Hej!
kör med luftvärmepump och för att få värmen in i badrummet måste dörren va lite öppen
, skulle de kunna funka att ja sätter en lång dörrventil ovanför dörren för å få värmen dit?
Någon fara me att ta hål då de är tätskickt osv på insidan? Dusch är på andra sidan rummet.
Har köpt ett våtrumdselement som jag funderade på att installera där inne men kom nu å tänka på detta.
Bu eller bä?
kör med luftvärmepump och för att få värmen in i badrummet måste dörren va lite öppen
Någon fara me att ta hål då de är tätskickt osv på insidan? Dusch är på andra sidan rummet.
Har köpt ett våtrumdselement som jag funderade på att installera där inne men kom nu å tänka på detta.
Bu eller bä?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är nog vanligare att man sätter en ventil långt ner på dörren eller ser till att det blir en springa under dörren. Eftersom utsuget i badrummet normalt är placerat högt så bör inkommande luft komma in lågt så att luftströmmen går diagonalt genom rummet och inte bara längs taket.
Överluft till badrum skall tas i nederkant. Antingen ventilerad sockel eller spaltventil i dörrbladet eller dyligt. Jag anser att den "snyggaste", billigaste och lättaste lösningen är att plocka ner dörren och hyvla av ~8mm med en elektrisk handhyvel för att få till en glipa under dörrbladet.
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ännu enklare är att plocka bort tröskeln, så får man en centimeterhög luftspalt under dörren.Ropia skrev:
Inga problem om man gör som beskrivs ovan!L largab skrev:
Och frånluftens utsug i hygienrummet sköter ju ventilationen.
//En Som Vet
Att plocka bort tröskeln är ju ganska enkelt, MEN observera att det då kan finnas risk för att vatten på golvet kan ta sig ut. Det bästa måste vara att byta tröskeln till rätt typ och korta av dörren nedtill. Finns trådar där detta är beskrivet här på forat ( kommer ej ihåg vad den heter, men sökfunktionen bör fixa det).
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Ta bort tröskeln eller, om det inte går bra, sätt in ett avlångt galler nedtill i dörrbladet.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Att plocka bort tröskeln är enkelt men då måste ju springan eller vad det nu finnas under, återställas. Kanske inte så enkelt ändå. En en enda spalt ger inget värmetillskott. Kanske det finns ingen frånluftsanordning?
Hur värmdes badrummet innan LVP?
Hur värmdes badrummet innan LVP?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ställ en hink med vatten mitt i badrummet. Knuffa ikull den med riktning mot dörren. Vad händer? Att ha golvfall, som klarar en sådan " olyckshändelse" är ju inte vanligt, men med tröskel går det oftast bra.KnockOnWood skrev:
Inga trösklar är ju naturligtvis bra om huset bebos av äldre personer, men om det finns barn eller barnbarn, så är det bättre ( enligt min uppfattning) med trösklar till just bad- eller duschrum.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det man drar in genom underkant dörr är inte den varma goa luften. Den finns i den övre delen av rummet. Så jag vidhåller pss som exerg att det är svårt/omöjligt att få värmespridning den vägen. Ventillationsmässigt är det dock bästa vägen.
Från överkant golvbrunn så måste man ha minst 20 mm till överkant tröskel.
Behåll tröskeln, kapa dörren i underkant. Om det är en hög tröskel så måste man vara lite kreativ. Som jag gjorde tex se bif bild. Luften går i sick-sack upp förbi tröskeln.
Från överkant golvbrunn så måste man ha minst 20 mm till överkant tröskel.
Behåll tröskeln, kapa dörren i underkant. Om det är en hög tröskel så måste man vara lite kreativ. Som jag gjorde tex se bif bild. Luften går i sick-sack upp förbi tröskeln.
Vad är temperaturen vid golv? anta att den är 17 grader. Hade luftflödet varit 4-5 ggr så stort skulle du teoretiskt kunna få nära dessa 17 grader. Gör du hål ovan dörren kommer den lite varmare luften att hålla sig vid taket och sugas ut med frånluften och du kommer aldrig att komma i kontakt med den. Vilken temperatur vill du ha i badrummet? Troligen 21 eller mer, och detta i vistelsezonen.