Vi insåg att vi råkade gipsa in frånluftventilen i det rum vi bygger om från bastu+badrum till sovrum. I taket finns två ventiler, en som satt i badrumsdelen och en i bastun.

1. Bör båda vara tilluft?

2. Behöver vi göra något kopplat till dubbla ventilerna i vad som nu blir ett rum?

3. Hur är vi bäst gå tillväga.. Öppna upp och spärra utluften och i sådana fall hur?

4. Om inte, vad ska vi göra?

Se bilder
 
  • Ventil på vägg i rum med vita, kvadratiska kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsad vägg med hål för ventilation i ombyggt rum från bastu/badrum till sovrum, bredvid blått klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsskivor monterade i ett hörn med synliga skruvhål och skarvar som är spacklade. Möjlig frånluftventil kan vara inbyggd bakom väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rumstak med två ventiler och textmarkerade anteckningar om bastu- och badrumsventilation, samt en stege och fönster i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tilluft skall du ha i sovrummet.
 
K Kane skrev:
Tilluft skall du ha i sovrummet.
Tack för svar men den delen vet vi och det var inte riktigt fokuset i inlägget
 
S Erik222 skrev:
Tack för svar men den delen vet vi och det var inte riktigt fokuset i inlägget
1 och 2. Beror på flödet. Normalt räcker en ventil. Ni bör göra en ventilationsmätning så att ni erhåller rätt flöden på till- och frånluft (>0,35 l/s per m2 för hela huset i tilluft, frånluft på ca 85-90% av tilluften) efter era ändringar.
3. Är inte frånluftsventilen tillräckligt spärrad om ni gipsat över den?
 
K Kane skrev:
1 och 2. Beror på flödet. Normalt räcker en ventil. Ni bör göra en ventilationsmätning så att ni erhåller rätt flöden på till- och frånluft (>0,35 l/s per m2 för hela huset i tilluft, frånluft på ca 85-90% av tilluften) efter era ändringar.
3. Är inte frånluftsventilen tillräckligt spärrad om ni gipsat över den?
Tack snälla.

Ang 3, ja, den bör vara det, men ingen risk för fukt när den inte är ”pluggad”. Även om det är frånluft tänker ut att det kanske finns risk?
 
S Erik222 skrev:
Ang 3, ja, den bör vara det, men ingen risk för fukt när den inte är ”pluggad”. Även om det är frånluft tänker ut att det kanske finns risk?
Om jag inte var säker på att den är "pluggad" hade jag sågat upp gipset där och pluggat den, alternativt pluggat den i andra ändan. Dvs kapat förgreningen som går till ventilen och pluggat där.
 
BirgitS
K Kane skrev:
Ni bör göra en ventilationsmätning så att ni erhåller rätt flöden på till- och frånluft (>0,35 l/s per m2 för hela huset i tilluft, frånluft på ca 85-90% av tilluften) efter era ändringar.
Blev det inte omkastat där?
0,35 l/s och kvm i frånluft och tilluften mindre än det för att få undertryck.

Erik:
Det brukar fungera dåligt att få tilluft uppifrån utan tilluften bör ju vara genom ytterväggen, t.ex. spaltventil i dörrkarmen.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Blev det inte omkastat där?
Tamefan....
Helt rätt noterat. 0,35 l/s och m2 i frånluft och tilluft på 85-90% av det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Blev det inte omkastat där?
0,35 l/s och kvm i frånluft och tilluften mindre än det för att få undertryck.

Erik:
Det brukar fungera dåligt att få tilluft uppifrån utan tilluften bör ju vara genom ytterväggen, t.ex. spaltventil i dörrkarmen.
Vi har i grunden ett luftvärmesystem från bahco med ftx så tilluften är i taket i alla rum
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Erik222 skrev:
Vi har i grunden ett luftvärmesystem från bahco med ftx så tilluften är i taket i alla rum
Inkl. kök, tvättstuga och klädkammare?
 
K Kane skrev:
Inkl. kök, tvättstuga och klädkammare?
Yes
 
BirgitS
S Erik222 skrev:
Yes
Det ska vara frånluft i kök, tvättstuga och klädkammare, inte tilluft. Tilluft ska vara i rena rum där man vistas mycket som sov- och vardagsrum.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ska vara frånluft i kök, tvättstuga och klädkammare, inte tilluft. Tilluft ska vara i rena rum där man vistas mycket som sov- och vardagsrum.
Då öppnar vi upp väggen och spärrar frånluftventilen. Känns risky att ha den öppen bakom gipset
 
S Erik222 skrev:
Då öppnar vi upp väggen och spärrar frånluftventilen. Känns risky att ha den öppen bakom gipset
Kommer du inte åt ventilationskanalen någonstans så kanske det är lättare stänga där?
 
Tycker ventilen på första bilden (innan rivning av kakel) ser ut som en typisk tilluftsventil. Var det verkligen frånluft där? Frånluftsventiler brukar sitta högre upp, vid eller i tak

Om det var/är tilluft där så verkar det väl rimligt? Man vill blåsa ut uppvärmd luft i golvnivå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.