D
Derbyboy: Dåligt, har lärt att leva med det. Fritidshus vilket gör det enklare. Hade jag gjort något annorlunda så hade jag gått till botten med lukten innan jag gjorde NÅGOT annat.
11 svar · 3,2k läst
·
I
Ironside: Aha, får ta och läsa igenom det senare. Som sagt har vi rör som går centralt både vid entrén och i källaren som drar ut luften, så jag har utgått ifrån att alla ventiler i väggarna är tilluftsventiler, men jag kan ha missförstått. I källaren har vi stängt vissa tilluftsventiler för att luften ska dras från rum som saknar frånluft. Detta är särskilt viktigt eftersom vi har ett
5 svar · 1,1k läst
·
P
pedro79: Finns paketet kvar eller blev det sålt?
22 svar · 3,5k läst
·
svartöra
svartöra: Nu gissar jag bara... men fläkten har väl ett grundflöde som ställs in med en skjutbar plåt nånstans. Så även när spjället är stängt ska det sugas lite luft genom kåpan. Kan det vara så att det flödet har ändrats eller försvunnit? Tänker att det kanske hjälper till att minska undertrycket då fläkten i spiskåpan startar så att spjället får lite lättare att öppna.
1 svar · 1,1k läst
X
xxargs: Prova med koncentrerad såpa, som direkt ur flaskan med grumme såpa utan utblandning med vatten direkt på hushållspapper/trasan, när fettet och sotet väl blivit uppblandad med såpan, då kan du torka av med ytterligare hushållspapper och fuktade trasor och tvätta av ytan med vattenlösning. - gör det inte i fel ordning med att prova med diskmedelsvatten/ajax/CIF .mfl-spraylösning först
3 svar · 667 läst
N
Niclas33: Tack!! Återkommer när jag kommit igång.
32 svar · 12,8k läst
·
E
Emanuel01: [citat] Endel kör frånluften genom ett batteri som är kopplat till borrhålet. Har för mig det är Nibe som har en färdig modul.
10 svar · 2,7k läst
I
Ironside: Egentligen, varför ska man sätta in ett plaströr? Varför inte bara byta innerdel med filter? Eller om man nu tvunget ska ha rör, varför inte bara montera innerdelen och sätta fast röret i den utan att gjuta fast det med bruk eller fogskum? Huset har ju alltid haft denna gången, och även om den lutar lite åt fel håll så har det aldrig varit något problem.
12 svar · 1,1k läst
·
V
vincentt: [citat] Hejsan! Båda ja och nej.... Jag har planen och hur det ska göras och vart, samt material... Problemet är att det är på vp2... Och det är knepigt att göra det på utsidan. Måste ha ställning eller en bra lång stege (har ingen sån just nu). Mycket väsen för att göra ett hål ☹️. Så, just nu fungerar det bra med airlockpåse som sitter fast på fönstret med
4 svar · 9,0k läst
BirgitS
BirgitS: Självdrag, som ni nu har, fungerar väldigt dåligt sommartid så då krävs det att man vädrar mycket och har fönster på glänt när man är hemma. Ett alternativ är att man har mekanisk frånluft. Då ska man ha ständigt gående fläktar i badrum, tvättstuga och kök. Det är också viktigt att luften kan komma in i huset, genom otäta fönster, spaltventiler eller väggventiler, i sov-
3 svar · 432 läst
·
J
Jochi: Roterande växlade går sönder förr eller senare! Erfarenhet från ett yrkesliv som vvs-konstruktör. Kan vara knepigt att byta rem eller förhindra ljud från skav av rotorn. Inträffar det efter 7 år är det förargligt och efter 22 år finns kanske inga reservdelar. Roterande växlare ger mindre aggregat och är därför vanliga. Rot-växlare sprider lukt så anslut inte frånluft från
3 svar · 948 läst
·
M
Move105: [citat] Jag tror vi är många ”vanliga svenskar” som tycker att +24 fungerar inne på sommaren. Någonstans där går ju gränsen för när man kan sova gott, förutsatt att luften också är torr och avfuktad. Men vi hade de mycket varmare än så innan luftvärmepumpen. Vissa dagar behövs den inte alls. Andra dagar är det som ett nytt liv. Men nej jag har inga erfarenheter av att jobba i
8 svar · 994 läst
T
theoortendahl: Hej! Jag bor i en funkislägenhet (~1939) och letar efter ett ventilgaller till ventilationen i köket. I alla andra rum finns galler av denna typ: https://www.nackabyggnadsvard.se/p/ventiler/oppningsbar-gallerventil-150-x-200-mm.html. I köket satt en (icke-fungerande) Bahco Silent fläkt från 50-60 talet som jag just monterat ned. Ventilationshållet har måtten (ungefärliga) 24X14 cm, vilket
0 svar · 510 läst
C
cpalm: [citat] Ja, inte minst det där hattandet att saker som godkänts tidigare plötsligt är underkända utan att något ändrats är ett särskilt gissel. Inget tvivel om att många firmor utnyttjar OVK som ett tillfälle att sälja in sina övriga tjänster på ett mer eller mindre bedrägligt sätt.
15 svar · 2,8k läst
·
G
gg_skane2: [citat] Ok. Vad bra att det löste sig! 😊 Tack för tipset om den lilla vindsluckan!
39 svar · 4,4k läst
·
A
Antemoo: [citat] Hermetiskt täta badrum utan ventilation är kanske grejen?
6 svar · 492 läst
G
gg_skane2: Hej, Vilket minmått måste man ha på vindsluckan för att SystemAir VSR500 ska gå upp på vinden? Har sett någonstans att den skall klara 500 mm vindsluckor och det funkar ju om man tar av luckorna på ett håll men på andra hållet?🤔
0 svar · 310 läst
H
Håbbe01: [citat] Nej men man börkolla om det lossnat eller sitter löst och ligger o vibrerar mot något. Normalt nu för tiden så justerar man med moderna med grejor så egentligen skulle denna ej behövas vid om justering av flöde såhålet kan ersättas med en limklutt eller tejp
3 svar · 424 läst
·
F
Flexitegel: Försökte filma under kåpan. Kunde inte se någon fläkt där heller. [bild]
2 svar · 370 läst
·
H
Håbbe01: [citat] precis,skaffa en bra upphängning som inte ger stomvibrationer om det är träbjälklag eller träregelvägg
3 svar · 414 läst
N
Nattfjäril9: Jag bor i en trea, en bostadsrätt byggd 2010 som jag har bott i de senaste 4 åren. De senaste två somrarna åtminstone så har jag observerat att under sommarmånaderna så får min lägenhet en väldigt speciell "lukt" när det står instängt. Den är svår att beskriva, det käns rätt så instängt, lite stickigt i näsan. Det blir ju alltid lite dålig luft under sommaren om man inte
0 svar · 440 läst
J
jahallåja: Jag bor i ett äldre hus med självdrag, som tyvärr är lite otillräckligt. Det blir kondens på fönster, speciellt på ovanvåningen, i sovrumen vintertid, speciellt vid plötsliga temperaturfall. Satte i höstas in tilluftsventil i ett sovrum som saknat detta, men frånluften är via ventiler till skorstenen (troligen flera olika pipor) i andra rum och räcker inte till (inte ens i det andra
0 svar · 298 läst
·
D
Daniel Boltes: [citat] Tusen tack för dina vänliga och informativa svar.
8 svar · 565 läst
·
E
Eby90: [citat] Det kan man lösa genom val av don och industering så man får bra kastlängd. Med tanke på att ni saknar friskluftsventiler och dessutom tätat huset så bör ni göra någon form av åtgärd åtminstone. FTX betalar förmodligen inte av sig, men man får se det som en inneklimatåtgärd och inte en energiåtgärd.
8 svar · 1,4k läst
·
E
Eby90: Den kylda luften är torrare än luften du har i rummet, det som jag tippar på händer är att den fuktiga varma luften kondenserar mot taket närmast donet, som blir nedkylt. Är ytan lite fuktig så binder den damm. Går ringarna att torka bort? Finns don som släpper luften en bit ner, typ fläktwoods CTVB, kanske något att testa?
1 svar · 485 läst
·
BirgitS
BirgitS: All luft i huset bör bytas på 2 timmar och med normal takhöjd motsvarar det 0,35 l/s och kvm så du får kolla om en luft/luft-värmepump har den kapaciteten. Själv tycker jag det är bättre med luftrenare placerade just där luften kommer in.
3 svar · 315 läst
R
robinbu: Tack för svar! Glömde skriva att det är vattenburen golvvärme, så inga radiatorer.
3 svar · 572 läst
·
H
Henrik Vedin: Hoppar in i tråden, någon som vet hur lång slang/rör man kan ha? Skulle behöva uppemot 12m, tänker att den grövre slangen borde klara lite längre än den mindre..
4 svar · 2,2k läst
G
Gralq: Vi har en kanalfläkt som sitter i gillestugan, sedan tidigare så har vi en ljuddämpare på utsidan för att inte bli knäpp när vi sitter på altanten. På insidan har vi inte haft något eftersom den varit inbyggd ovanför ett akvarium, men nu när akvariet är borta så försöker vi få rummet tyst. Var och shoppade en ljuddämpare till och satte före fläkten och det fick bort allt/det
0 svar · 771 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.