999 läst · 11 svar
999 läst
11 svar
Ventilation badrum
Gammal timmerstuga om 140kvm byggs till med ytterligare 130kvm regelstomme, två plan. Den gamla delen har självdrag och två murstockar som utluftskanaler. I den nya delen finns en nymurad murstock med 3 ventilationskanaler kopplade till badrum och kök.
Min tanke är att den varma murstocken ska ordna självdrag i badrummen, men jag funderar på att även komplettera med en ventilationskanal rakt ut genom väggen med kallrasskydd och fuktstyrd fläkt i varje badrum.
Finns det någon nackdel med att ha två ut-kanaler i samma rum? Motarbetar de varandra på något sätt? Anledningen till att jag inte vill sätta fläktar på kanalerna till murstocken är att jag inbillar mig att de stoppar självdraget när de inte är igång?
Min tanke är att den varma murstocken ska ordna självdrag i badrummen, men jag funderar på att även komplettera med en ventilationskanal rakt ut genom väggen med kallrasskydd och fuktstyrd fläkt i varje badrum.
Finns det någon nackdel med att ha två ut-kanaler i samma rum? Motarbetar de varandra på något sätt? Anledningen till att jag inte vill sätta fläktar på kanalerna till murstocken är att jag inbillar mig att de stoppar självdraget när de inte är igång?
Det är en helt ny isokern-murstock vi murat med 3 ventilationskanaler och 2 rökkanaler.Jonatan79 skrev:
Tänkte köra en enkel ventil i badrummet till murstocken och utöver detta dessutom en fläkt genom ytterväggen, men undrar om det finns några nackdelar med det?
Ex; om frånluften när den kommer in i skorstenen håller ca 25 grader, skorstenen är 5 m hög och det är 10 grader utomhus så har självdraget en drivkraft på 3,26 pa. Monteras en: https://www.byggmax.se/ventilation/fläktar/badrumsfläkt-passad-30-pax-p6711253 (som enl uppgift har 21 pa) i yttervägg, vad händer då begion? Anser du fortfarande att det är lämpligt med 2 st oberoende utsug i samma utrymme och varför?
Jag antar att risken finns att man drar in rök i badrummet?E exerg skrev:Ex; om frånluften när den kommer in i skorstenen håller ca 25 grader, skorstenen är 5 m hög och det är 10 grader utomhus så har självdraget en drivkraft på 3,26 pa. Monteras en: [länk] (som enl uppgift har 21 pa) i yttervägg, vad händer då begion? Anser du fortfarande att det är lämpligt med 2 st oberoende utsug i samma utrymme och varför?
Finns det något annat sätt att lösa utmaningen med en självdragslösning som ibland behöver förstärkas - exempelvis vid samma temp ute och inne på sommaren eller när fuktalstringen från tonåringarnas duschande blir allt för hög?
Dessutom kan man väl med en ventil istället för fläkt på murstocken reglera NED självdraget för att förhindra överventilation när tempskillnaden ute/inne är hög och murstocken varm?
Redigerat:
Liknande trådar
-
BILD: Hur löser man ventilation under befintligt nyrenoverat badrum?
Byggmaterial & Byggteknik -
Skum ventilationskanal från badrum till murstock…?
Ventilation -
Planera ventilationssystem enplansvilla 70kvm - Räcker en fläkt i badrummet?
Ventilation -
Bra ventilation i badrum
Ventilation -
Ta bort ventilationsrör, badrum, källare
Badrum