Ljuddämpare behövs alltid, även om man har en "tyst fläkt".
Placera en 125 ljuddämpare på kanalen från värmepumpen.
Desto längre dämpare desto bättre, finns upp till 1200mm om man tänker en rund dämpare.
Rektangulära (lågbyggda) ljuddämpare har ofta ännu bättre dämpning, men svårt att se på webbutiker vilket fabrikat dom säljer.
Eventuellt kan man montera en extra 100 ljuddämpare på kanalen till köket så man inte hör något där.
I badrum m.m. störs man ofta mindre av ljud.
Placera en 125 ljuddämpare på kanalen från värmepumpen.
Desto längre dämpare desto bättre, finns upp till 1200mm om man tänker en rund dämpare.
Rektangulära (lågbyggda) ljuddämpare har ofta ännu bättre dämpning, men svårt att se på webbutiker vilket fabrikat dom säljer.
Eventuellt kan man montera en extra 100 ljuddämpare på kanalen till köket så man inte hör något där.
I badrum m.m. störs man ofta mindre av ljud.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Största ljuddämparen som får plats är en tumregel
Tänker jag rätt här? tänkte lägga en beställning från https://www.ventilation.se , de verkar ha bra priser och ljuddämpare mm..
Finns någon fördel att köra 125 hela vägen till frånluftsventilerna?
Isolering.... 100mm + papp? eller ska man lägga i två lager? 50papp+50papp?
Finns någon fördel att köra 125 hela vägen till frånluftsventilerna?
Isolering.... 100mm + papp? eller ska man lägga i två lager? 50papp+50papp?
Är det samma företag som soliduct.se (där jag beställt ifrån) sidorna ser väldigt lika ut varandra.
edit:
Jodå, läser man på ventialtion.se hemsida att de ägs av soliduct.
By the way, bra att du inte missade att brandisolera imkanalen ordentligt, guldstjärna där (förutom god nattsömn)
edit:
Jodå, läser man på ventialtion.se hemsida att de ägs av soliduct.
By the way, bra att du inte missade att brandisolera imkanalen ordentligt, guldstjärna där (förutom god nattsömn)
Skall du sätta flexslang (antar du menar flexljudämpare?) gäller det att vara lite försiktig den dag man skall rensa systemet.
Enda problemet med att välja större (125) don kan vara att det är lite svårare att ställa in luftflödet, har man för lågt tryckfall över don vid valt luftflöde blir det lite instabilt.
Enda problemet med att välja större (125) don kan vara att det är lite svårare att ställa in luftflödet, har man för lågt tryckfall över don vid valt luftflöde blir det lite instabilt.
Ja jag menar flexljuddämpareFrittDrag_II skrev:
Skall du sätta flexslang (antar du menar flexljudämpare?) gäller det att vara lite försiktig den dag man skall rensa systemet.
Ok.. boschen vill ha mellan 30-40l/s .. kommer ha tre frånluftsdon 15~ l/s i toa1/dusch, 12~ l/s i toa2, och typ 10~ l/s i köket.. (nu gissar jag bara siffrorna, tänkte be en ventilationstekniker justera senare)
Men ett 100don har inge problem och leverera 15-20l/s? eller kan jag köra ett 125don i duschen?
Om jag får vara lite jobbig hade jag nog delat upp toa1/dusch och tvättstuga på 2 don, om det är möjligt med kanaldragning.
Då alltså totalt 4 don á 10 l/s = 40 l/s, och då valt 100 don rakt över.
Då alltså totalt 4 don á 10 l/s = 40 l/s, och då valt 100 don rakt över.
då har man legat på vinden och börjat montera kanalen.. jäklar vilken tid det tar.. speciellt med typ 1m takhöjd på vinden...
En fråga om avluften från pumpen.. Tänker jag rätt om jag gör en 125mm vägggenomföring med kondensisolering. Samt en flexibel ljuddämpare (25mm isolering) mellan genomföringen och pumpen..
Hur kondensisolerar jag enklast genomföringen? vanlig isolering och? Eller köper jag en kondensstrumpa som jag klipper av?
Eller räcker en bit armaflex runt vägggenomföringen?
En fråga om avluften från pumpen.. Tänker jag rätt om jag gör en 125mm vägggenomföring med kondensisolering. Samt en flexibel ljuddämpare (25mm isolering) mellan genomföringen och pumpen..
Hur kondensisolerar jag enklast genomföringen? vanlig isolering och? Eller köper jag en kondensstrumpa som jag klipper av?
Eller räcker en bit armaflex runt vägggenomföringen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden