Hej!
Eftersom luften står stilla i mitt fritidshus tänkte jag installera en badrumsfläkt som hjälper till att byta ut luften i huset. Det luktar även lite vilket jag tänker åtminstone delvis kan bero på den dåliga ventilationen.

Eftersom jag har en kamin som tar luft från tilluftsventilerna i huset, så tänker jag att det kanske inte är bra att ha kontinuerlig drift eller drift när jag eldar i kaminen. Tänker jag rätt här? Är alltså rädd att det kommer att dra in rök i huset om jag eldar samtidigt som en badrumsfläkt är igång.

Jag blir inte riktigt klok på de badrumsfläktar jag tittat på, om det går att bryta ev automatisk drift, vet någon något om detta? Jag är intresserad av en Fresh Intellivent Sky, då den ska vara tyst men väldigt effektiv ändå.

Skickar med en bild på hur huset ser ut med tilluft etc. (Jag har badrumsfläkt i det stora badrummet men den verkar gå på luftfuktigheten.)

Vore hemskt tacksam om någon har samma upplägg (med kamin, tilluft och badrumsfläkt) och kan berätta hur du gjort och hur det fungerat för dig.

• Handritad planritning över fritidshus med markeringar för kaminen, tillufts- och frånluftsventiler, samt frågetecken för badrumsfläktens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om man (elektrikern) kopplar in badrumsfläkten via en strömbrytare så går det ju att stänga av fläkten när man så vill.

Sen bör du väl ha en fläkt i det andra badrummet också, eller?

Det är nog rätt vanligt att man får öppna ett fönster i något annat rum när man har en kamin igång som kräver en massa tilluft. Om inte tilluftsventilerna släpper in tillräckligt.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
I mitt fritidshus togs tilluften till kaminen från krypgrunden direkt under kaminen via ett rör inne i kaminen.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I mitt fritidshus togs tilluften till kaminen från krypgrunden direkt under kaminen via ett rör inne i kaminen.
OT:Upplevde du det positivt eller negativt för krypgrunden?

F fribygg skrev:
OT:Upplevde du det positivt eller negativt för krypgrunden?
Ärligt talat så hade jag ingen större koll alls, och när jag sålde 2011 så skulle kåken rivas för att bygga parhus så jag kollade inte i grunden 😮
Men min spontana känsla är att det var i vart fall torrt och fint i den del av grunden där kaminen sög luft.

Vi har Fresh Intellivent Sky. Man laddar ner deras app, kopplar upp sig mot fläkten med bluetooth och kan sedan styra den från appen för att stänga av den. Man kan även pausa den i upp till två timmar, vilket vi utnyttjar när vi ska elda i kaminen.

Vi har också tilluftsventiler utan separat tilluft för kaminen.

BirgitS BirgitS skrev:
Om man (elektrikern) kopplar in badrumsfläkten via en strömbrytare så går det ju att stänga av fläkten när man så vill.

Sen bör du väl ha en fläkt i det andra badrummet också, eller?

Det är nog rätt vanligt att man får öppna ett fönster i något annat rum när man har en kamin igång som kräver en massa tilluft. Om inte tilluftsventilerna släpper in tillräckligt.
Ah, såklart, ibland blir det lite snurrigt med allt tänkande, detta är ett lite nytt område för mig. Det finns redan en badrumsfläkt i det andra badrummet, men den är inte gjord för kontinuerlig drift eller manuell styrning. Så jag tänkte låta den vara så och satsa på det andra badrummet som idag saknar fläkt.

Nu vet jag vad jag ska be elektrikern om. Tack så mycket! ☺️

D Dilato skrev:
Ärligt talat så hade jag ingen större koll alls, och när jag sålde 2011 så skulle kåken rivas för att bygga parhus så jag kollade inte i grunden 😮
Men min spontana känsla är att det var i vart fall torrt och fint i den del av grunden där kaminen sög luft.
I mitt fritidshus så såg det ut precis så när jag köpte det, att kaminen tog luft från krypgrunden. Det jag märkte när jag tog bort listerna intill kaminen var att det var missfärgat, något grå-grönt, så troligen mögel. Men då har det inte funnits några tilluftsventiler alls i huset, så ev har det på något vis dragit luft även via golvet här, och dragit med sig den fuktiga luften där. Det finns konstaterade fuktproblem i krypgrunden. Jag har fått ta bort den lösningen eftersom jag har en avfuktare i krypgrunden nu.

P Phlomis skrev:
I mitt fritidshus så såg det ut precis så när jag köpte det, att kaminen tog luft från krypgrunden. Det jag märkte när jag tog bort listerna intill kaminen var att det var missfärgat, något grå-grönt, så troligen mögel. Men då har det inte funnits några tilluftsventiler alls i huset, så ev har det på något vis dragit luft även via golvet här, och dragit med sig den fuktiga luften där. Det finns konstaterade fuktproblem i krypgrunden. Jag har fått ta bort den lösningen eftersom jag har en avfuktare i krypgrunden nu.
Oj, svaret skulle till användaren fribygg.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Vi har Fresh Intellivent Sky. Man laddar ner deras app, kopplar upp sig mot fläkten med bluetooth och kan sedan styra den från appen för att stänga av den. Man kan även pausa den i upp till två timmar, vilket vi utnyttjar när vi ska elda i kaminen.

Vi har också tilluftsventiler utan separat tilluft för kaminen.
Tack snälla, det låter fint. Jag blev inte klok på hur det låg till utifrån det jag läste på deras sida. Det kanske är givet att man kan stänga av, men det är det inte för mig som inte kan något alls om detta. 😄 Jag ber ev även om en strömbrytare till den, så är det hängslen och livrem. Tekniken kan ju fallera eller strula.

Tjo. Problemet jag undrar över är just att du har flera tilluftsventiler men bara frånluft i badrummen? Stänger du dörrarna så blir ju luften stillastående. Frånluft med fläkt har ju oftast kallrasskydd och de stoppar nästan alltid luftflöde om de inte finns några vanliga frånluftsventiler installerade.
Hade jag varit du så hade jag satt en tilluft bredvid kaminen för tilluft när du eldar och sen satt fler frånluftventiler eller lämna innerdörrarna öppna när du lämnar stugan.

• Gilla
Phlomis
  • Laddar…
P Phlomis skrev:
Tack snälla, det låter fint. Jag blev inte klok på hur det låg till utifrån det jag läste på deras sida. Det kanske är givet att man kan stänga av, men det är det inte för mig som inte kan något alls om detta. 😄 Jag ber ev även om en strömbrytare till den, så är det hängslen och livrem. Tekniken kan ju fallera eller strula.
Jag minns att jag också undrade över något liknande (kommer inte ihåg vad) som var otydligt i både beskrivningen och manualen. Man har ju sett dumt konstruerad elektronik förr. Men den funkade precis som jag hoppades.

Vi har aldrig haft problem med styrningen, men självklart kan du ha strömbrytare också. Risken är bara att nån råkar stänga av fläkten med strömbrytaren när de ska släcka lampan och tänker inte på att slå på den igen. När vi hade en gammal strömbrytarstyrd fläkt blandade jag hela tiden ihop knapparna.

• Gilla
Phlomis
  • Laddar…
E Emil Olofsson1 skrev:
Tjo. Problemet jag undrar över är just att du har flera tilluftsventiler men bara frånluft i badrummen? Stänger du dörrarna så blir ju luften stillastående. Frånluft med fläkt har ju oftast kallrasskydd och de stoppar nästan alltid luftflöde om de inte finns några vanliga frånluftsventiler installerade.
Det kan man lösa genom att fräsa ut en slits antingen i dörren eller karmen så att det aldrig blir helt tätt.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med kallrasskyddet. Det stängs ju bara när fläkten står still och poängen är att den nya fläkten ska gå konstant på lågvarv.

• Gilla
Phlomis och 1 till
  • Laddar…
Vårt fritidshus, fläkt i badrum som alltid går konstant på lågvarv och två brytare, en vanlig brytare om man vill slå av den och en återfjädrande för att manuellt öka hastighet, fläkten har även fuktsensor.
Alla rum har tilluftsventiler, det finns en solvärmepanel/Solarventi och en LLVP med elelement som backup.
Underhållsvärme på vintern.

• Gilla
Phlomis
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Det kan man lösa genom att fräsa ut en slits antingen i dörren eller karmen så att det aldrig blir helt tätt.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med kallrasskyddet. Det stängs ju bara när fläkten står still och poängen är att den nya fläkten ska gå konstant på lågvarv.
Min poäng med kallrasskyddet är att den hindrar flödet av luften då det ser ut som att det är den enda frånluftsventilen, sen om det är en i andra badrummet är frågan. När stugan lämnas så hindrar den luften från att flöda fritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.