7 593 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Ventilation med bergvärme
Ventilerna måste du byta ut ändå oavsett.F Freethefire skrev:Tack Lizzardo!
Ja, precis. Det finns ju redan ventiler (om än den gamla gjutjärnstypen) i alla rum, det var därför jag funderade på den lösningen. Vet inte riktigt hur man ska lyckas dra rören annars. Finns inga lämpliga garderober eller liknande och det känns lite konstigt att dra dem längs en vägg bara.
Men, jag kan inte så mycket om ventilation så vi får se vad det finns för lösningar.
Vanligaste problemet med att sätta in ftx i gamla hus är just att man inte har någonstans att dra rören bra utan att göra en massa fula inklädnader.
Ofta blir det ganska kostsamt också om man inte gör alla hål själv osv
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vet faktiskt inte hur han gjorde, tittar ev på samma lösning i Komplementbostaden vi ska bygga.
Har nu fått hjälp på hemmaplan.
Vi kom fram till att eftersom vår elförbrukning är ca 12500kwh så kommer vi förmodligen bara sätta in en fläkt på skorsten för att suga ut lämplig mängd luft beroende på årstid, samt byta till reglerbara ventiler för att kunna styra den vägen också.
Tack för alla tips!
Vi kom fram till att eftersom vår elförbrukning är ca 12500kwh så kommer vi förmodligen bara sätta in en fläkt på skorsten för att suga ut lämplig mängd luft beroende på årstid, samt byta till reglerbara ventiler för att kunna styra den vägen också.
Tack för alla tips!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden