S
Det är väl ingen värmepump? Bara ett litet FTX-aggregat som placeras på väggen med till- och avluft via hål i väggen?
 
Detta är inga nyheter i sig. Allt i maskinen finns sedan länge och är beprövat.

Dock undrar ju man om den tar luften och skickar in den i samma rum. Blir ingen vidare ventilation, utom lokalt då.
 
S
Ursäkta att jag skrev värmepump, miss från mig. Men hur fungerar den här som ett FTX-system då? Är den effektiv?
 
Enligt specen har den en verkningsgrad på 80%. Det är väl snäppet lägre än de 'riktiga' FTX-aggregaten. Sen vet jag inte hur/om det går att ställa in luftflöden på den för korrekt luftväxling enligt norm.
Men man ska väl inte jämföra den med en riktig ventilationsanläggning, utan se det som ett enkelt sätt att få bättre ventilation där det saknas och samtidigt återvinna lite energi.
 
Sen funkar den inte i minusgrader vilket blir rätt obra i vårat klimat.
Sök och ni skall finna
Finns några trådar om skiten.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.