Vi insåg att vi råkade gipsa in frånluftventilen i det rum vi bygger om från bastu+badrum till sovrum. I taket finns två ventiler, en som satt i badrumsdelen och en i bastun.
1. Bör båda vara tilluft?
2. Behöver vi göra något kopplat till dubbla ventilerna i vad som nu blir ett rum?
3. Hur är vi bäst gå tillväga.. Öppna upp och spärra utluften och i sådana fall hur?
4. Om inte, vad ska vi göra?
Se bilder
1. Bör båda vara tilluft?
2. Behöver vi göra något kopplat till dubbla ventilerna i vad som nu blir ett rum?
3. Hur är vi bäst gå tillväga.. Öppna upp och spärra utluften och i sådana fall hur?
4. Om inte, vad ska vi göra?
Se bilder
Redigerat:
1 och 2. Beror på flödet. Normalt räcker en ventil. Ni bör göra en ventilationsmätning så att ni erhåller rätt flöden på till- och frånluft (>0,35 l/s per m2 för hela huset i tilluft, frånluft på ca 85-90% av tilluften) efter era ändringar.S Erik222 skrev:
3. Är inte frånluftsventilen tillräckligt spärrad om ni gipsat över den?
Tack snälla.K Kane skrev:1 och 2. Beror på flödet. Normalt räcker en ventil. Ni bör göra en ventilationsmätning så att ni erhåller rätt flöden på till- och frånluft (>0,35 l/s per m2 för hela huset i tilluft, frånluft på ca 85-90% av tilluften) efter era ändringar.
3. Är inte frånluftsventilen tillräckligt spärrad om ni gipsat över den?
Ang 3, ja, den bör vara det, men ingen risk för fukt när den inte är ”pluggad”. Även om det är frånluft tänker ut att det kanske finns risk?
Om jag inte var säker på att den är "pluggad" hade jag sågat upp gipset där och pluggat den, alternativt pluggat den i andra ändan. Dvs kapat förgreningen som går till ventilen och pluggat där.S Erik222 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Blev det inte omkastat där?K Kane skrev:
0,35 l/s och kvm i frånluft och tilluften mindre än det för att få undertryck.
Erik:
Det brukar fungera dåligt att få tilluft uppifrån utan tilluften bör ju vara genom ytterväggen, t.ex. spaltventil i dörrkarmen.
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Vi har i grunden ett luftvärmesystem från bahco med ftx så tilluften är i taket i alla rumBirgitS skrev:
Tycker ventilen på första bilden (innan rivning av kakel) ser ut som en typisk tilluftsventil. Var det verkligen frånluft där? Frånluftsventiler brukar sitta högre upp, vid eller i tak
Om det var/är tilluft där så verkar det väl rimligt? Man vill blåsa ut uppvärmd luft i golvnivå
Om det var/är tilluft där så verkar det väl rimligt? Man vill blåsa ut uppvärmd luft i golvnivå



