Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ofta läser man att roterande FTX-aggregat är bättre på att behålla luftfuktigheten, eller återfukta tilluften.
Stämmer detta, är det någon som sett någon forskningsrapport som stöder påståendet?
En motströms värmeväxlare är ju faktiskt mycket enklare till sin konstruktion, och har, så vitt jag förstår,
mycket bättre verkningsgrad.
(Har själv motströms och är mycket nöjd med den, men visst blir inneluften torr så här på vintern)
Stämmer detta, är det någon som sett någon forskningsrapport som stöder påståendet?
En motströms värmeväxlare är ju faktiskt mycket enklare till sin konstruktion, och har, så vitt jag förstår,
mycket bättre verkningsgrad.
(Har själv motströms och är mycket nöjd med den, men visst blir inneluften torr så här på vintern)
Bästa svaret
Här kan du läsa om fuktåterföring med roterande växlare.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:550959/FULLTEXT01.pdf
Motsvarande siffror för en motströms är ju noll, så det är lätt att jämföra...
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:550959/FULLTEXT01.pdf
Motsvarande siffror för en motströms är ju noll, så det är lätt att jämföra...
Jag har för mig att med en roterande värmeväxlare kan det läcka små mängder luft mellan inkommande och utgående luft, därmed kan det föras över lite fukt från den avgående luften.
Har inte en roterande värmeväxlare bättre verkningsgrad?
Har inte en roterande värmeväxlare bättre verkningsgrad?
En roterande värmeväxlare måste vara bättre.
Tex är vore en motströmsväxlare helt otänkbart för mig som bor i norranorrland om jag inte vill skicka min elförbrukning upp i skyarna.
För motströms måste förvärmas och då blir det väll med el gissar jag.
Roterande behöver man icket
Tex är vore en motströmsväxlare helt otänkbart för mig som bor i norranorrland om jag inte vill skicka min elförbrukning upp i skyarna.
För motströms måste förvärmas och då blir det väll med el gissar jag.
Roterande behöver man icket
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför skulle elförbrukningen rusa?T TheGame skrev:
Jag gissar att du tänker på någon avfrostningsmekanism.
Vårt aggregat sköter det genom att vid behov öka frånluften, så att tilluften hålls varm.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack useless!useless skrev:
Rapporten var lite tung att läsa, och dess syfte var ju inte alls att visa om och hur roterande värmeväxlare hanterade luftfuktigheten jämfört med t.ex. motströms dito.
Utan snarare att titta på risken för mögelangrepp och annat som kunde orsakas av fuktöverföring från från- till tilluft i en roterande maskin.
Och slutsatserna tycktes dras så att det var inte alls så mycket fukt som fördes över av rotorn, tvärt om.
(I övrigt en rätt dåligt skriven rapport/avhandling, som jag inte skulle ha godkänt)
Så min uppfattning kvarstår:
En motströmsvärmeväxlare är effektivare, har färre motorer, färre rörliga delar, och gör på det hela taget sitt jobb bättre.
Om sedan luftfuktigheten blir lite lägre, vilket faktiskt inte visats, så är det en liten nackdel,
som med råge övervinns av motströmsvärmeväxlarens fördelar.
Motströms har lägre verkningsgrad och ska man tänka på återvinning av fukt är det roterande med sk hygrobehandling man får välja. Vissa tillverkare doppar hjulen i bad med kalciumklorid andra belägger med en typ silicagel. Båda för att skapa mikroporositet för fuktåtervinning.
Men visst KOW din favorit är helt ok och lite enklare konstruktion. Passar bra i en villa men i större anläggningar roterande typen med eller utan fuktåtervinning.
Men visst KOW din favorit är helt ok och lite enklare konstruktion. Passar bra i en villa men i större anläggningar roterande typen med eller utan fuktåtervinning.
Precis. Avfrostningsfunktionen sänker totalverkningsgraden.GK100 skrev:
Motströms har lägre verkningsgrad och ska man tänka på återvinning av fukt är det roterande med sk hygrobehandling man får välja. Vissa tillverkare doppar hjulen i bad med kalciumklorid andra belägger med en typ silicagel. Båda för att skapa mikroporositet för fuktåtervinning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Fuktöverföringen sker främst genom att vattenångan i frånluften avsätts som kondens på den kalla rotorn för att sen dras med i tilluften.N NoOne2k skrev:
Visst, en del av fukten kommer ifrån den del av frånluft som följer med runt och kommer med i tilluftsströmmen.
Denna del är också den del av gammal luft som skulle ut ur huset men som återvänder in, dvs en viss del matos och pruttlukt från toan återvänder alltid och sprids till alla rum med tilluft.
Dvs en av nackdelarna med roterande.
Roterande har historiskt sett ansetts ha högre verkningsgrad, men det verkar råda allt mer delade meningar om detta, när det kommer till små aggregat i villor, radhus osv.
Det beror ju på om man jämför med motströms eller tvärströmsväxlare. Sedan drar ju frysproblemen ner den praktiska verkningsgraden.