Hej,
Vi har köpt en luftrenare till vårt kök och nu undrar jag om dennes effekt "motarbetas" när fönstret är öppet?

Vänliga hälsningar,
Lisa

Det beror på vilken luft som är smutsigast.
Den inne eller ute. Antingen hjälper det eller så stjälper det.
Utan att mäta kan man inte veta. Bara gissa.

• Gilla
Vetgirig2
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Det beror på vilken luft som är smutsigast.
Den inne eller ute. Antingen hjälper det eller så stjälper det.
Utan att mäta kan man inte veta. Bara gissa.
Tack för svar! Det var nog så jag tänkte. Men finns det ett enkelt sätt att mäta luften?

Vad är luftrenarens direkta syfte? Funkar inte köksfläkten bra?

• Gilla
Vetgirig2
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Nej. Inte utan mätare. Utomhusluften kan man snegla lite här om man bor i närheten.
Men din inomhusluft måste mätas för att få en differans mot uteluften.

[länk]
Nja, det var nog inte riktigt så jag menade med min fråga. Jag undrade om själva luftrenarens effekt minskar när fönstret är öppet.
Någonstans har jag hört att om köksfläkten är på vid t.ex. matlagning ska inte ha fönstret vara öppet samtidigt.

Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är luftrenarens direkta syfte? Funkar inte köksfläkten bra?
Jo du, ett pinsamt svar är att min man och jag är rökare! :( Samt att vi inte har någon lust att ta oss ner från tredje våningen till gården för varje cigarett. Vi röker dock bara i köket men det luktar så klart och sätter sig i textiler, tak och väggar. Inte så kul när vänner kommer på besök. Köksfläkten hjälper föga och väsnar för mycket.

Med detta sagt, vill jag inte ha någon kommentar om att sluta röka!☺

Den nya luftrenaren har i alla fall reducerat röklukten - bekräftat av vänner. :)

Redigerat:
Skålar med ättika och vatten på fönsterbrädan tar åxå bort röklukt.

• Gilla
Vetgirig2
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Skålar med ättika och vatten på fönsterbrädan tar åxå bort röklukt.
Har använt den metoden flera gånger som hjälpt lite. Men aldrig i fönstret! Tänker att om fönstret är öppet försvinner ju effekten ut i det fria. ;)

V V:)etgirig2 skrev:
Har använt den metoden flera gånger som hjälpt lite. Men aldrig i fönstret! Tänker att om fönstret är öppet försvinner ju effekten ut i det fria. ;)
Njae snarare att värme från elementen gör att luften av natur cirkulerar där och då "fastnar" röken i skålen. Prova med 3 del ättika och 1 del vatten och se vad som är i skålen efter ngn vecka :)

• Gilla
Vetgirig2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.