Strax är det dags att renovera badrum nr 2 och jag har funderat på om det inte vore bra med lite bättre drag i ventilationen för att få ut all fukt. Detta blir vårt ”stora” badrum med både dusch och badkar och kommer troligen användas flitigt (2 småbarn i huset). Ett alternativ är ju att installera en Pax-fläkt med fuktvakt men jag ogillar tanken att släppa ut uppvärmd luft samt att jag försökt få huset så tätt som möjligt. Min tanke är då att istället kunna justera fläkthastigheten på vår frånluftspump (IVT 490) vis t ex timer när man använder badrummet.
Min plan är att styra fläkthastigheten från den ”normala” till max via ett relä som triggas av en 30min timer i badrummet. På fläktens hastighet går att ändra manuellt genom att flytta stiften på en transformator (ger 125-230 V till fläktmotorn). Vi kör normalt på 135 V så på max i 30 min bör man få upp flödet rätt bra, men nackdelen är att det påverkar hela husets ventilation...
Är det någon som gjort något liknande eller har synpunkter? Min elektriker som gjort övrig installation i huset får givetvis göra inkopplingen.