12 044 läst ·
13 svar
12k läst
13 svar
Ouppvärmt isolerat förråd med tilluft - hur lösa ventilation på vintern?
Har ett ouppvärmt isolerat förråd bakom carporten med tilluftsventil. Ingen annan ventilationslösning. Ca 12 kvadrat.
I dagsläget har jag ventilen öppen och en frostvakt på 200w i förrådet för att hålla minusgraderna borta. Kan jag stänga tilluftsventilen under vinterhalvåret? Det är ständigt ca 85 procent luftfuktighet i förrådet, denna borde gå ner en hel del om jag stänger ventilen men får då ingen cirkulation. Hur gör ni?
I dagsläget har jag ventilen öppen och en frostvakt på 200w i förrådet för att hålla minusgraderna borta. Kan jag stänga tilluftsventilen under vinterhalvåret? Det är ständigt ca 85 procent luftfuktighet i förrådet, denna borde gå ner en hel del om jag stänger ventilen men får då ingen cirkulation. Hur gör ni?
Precis - beror ju givetvis på - men vid 5 minus så lär ju frostvakten få gå på max för att det ska kunna hålla 8 grader med öppen ventil, och tvivlar på att den ens klarar det. Vad blir det tro, 3kw om dygnet, vad kostar en kw inkl nät? 60 öre? Så det är ju inte några stora pengar. kanske ska experimentera lite med öppen ventil och full volym på frostvakten.GoForIt skrev:
Huruvida ventilen är öppen eller stängd lär göra rätt liten skillnad i energiåtgång för att värma förrådet. Förutsatt att det inte är en enorm öppning vi pratar om utan bara en vanlig ~100mm ventil.
Luftfuktigheten kommer i princip vara samma oavsett om du har ventilen öppen eller stängd. Det kommer vara lite mer eftersläp och utjämnande effekt med stängd ventil men medel RH kommer vara samma som ute.
Betydligt bättre att värma det till 7-8 grader och få ner RH rejält. Ska du få det så måste du åtminstone till en början ha ventilen öppen för att ventilera ut all buffrad fukt, beroende på vad du har i förrådet och hur mycket du ventilerar så kan det ta upp till ett par månader.
Luftfuktigheten kommer i princip vara samma oavsett om du har ventilen öppen eller stängd. Det kommer vara lite mer eftersläp och utjämnande effekt med stängd ventil men medel RH kommer vara samma som ute.
Betydligt bättre att värma det till 7-8 grader och få ner RH rejält. Ska du få det så måste du åtminstone till en början ha ventilen öppen för att ventilera ut all buffrad fukt, beroende på vad du har i förrådet och hur mycket du ventilerar så kan det ta upp till ett par månader.
Tackar! Det låter som en bra lösning. Jag får se denna vinter som ett experiment, det är ju värt ett par hundra för att hålla förrådet i bra skick, och prylarna där i.V vectrex skrev:Huruvida ventilen är öppen eller stängd lär göra rätt liten skillnad i energiåtgång för att värma förrådet. Förutsatt att det inte är en enorm öppning vi pratar om utan bara en vanlig ~100mm ventil.
Sen kostar det inte särskilt många kronor att värma upp ett litet förråd. Som exempel så värmer jag min snickarebod på 15 kvadrat till 17 grader året om. Det drar ca 1500kwh per år till en kostnad på ungefär lika många kronor per år.
Du behöver ju inte ha 17 grader heller.
Du behöver ju inte ha 17 grader heller.
Jag kör med vanligt konvektorelement (radiator) i vårt 19 kvm garage och försöker hålla kring 60% luftfuktighet eller mindre. Risk för mögel och rost annars. http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyhetsarkiv/Nyheter-2012/Det-dolda-hotet-mot-materielen/?p=4 Finns en bra skrift från FMV om det här men hittar inte just nu. En ex-sambo fick flera jackor förstörda i kallförråd och flyttlådor bara över en höst/vinter uppe i Sundsvall (jag hade nog kanske inte lagrat kläder utomhus själv).
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Varför håller du värme där? Tänkte med 200w så kan det nästan knappt bli över nollan där på vintern..
Vi har ett 15kvm förråd bakom garaget, håller 5gr där, för finns måla mm, vi har inga luftventiler där, varför ska man? Finns ingen som bor eller lagar mat eller duschar där..
Vi har 2kw fläkt på väggen, med Ext termostat på 5gr.
Vi har ett 15kvm förråd bakom garaget, håller 5gr där, för finns måla mm, vi har inga luftventiler där, varför ska man? Finns ingen som bor eller lagar mat eller duschar där..
Vi har 2kw fläkt på väggen, med Ext termostat på 5gr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden