God eftermiddag,

Om man ser på huset från kortsidan så har vi badrum på "vänstra" sidan av huset med ett ventilationsrör som går genom kattvinden på plan 2 och sedan ut genom taket. Tyvärr så går den inte genom kallvinden.
Vi har även en liten toalett på plan 2 på "högra" sidan av huset. På plan 2 finns ingen ventilation alls och luften i sovrummen upplevs instängd och syrefattig på mornarna.
Vi har en kanalfläkt (Fresh TF100) icke monterad som jag ska installera på kattvinden för att få ut luften från badrummet istället för den Pax Calima som är där idag. Förtjänsten är att vi får bort fläktljudet från badrummet och en kraftigare ventilation. På våning 2 dock önskar jag sätta i ett frånluftdon i toalettens tak, dra isolerade spirorör upp genom taket till kallvinden, "rakt över" till vänster sida, ner i min kattvind och där koppla på befintlig ventilation så vi får ut även den dåliga luften från övervåningen.

Min frågor blir då;

Låter det vettigt, är det möjligt eller "för mycket jobb för för lite effekt"? Hur kan man annars göra?
Med handen på hjärtat vore det guld att få ut doften av ärtsoppa när man har besök som sover över och använder toaletten, för den doften sprider sig annars likt Lützendimma, och har samma dräpande effekt. Sanna mina ord!

BBR säger väl en luftomsättning om 0,35l/s och m2, med befintlig boyta blir det 112*0.35*3600 = 141 m3/h. Jag kan ju varvtalsreglera fläkten med forcerad hastighet vid fuktpåslag i badrummet på entreplan.

Spirorör kostar ju inte alltför mycket och det känns lite som att det är rätt tillfälle för detta när jag ändå håller på. Den tänkte dragningen är i orangerött och ska kopplas på under fläkten är det tänkt för bäst sugande effekt.

Handritad skiss som illustrerar planerad ventilation i hus med kallvind, badrum och toalett markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jovisst kan du göra så. Suget i bad blir inte större än med caliman och ljudet kan tom bli lite högre och ingen ide att varvtalsreglera då du kommer att behöva fläktens hela tryckuppsättning. Ventilationen på övervåningen är svår att få till i alla hus utan mek tilluft, utan man får i de flesta fall tolerera att den "friskluft" som ventilerar sovrummen är den luft som tidigare befunnits på nedervåningen och stigit uppför trappen och strömmar in i underkant dörröppningen och ut igen genom övre delen.

E exerg skrev:
Jovisst kan du göra så. Suget i bad blir inte större än med caliman och ljudet kan tom bli lite högre och ingen ide att varvtalsreglera då du kommer att behöva fläktens hela tryckuppsättning. Ventilationen på övervåningen är svår att få till i alla hus utan mek tilluft, utan man får i de flesta fall tolerera att den "friskluft" som ventilerar sovrummen är den luft som tidigare befunnits på nedervåningen och stigit uppför trappen och strömmar in i underkant dörröppningen och ut igen genom övre delen.
Toppen, tack för svar,

Caliman har ju en max effekt på 110m3/h och en Fresh TF100 har kapaciteten mellan 201 till 315m3/h. Jag gillar dock iden med att få upp luften från våningen under för där står kaminen och puffar och jag har svårt att få upp den varmare luften till sovrummen.
En värmeförflytttare skulle lösa det bekymret MEN det jag helst vill är att få ut luften från lilla toan och driva upp värmen nerifrån.

Men att koppla på som tänkt och kanske inte på full blås, det är ju uppvärmd luft som går ut som jag har betalat för att värma också... Men hålla mig inom gränserna för att inte varvtalsreglera och ändå få tillräckligt sug vid bad och dusch..

De små luftmängder som utsuget i toan ger flyttar ingen kaminvärme som går att mäta. De luftmängder som anges på fläktar är när de är friblåsande.Mao när de inte behöver transportera luften i tex ett 10 cm rör och trängas in i springan på en frånluftsventil. Nu ska dessutom röret delas med 2 utsug och utsuget från bad strypas ner med ventilen så att det blir sug även i toan. Det totaltryck som fläkten ger är ca 65-70 pa. Ingen risk att du överventilerar alltså.

Perfekt, tack för svar.. Precis vad jag ville höra.
Något annat jag bör tänka på vid installation/montering förutom att isolera rören? Hellre 125 rör än 100 mm t ex?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.