FTX så måste en anmälan för ändring av ventilation i huset göras.C coccon skrev:
Denna anmälan ska göras med ritning. Gör man i två etapper blir ritningen mycket enklare och billigare.
Sen då man kommer till etapp 2, källaren, behöver man inte göra nån ny anmälan, ty det är inte längre någon "väsentlig ändring av en anordning för ventilation" och man behöver inte heller skicka in en ny uppdaterad ritning.
Mao man tjänar massa passersjobb mot komunen med på att dela i två etapper
Jag gjorde liknande i dtt hus tidigare. Gick från uselt självdrag till mekanisk vent. Dina ritningar ser ut att ha samma modell som ett självdrag på ventilerna vilket jag fick lära mig då är fel.. Utsug i kök och badrum enbart.. ej i sovrum osv.
Sen är det bara bygga igen de gamla självdragsventilerna.
Jag drog även ner en pipa till källaren (tvättstuga/badrum) som jag drog genom en tom kanal i skorstenen..
Sen är det bara bygga igen de gamla självdragsventilerna.
Jag drog även ner en pipa till källaren (tvättstuga/badrum) som jag drog genom en tom kanal i skorstenen..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden