Ventilation
huggan: [citat] Detta är inget krav i BBR. Vad är det för försäkringsbolag som kräver detta?
BirgitS: Du bör ju fortfarande ha så mycket tilluft (och frånluft) på souterrängplanet att ventilationskraven uppfylls för det planet.
Fredrik Å: "Golvet" är bara plattor direkt på marken. Prylarna i förrådet är torra när dom ställs in
Håbbe01: Utsuget o fläkt behöver inte vara på samma ställe. Finns kanalfläkt er som kan sitta utanför
sanaziz: Hej! Jag har samma problem, jag undrar hur det gick till?
Wachira Lunuvilage: [citat] Do you think 145-187 m³/h is too much, this is Biltems's duct fan.
Lillpyro: [citat] Vet inte om du syftar på friskluftsventiler som du har i fönster nu? Alla ventiler i huset ska vara stängda om du installerar ftx och du ska bara nyttja dem nya tilluft och frånluftsventilerna. Tilluft i sovrum, vardagsrum, alllrum mm och frånluft i kök, badrum, tvättstuga. Sen kan du även sätta nån frånluft vid tex braskaminen. Du behöver dock tänka på flödena i huset så
BobBuilder25: [citat] tack så mycket bra att veta då denna stora hyresvärd återkommer i frågan.
ROINE Hellström: [citat] Kolla om ni kan hålla upp ett toalettpapper som ska fastna på frånluftsventilen. Om pappret fastnar lätt så. Har ni ett rätt drag
Hybro: Har tre frysar och ett kylskåp ständigt igång. Direktelen i bostadsdelen har varit igång vintertid endast när vi varit borta längre än två dygn. Kör med vedpatroner. Här kan man nu se att energiförbrukningen minskat tydligt fr o m vecka 39 . [bild]
JohT: [citat] Hej! Den är nog rätt gammal, men den satt där när vi köpte huset så jag vet faktiskt inte. Min display lyser också bara en stund, för att sedan "slockna" men det är längre än ett par sekunder. Mitt tips är att faktiskt kontakta deras support, för dom var väldigt hjälpsamma med mig och inte en antydan på att bara försöka fösa vidare mig till någon firma utan verkade
Crippson84: Jag har ett garage på 60m2. 45m2 garage och 15m2 förråd. Vägg emellan ingen Dörr. I garaget har jag en luftvärmepump för att hålla runt 12 grader på vintern. För att få in värme från garaget till andra rummet (förråd) räcker det med julas fläkt som jag länkat nedan? Sen undrar jag om det blir rätt. Jag hade tänkt placera fläkten högst upp på väggen i slutet av rummet, i
Klurare: [citat] Ja, men precis vid en innerhörna vilket gör det svårt att få igenom ett rör
iorx: [citat] Tack för svar. Jo, ska nog gå på att fasa 45 grader på konstruktionen. 45x45 är, som du säger, nog bra mått för skelett att hänga gips på. För att inte bygga ut och ned mer än nödvändigt så tittar jag på om 45or kan gå på sidor utanför den skrymmande "ljuddämparen" och på så sätta kommer lite närmare med gipsskivorna. Så, det blir att byta IT-konsult-tummen till
Filip Sjöstrand: [citat] Eluppvärmningen är frånkopplad. Även detta hade ju kunnat vara boven.
Henrik Eriksson4305: [citat] Och hur mycket kan effektivt ljuddämpande varianter dämpa? Hur effektiva är de bra varianterna? Tänker att det är ju trots allt ett hål i väggen. Kan de stänga ute buller helt?
Hannes Gustafsson: [citat] Byggaren drog bara ett rör från gamla ventilation ut till köket/vardagsrummet genom väggen. Tramsigt att det räckte med så lite, men blev godkänt på OVK iaf 🤷♂️
Runnis: Ha tilluft där ni eldar och i sovrummen. Då borde ni även kunna får värmen att gå från det rummet ni eldar i mot där ni har frånluft.
fribygg: Jag tänker att det varken finns nåt stort ventilations behov eller nån direkt värme att återvinna i ett fritidshus med innertemp 10°C, alla de dagar ingen är i huset produceras knappast nån fukt eller lukt som behöver ventileras och om man så önskar kan man ju välja en Intelvent eller liknande fläkt som har ett grundflöde När man är i huset bör fläkt i hygienutrymme och kök
Stefan1972: Äldre hus kan ju lukta ganska speciellt utan att det är nå fel på nåt för det. Mögel kan ju såklart uppstå i alla slags hus om klimatet är rätt men det på bilden behöver ju inte innebära att huset är påverkat i övrigt. kan ju bara ha stått nån möbel där tidigare eller nåt. Att det är kallt och fuktigt påverkar såklart men hur är det med värme och planer för vintern
Nyhlén88: [citat] Snackade med ventaren på jobb så nu blir det en ny Nibe F372 frånluft. Fimpa impa impa tilluften helt och ta upp nya ventiler i vardagsrum och sovrum på bv. Löser sig rätt smidigt 😊
hfrid: Finns den här billigare någon annanstans? https://www.servicebolaget.se/webbutik/reservdelar/systemair-rotomotorer/rotormotor-vr-700e-ev-komplett/
Alfredo: [citat] Jag har aldrig sett en "normal" portabel AC som kyler så lågt ner som till 10-12 grader. Minsta inställning brukar vara 16-17 grader enligt min erfarenhet. Sen kan jag givetvis inte utesluta att det finns de som klarar lägre, men jag skulle nog leta efter någon form av kylutrustning avsedd för kylrum.
Håbbe01: Varför inte köpa riktiga grejor på en gång https://ventilation.se/sv/products/kanalflakt-ostberg-ck/1789 https://ventilation.se/sv/products/tyristor-vrs-15u https://ventilation.se/sv/products/ljuddampare-clx-50-100-600 Kopplingar o rör o luftdon finns på bygghandeln
Swethp: Hej. Återkopplar med hur det gick. Jo jag satte dit den, och fungerar fortfarande 😀
SteveSeagull: [citat] Ska kolla om det går på dom :)