1 595 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Värmepump som aggerar "FTX-system". Funkar det?
Såg att Mitsubishi hade en maskin som fungerar som ett FTX-system. Det minskar radon med upp till 50% och återvinner upp till 80% värme som sugs ut med sin värmeväxlare. Alla fördelar som ett FTX-system fast till ett lågpris. Funkar detta eller är det en bluff?
http://www.elon.se/luftvard-varme/luftforbattring/ventilation/mitsubishi-vl-100u5-e
http://www.elon.se/luftvard-varme/luftforbattring/ventilation/mitsubishi-vl-100u5-e
Enligt specen har den en verkningsgrad på 80%. Det är väl snäppet lägre än de 'riktiga' FTX-aggregaten. Sen vet jag inte hur/om det går att ställa in luftflöden på den för korrekt luftväxling enligt norm.
Men man ska väl inte jämföra den med en riktig ventilationsanläggning, utan se det som ett enkelt sätt att få bättre ventilation där det saknas och samtidigt återvinna lite energi.
Men man ska väl inte jämföra den med en riktig ventilationsanläggning, utan se det som ett enkelt sätt att få bättre ventilation där det saknas och samtidigt återvinna lite energi.
Klicka här för att svara