Renoverar hela övervåningen så många frågor blir det.

Gammalt hus med frånluftsfläktar i 2 badrum och mcyket eldande på höst/vinter/tidig vår

Sitter idag ingen fläkt i sovrummet men av vad jag läst så kommer det funka dåligt att sätta in en tilluftsventil på övervåningen i ett hus eftersom det snarare blir frånluft...

SÅ vad tror ni om att istället sätta en kanal från sovrummet som blåser ner luften till undervåningen som alltså suger luft från sovrummet. Om man dessutom sätter in en tilluftsventil i sovrummet så bör väll luft sugas därifrån?

Ett problem dock är att vi har en trafikerad väg i sovrumsriktningen och en ventil lär ju släppa in mer ljud
 
Griffeltavlan
Vad skulle bli problemet med tilluft i sovrummet? Du kan ju inte bara ha frånluft? Murstocken fungerar som en ”frånluftsfläkt” på vintern med skorsteneffekten..
 
Av allt ja läst så kommer en ventil i sovrummet på övervåningen bli en frånlufttsventil oavsett om man har från luft i badrummet, därav att ja klura på att skapa ett undertryck i sovrummet genom att suga luft därifrån till nedervåningen
 
  • Gilla
nesse_hult
  • Laddar…
Idén är bra, men det blir en del sus från fläkten... så kanske inte bilarna hörs? ;)

Har du badrum med bra fläkt även på ovanvån så kanske en tilluftsventil kan fungera som önskat.
 
Japp det har jag (snart). Får la se hur det blir först
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.