Ventilation
jojo123: Se om du hittar en en hatt ungefär som att sätta en kaffeburk över röret , kan finnas på varuhusen , men den ska gå utvändigt
Edz82: då har man legat på vinden och börjat montera kanalen.. jäklar vilken tid det tar.. speciellt med typ 1m takhöjd på vinden... En fråga om avluften från pumpen.. Tänker jag rätt om jag gör en 125mm vägggenomföring med kondensisolering. Samt en flexibel ljuddämpare (25mm isolering) mellan genomföringen och pumpen.. Hur kondensisolerar jag enklast genomföringen? vanlig isolering och?
Simon30: [citat] Ja tror den blir bra, står på specifikationerna att den ersätter R2E140-BP77-10 vilket är fläkten jag har idag. Något billigare också, tack!
Sjöhästen: Tack för referensen till ventilationskrav. Jag hittade i ansluting till ovan nämnd information även följande: "Reducerat eller avstängt luftflöde Om luftflöden reduceras eller stängs av när rum och lokaler står tomma är det viktigt att se till att luftkvaliteten är god när rum och lokaler används igen. Verksamhetsutövaren behöver kontrollera hur lång tid luftflödena behöver
Arnodt: JörgenH, i inlägg nr 42 anger jag en värmeeffekt på 305 W för toppvärmning av tilluften med vattenbatteri Observera att det är för enbart värmeförlusterna för FTX-ventilationen, beroende på att värmeväxlaren i den inte har 100 % värmeåtervinningsgrad. Sedan har du givetvis värmeförluster genom väggar, tak och golv som är betydligt större.
claym: Helt rätt! Har gjort det och uppdaterar min tros med vad de sa: S, P och 2.0 är enligt Fresh identiska . Sky kan styras med app, är litet testare och känner av dålig lukt
aekeberg: [citat] Någon som har erfarenhet av Fresh TL80 högre upp på väggen i ett hus liknande vårt? Problem med kallras etc?
noupe: Tack för svar - ska kolla på den. Gällande att ta intag från fasaden går inte det - det är någon form av mansardtak så det finns ingen fasad någonstans utanför vinden.
Mjolnir: [citat] Tänker också att det inte spelar roll för om det går ut luft ur rummet kommer det ju in någonstans och tvärtom
Freethefire: Har nu fått hjälp på hemmaplan. Vi kom fram till att eftersom vår elförbrukning är ca 12500kwh så kommer vi förmodligen bara sätta in en fläkt på skorsten för att suga ut lämplig mängd luft beroende på årstid, samt byta till reglerbara ventiler för att kunna styra den vägen också. Tack för alla tips!
Rabbithole: Fuktöverföringen brukar ju ses som något positivt då det normalt blir väldigt torr luft inne vintertid. Största fördelen är eventuell högre verkningsgrad och att slippa driva rotorn
Onsalakorven: Hej, Strax är det dags att renovera badrum nr 2 och jag har funderat på om det inte vore bra med lite bättre drag i ventilationen för att få ut all fukt. Detta blir vårt ”stora” badrum med både dusch och badkar och kommer troligen användas flitigt (2 småbarn i huset). Ett alternativ är ju att installera en Pax-fläkt med fuktvakt men jag ogillar tanken att släppa ut uppvärmd luft
plymen: Hej! Notera att det är ett vanligt frånluftsdon jag avser att ha, köksfläkten kommer inte att kopplas på (kolfilter). Kanalen konverteras således från imkanal ->frånluft med frånluftsdon (kopplas på flexslangen på bild) som är injusterbart efter flöda/tryck.
Rabbithole: Kallraset blir man av med om man kör FTX och ventilationen bättre. Min åsikt är att det är klart värt om man ändå är och gör ett jobb och det är rimligt enkelt att komma åt och dra kanalerna
jojo123: Du kan sätta en fläkt var du vill , som den är avsedd för , ett litet aber kanske , den ska styras på något sätt , hur kommer du upp till taket och var ska du sätta styrningen ( farten ) för den , den som sitter i kåpan går nog inte att använda utan en riktig ombyggnad kanske , men troligtvis går det inte
Teodor F: Hej,vi behåller bef.aggregat men har tagit bort den bef.styrningen som var felaktig.Ersatt ga styrningen med annan regulator som endast reglerar värmepaketet,fläktarna går med en o samma hastighet hela tiden.Tiden får utvisa om det är en bra lösning. Den är i vart fall väsentligt mkt billigare jfr byte av hela aggregatet.
Johan456: Jämför skruvarna i Subfloors system med de från Nivell. Skruvarna är mkt mer spröda och inte lika sega som plasten i Nivells skruvar. Dessa kan lättare spricka vid montering av golvet. Nivell är dyrare men enligt min mening bättre. En skruv som släpper innebär att man får ett golv med en duktigt irriterande klappljud. Uppgifterna kommer från en snickare jag känner som jobbar med
FrittDrag_II: Har varit så att röret som sitter på innerventilen går i röret som du vill kapa. Innerventilen fungerar då som "teleskop".
Marcussjogren: Luftfuktigheten beror antagligen på att rummet inte är uppvärmt. Vilken temp håller det? Värm rummet till 20C och gör en ny mätning. Hos oss är det runt 80-90% ute och 35% inne just nu, detta pga den stora tempskillnaden.
DrGreenbaum: Är du osäker på luftflöden så sätt ett överluftsdon på respektive sovrum. Kostar cirka 500-700 per don om de ska vara ljuddämpande men är det vanliga sovrumsdörrar så kan du bygga dem själv med två ventilgaller och lite flexibelt ventilationsrör, diameter 100-125 mm.
Arvtagaren: Hej Ättika funkar inte mot brandlukt iallafall, visst det är billigt att köpa men strunta i detta det tar bara tid och det börjar lukta ättika istället och brandrök. Jag vet inte varför dessa råd sprids på nätet för det funkar inte för fem öre! När det gäller att få bort lukt skall en ozongenerator funka bra har jag läst men tyvärr finns risken att detta förstör elartiklar
sinuslinus: https://www.leifarvidsson.se/ventiler/radiatordon/easy-vent-rot Mindre risk för frånluft på övervåningen med en sån här.
Krypstocken: Ljudet försvinner om man kopplar förbi tyristorn, dvs ingen styrning = ”ljudlös”. Frågan är om jag, 1. har lagom flöde trots en i teorin aldeles för stor fläkt när man tar kanaler, krökar och t-kopplingar i beaktande 2. kan strypa i mina 6 don utan störande missljud. 3. ktrypa utloppet utan missljud med tex stenull i lådan eller ett spjäll 4. Isolera bort ljudet från tyristorn
PeterFalun: Hej, hur gick det?
heimlaga: De där gamla ventilerna brukar vara av ganska stadigt gjutjärn och så länge det inte är alltför sprucket brukar gjutjärn vara värt att reparera nästan i det oändliga. Ta det lugnt och försiktigt och putsa upp en i gången som kvällshobby....... och säkert hittar du något sätt montera nät i dem! Lycka till!
50procent: [citat] Tyckte det stod "Google" i dimmern tills jag såg att det var en 6'a i stället :p
KnockOnWood: [citat] Har just mätt upp temperaturen i två av fåra tilluft-ventiler. Det ena i vardagsrummet, ca 5 meter rörlängd från FTX-aggregatet, Det andra i det bortersta sovrummet, ca 15 m bort. 19,0°C respektive 18,0°C. Men mina rör är rätt väl isolerade: Längs huset ligger de i cirka 50 cm lösull i kattvinden, och tvärs ligger de i 29 cm bjälklagsisolering i bjälklaget mellan bostad