Vi har med största sannolikhet blåbetong i väggarna i källarplanet på vårt suterränghus.
Det mesta av källaren är garage, pannrum och förråd (där vi vistas väldigt lite), sedan finns det en tvättstuga som har tilluft och frånluftsventilation, och ett arbetsrum med fönster som helt saknar ventilation.

Nu har jag provat att mäta radonhalten i arbetsrummet, och det ligger runt 500 bq/m3 med fönstret stängt. Har man fönstret och dörren till rummet öppet med en liten glipa, så sjunker det till omkring 100.
Gränsvärdet för bostäder är 200. Jag sitter hela dagarna i det rummet så det känns ju inte så bra.

Huset har en mekanisk frånluft, som drar ut luft från badrum, toalett, kök och tvättstuga.

Jag funderar nu på om man borde dra vidare en frånluftkanal till arbetsrummet, så att man drar ut luft även därifrån, samt att man då tar upp en ventil i väggen för att få in friskluft. Är det så man brukar göra, eller finns det bättre lösningar?

Jag har inte gjort några mätningar i markplan än, men misstänker att radonhalten är låg där, eftersom det är i källaren det finns betong.

Jag funderar också på om blåbetongen finns i ytterväggarna eller i de bärande mellanväggarna, eller i båda.

I den tekniska beskrivningen från 1970 står det:
Källaryttervägg: btg hålsten 9 hålr
Bärande källarinnervägg: btg block
Icke bärande källarinnervägg: mellanväggsplattor


Det här rummet har alla tre väggtyperna, varav två är ytterväggar.
Går det att utläsa av ovanstående om något av det kan vara blåbetong?
 
Kanske räcker med en friskluftsventil i arbetsrummet och att det ordnas med en luftspalt under dörren så att befintlig frånluft kan dra ut luften den vägen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja det var min första tanke, det var ju ungefär så jag fick ner radonhalten genom att testa med att ha glipa på dörr och fönster. Men det känns ju onödigt att radonet ska dras vidare till resten av huset innan det försvinner ut.
 
G gbgustaf skrev:
Ja det var min första tanke, det var ju ungefär så jag fick ner radonhalten genom att testa med att ha glipa på dörr och fönster. Men det känns ju onödigt att radonet ska dras vidare till resten av huset innan det försvinner ut.
Rum med stillastående luft ger aldrig ett bra underlag för en eventuell riskbild som i sin tur ska ge underlag för eventuella åtgärder. Inte i relation med radon vars värden ofta byggs upp över tid i just stillastående luft.

Anledningen är att allt i ett hus skall samverka. Inklusive alla övriga regler och rekommendationer. Med samverkan menar jag rekommendationerna för ventilation. Om man generellt skall byta ut all luft i ett hus varannan timme (vilket är rekommenderad standard) är det ju under de förutsättningarna man också kan reda ut om man har ett radonproblem. Mäter man i ett rum där man vet att det är stillastående luft har man egentligen redan rett ut första problemet vilket är otillräcklig ventilation. Om tillräcklig ventilation gör att du fortsatt inte kan mäta 500 Bq är problemet löst. Om du fortsatt har höga värden gäller fokus på radonproblemet.

Att radonet dras vidare i resten av huset är naturligt i de flesta hus som har mätbara radonvärden. Med rätt utblandning finns ingen anledning till åtgärd alls.

Jag gissar att många hundratusentals hus i Sverige skulle få höga radonvärden om de stängde ventilationen. Men resultatet i grunden är då ventilationsproblem. Följdproblemen blir höga radonvärden och höga fuktvärden.

Om du har 500 Bq i ett rum med stillastående luft och inga andra rum med fullgod ventilation har värden över godkända nivåer, då är du en bra bit från ett problem.

Tidigare ägare av vårt hus bodde med sin familj kring 20 år i huset med årsmedelvärde på över 1000Bq. Med fullgod ventilation. Det gällde i princip alla boytor.

Din egen idé om tilluftsventil och ev. ventil mellan rummen ska normalt lösa problemet. (Om det generellt finns ett undertryck i huset som kan samverka med din planerade ventilation).

Om du mäter med Airthings radonmätare eller liknande. Utvärdera över tid. Även om mätarna verkar kunna ge värden per timme är det inte rekommenderat att beräkna risker på det sättet. Snitt per vecka minst skulle jag rekommendera. De kan hoppa runt lite under kortare mätperioder.

Edit: jag skulle generellt inte fundera så mycket på vilka väggar som innehåller vad. Jag skulle enbart fokusera på var luft står still i relation med höga uppmätta radonvärden. Det kan mycket väl vara lägst radonvärden i rum som är anslutna till dina utpekade väggar och högst radonnivåer längst bort om ventilationen är sämst där.
 
Redigerat:
H henlin431 skrev:
Rum med stillastående luft ger aldrig ett bra underlag för en eventuell riskbild som i sin tur ska ge underlag för eventuella åtgärder. Inte i relation med radon vars värden ofta byggs upp över tid i just stillastående luft.

Anledningen är att allt i ett hus skall samverka. Inklusive alla övriga regler och rekommendationer. Med samverkan menar jag rekommendationerna för ventilation. Om man generellt skall byta ut all luft i ett hus varannan timme (vilket är rekommenderad standard) är det ju under de förutsättningarna man också kan reda ut om man har ett radonproblem. Mäter man i ett rum där man vet att det är stillastående luft har man egentligen redan rett ut första problemet vilket är otillräcklig ventilation. Om tillräcklig ventilation gör att du fortsatt inte kan mäta 500 Bq är problemet löst. Om du fortsatt har höga värden gäller fokus på radonproblemet.

Att radonet dras vidare i resten av huset är naturligt i de flesta hus som har mätbara radonvärden. Med rätt utblandning finns ingen anledning till åtgärd alls.

Jag gissar att många hundratusentals hus i Sverige skulle få höga radonvärden om de stängde ventilationen. Men resultatet i grunden är då ventilationsproblem. Följdproblemen blir höga radonvärden och höga fuktvärden.

Om du har 500 Bq i ett rum med stillastående luft och inga andra rum med fullgod ventilation har värden över godkända nivåer, då är du en bra bit från ett problem.

Tidigare ägare av vårt hus bodde med sin familj kring 20 år i huset med årsmedelvärde på över 1000Bq. Med fullgod ventilation. Det gällde i princip alla boytor.

Din egen idé om tilluftsventil och ev. ventil mellan rummen ska normalt lösa problemet. (Om det generellt finns ett undertryck i huset som kan samverka med din planerade ventilation).

Om du mäter med Airthings radonmätare eller liknande. Utvärdera över tid. Även om mätarna verkar kunna ge värden per timme är det inte rekommenderat att beräkna risker på det sättet. Snitt per vecka minst skulle jag rekommendera. De kan hoppa runt lite under kortare mätperioder.

Edit: jag skulle generellt inte fundera så mycket på vilka väggar som innehåller vad. Jag skulle enbart fokusera på var luft står still i relation med höga uppmätta radonvärden. Det kan mycket väl vara lägst radonvärden i rum som är anslutna till dina utpekade väggar och högst radonnivåer längst bort om ventilationen är sämst där.
Tack för kloka synpunkter!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.