Vi har mekanisk frånluft i vårt hus. Varvtalet på frånluftsfläkten regleras med en tyristor. Jag skulle vlija byta ut befintlig tyristor (ett vred 0-max) mot en som låter mig schemalägga olika varvtal vid olika tider.

Jag vill ha högre varvtal på morgnar (duschar används), lägre varvtal på dagtid (ingen hemma) och något däremellan på natten. Detta för att minska energiåtgång till uppvärmning.

Jag har sökt men inte hittat något som verkar matcha mitt behov. Finns den typen av produkt? Alternativt, finns det en bra anledning till att denna typ av produkt inte finns?

Det kanske inte finns för att hälsomyndighetens krav på ventilation inte ska kunna kringgås, i alla fall inte med hjälp av FTX-tillverkarna. Annars är det du säger om att kunna variera fläktvarvtalet under dygnets timmar genialt.
Att inte FTX-tillverkarna ännu själva har kommit på det?

Folkhälsomyndigheten anger 0,35 L/(m2 s) eller minst 4 L/(person s), där m2 = golvyta i bostad.
Då byts luften i huset ut ca 0,5 gånger per timma. Har man kört 2 h, då har alltså luften bytts ut en gång.

Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Tack för referensen till ventilationskrav. Jag hittade i ansluting till ovan nämnd information även följande:

"Reducerat eller avstängt luftflöde
Om luftflöden reduceras eller stängs av när rum och lokaler står tomma är det viktigt att se till att luftkvaliteten är god när rum och lokaler används igen. Verksamhetsutövaren behöver kontrollera hur lång tid luftflödena behöver vara på och hur mycket flöde som behövs för att åter få en god luftkvalitet. I Boverkets föreskrifter om ändring i Boverkets byggregler (BFS 2014:13) – föreskrifter och allmänna råd [9] är kravet att luftflödet ska vara minst 0,1 l/s m2 för bostäder med reducerad ventilation."

Jag tolkar det som att det åtminstone borde kunna vara förenligt med ventilationskraven att dra ner på fläktvarvtalet när ingen är hemma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.