Uppdatering: Jag skrev tidigare att aggregatet tuffade på normalt och att det bara var kommunikationen med Curo touch som slutade fungera efter en kort tids drift. Men när det kom en period med kallare väder märktes det att tilluften blev ovanligt kall, dvs värmeåtervinningsrotorns varvtal reglerades inte upp som det skulle. Slutsats: samtidigt som kommunikationen med Curo slutade fungera slutade också temperaturregleringen att jobba. Alltså torde det vara i styrkortet som felet satt. Jag har bytt det nu och tillsvidare ser det bra ut. När jag såg inlägget ovan påmindes jag också om att det faktiskt var lite svårt, men inte omöjligt, att få igång brasläget i vintras. Det kanske var ett tidigt tecken på att styrkortet var på väg att paja?

Ok. Låter inte bra för mig. Känts ovanligt kallt redan nu när det bara varit nollan och nån enstaka kallgrad ute.

Hej, har "samma" problem med överkryssad fläkt och inget liv i aggregatet.
Två displayer, den vänstra med en fläktikon och den högra med systemöversikt. Styrkort version 0.00 visas.
Vårt aggregat är RDAF Mini tillverkat 201750.
Bytte lagren på frånluftsfläkten i förra veckan och efter det körde jag forcering av fläkten då vi haft flera veckor med stillastående luft. Fungerade fint men efter en dag eller så när jag skulle sänka fläkten till ordinarie läge hade den hängt sig i forcerat läge. Efter att ha försökt ändra flera gånger bröt jag strömmen. Aggregatet ville sedan inte starta upp.
Jag kan inte se vilken mjukvaruversion det är då det står Styrkort ver 0.00
Har ni som haft samma problem kunnat se version på styrkort?

Har kommit fram till att det måste vara version 2.XX så har kört den uppdateringen enligt instruktionen ovan 2 ggr men ingen skillnad.
Brutit strömmen otaliga gånger med utan skillnad.
Något tips på annat jag kan prova?

Michael_Ö Michael_Ö skrev:
Hej, har "samma" problem med överkryssad fläkt och inget liv i aggregatet.
[bild]
Vårt aggregat är RDAF Mini tillverkat 201750.
Bytte lagren på frånluftsfläkten i förra veckan och efter det körde jag forcering av fläkten då vi haft flera veckor med stillastående luft. Fungerade fint men efter en dag eller så när jag skulle sänka fläkten till ordinarie läge hade den hängt sig i forcerat läge. Efter att ha försökt ändra flera gånger bröt jag strömmen. Aggregatet ville sedan inte starta upp.
Jag kan inte se vilken mjukvaruversion det är då det står Styrkort ver 0.00
Har ni som haft samma problem kunnat se version på styrkort?

Har kommit fram till att det måste vara version 2.XX så har kört den uppdateringen enligt instruktionen ovan 2 ggr men ingen skillnad.
Brutit strömmen otaliga gånger med utan skillnad.
Något tips på annat jag kan prova?
När det hängt upp sig kan nog kontrollpanelen heller inte visa rätt info om vilken styrkortversion man har, den får inte den informationen från styrkortet i det läget. Uppdatering enligt instruktionen tidigare i tråden hjälper bara om styrkortet är av äldre datum, felet är tydligen redan rättat i styrkort från "senare år", i mitt fall 2020.
Jag tror nytt styrkort är vad som behövs i ditt fall också.

M Mats_F_S skrev:
När det hängt upp sig kan nog kontrollpanelen heller inte visa rätt info om vilken styrkortversion man har, den får inte den informationen från styrkortet i det läget. Uppdatering enligt instruktionen tidigare i tråden hjälper bara om styrkortet är av äldre datum, felet är tydligen redan rättat i styrkort från "senare år", i mitt fall 2020.
Jag tror nytt styrkort är vad som behövs i ditt fall också.
Tack för svaret! Jag kom så långt att jag tog kontakt med service som sa att styrkortet med största sannolikhet är kasst. Kostnad 7.535 + montering…. det hoppade dock igång vid omstart samma dag som service killen skulle komma (jag bröt strömmen via säkringen för säkert 20e gången) och sedan dess har det hållit sig igång, kan inte se någon info och kan inte ställa datum, men fläktarna går iaf. Avbokade service killen och nöjer mig med detta så länge och hoppas vi inte får några fler strömavbrott på länge.

Michael_Ö Michael_Ö skrev:
Tack för svaret! Jag kom så långt att jag tog kontakt med service som sa att styrkortet med största sannolikhet är kasst. Kostnad 7.535 + montering…. det hoppade dock igång vid omstart samma dag som service killen skulle komma (jag bröt strömmen via säkringen för säkert 20e gången) och sedan dess har det hållit sig igång, kan inte se någon info och kan inte ställa datum, men fläktarna går iaf. Avbokade service killen och nöjer mig med detta så länge och hoppas vi inte får några fler strömavbrott på länge.
Kolla om regleringen av värmeåtervinningen fungerar! Det gjorde den inte på min innan jag bytte ut styrkortet, den ställde in sig på ett varvtal som var OK när jag startade om aggregatet, då det var hyfsat varmt. När utetemperaturen sedan minskade minskade också tilluften från normala 18 grader till strax ovanför noll.

Det pris du fått på styrkortet är ganska högt, går att köpa för strax under 5 tusen och är enkelt att byta.

• Gilla
Michael_Ö
  • Laddar…
Jag hade liknande problem med vår RDKS från 2017. Klocka/datum tickade inte och gick inte gick att ställa in på curo touch. När man startat om maskinen slutade den reglera efter ett par minuter och styrkortsversionen visar ver 0.00.
På mitt styrkort var felet läckage av elektrolyt från en supercapacitor. Den hade frätt sönder två vior som kopplar över till andra sidan styrkortet. Dessa försåg RTC (klockchippet) intill den gröna supercapen med rätt spänning. Det gick att fixa själv med lite rengöring, löda nya kopparledningar till rätt ställen och byte av kondensatorer förstås. (Jag har mikroskop vilket underlättar för det är rätt smått)
Skickar med en bild på kondensatorn.

• Superkondensator 1F på ett kretskort, markerad med en röd pil och text. Kretskortet har flera anslutningar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ch75 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.