18 947 läst ·
32 svar
19k läst
32 svar
Motströms eller roterande FTX?
Jag har en roterande växlare i huset. En stor nackdel är att all lukt sprids effektivt i hela huset. Matos och toalukt mm. Bara det är ju en anledning till att fundera på motströmsväxlare.
Dessutom får man ju torrar luft vintertid med motströmsväxlare. Och eftersom fukten inomhus är orsaken till att man måste ha ett undertryck i huset för att förhindra fuktkonvektion i skalet så borde det väl bara vara bra med torrare luft. Då kan man ju höja trycket i huset och få mindre energiförluster.
Dessutom får man ju torrar luft vintertid med motströmsväxlare. Och eftersom fukten inomhus är orsaken till att man måste ha ett undertryck i huset för att förhindra fuktkonvektion i skalet så borde det väl bara vara bra med torrare luft. Då kan man ju höja trycket i huset och få mindre energiförluster.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Fuktöverföringen brukar ju ses som något positivt då det normalt blir väldigt torr luft inne vintertid.
Största fördelen är eventuell högre verkningsgrad och att slippa driva rotorn
Största fördelen är eventuell högre verkningsgrad och att slippa driva rotorn
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden