7 594 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Ventilation med bergvärme
Sida 1 av 2
Hej,
Ber om ursäkt till att börja med, förstår att en del av mina frågor redan är besvarade någonstans på forumet, men vet inte vad jag ska söka efter riktigt.
Vi bor i en 2-plansvilla med källare/garage (125+70kvm). När vi flyttade in för ca 5 år sen fanns redan bergvärme indraget och det fungerar utmärkt.
Det blir dock mer och mer påtagligt att ventilation inte räcker till (känns smått obefintlig).
Nu funderar vi på ett FTX-system, dock är jag lite lost.
Kan aggregatet i så fall stå på oisolerad vind?
Går det att utnyttja befintliga ventilationskanaler i/från/till murstocken /skorstenen eller måste man dra nya, i vårt fall utanpåliggande kanaler (antar jag)?
Finns det något alternativ för att förbättra ventilationen? Vi installerade nya fönster förra året men tilluftventiler i alla rum utom köket.
Kanske har någon tips på seriösa firmor runt Örebro (bor i Fjugesta)?
Stort tack på förhand!
Ber om ursäkt till att börja med, förstår att en del av mina frågor redan är besvarade någonstans på forumet, men vet inte vad jag ska söka efter riktigt.
Vi bor i en 2-plansvilla med källare/garage (125+70kvm). När vi flyttade in för ca 5 år sen fanns redan bergvärme indraget och det fungerar utmärkt.
Det blir dock mer och mer påtagligt att ventilation inte räcker till (känns smått obefintlig).
Nu funderar vi på ett FTX-system, dock är jag lite lost.
Kan aggregatet i så fall stå på oisolerad vind?
Går det att utnyttja befintliga ventilationskanaler i/från/till murstocken /skorstenen eller måste man dra nya, i vårt fall utanpåliggande kanaler (antar jag)?
Finns det något alternativ för att förbättra ventilationen? Vi installerade nya fönster förra året men tilluftventiler i alla rum utom köket.
Kanske har någon tips på seriösa firmor runt Örebro (bor i Fjugesta)?
Stort tack på förhand!
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Är det självdrag idag?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Antigen har man självdrag, eller så har man mekanisk vent, antingen FF/TF, eller endast FF, med eller utan återvinning.
Det finns olika aggregat, både de som kan stå på vinden och de som inte kan det. Jag tror du får svårt att räkna hem installationen av ftx då du behöver dra nya rör för både till och frånluft. Det mest ekonomiska är troligen att sätta in en frånluftsfläkt i skorstenen så att du får en forcerad ventilation.
Hur ser tilluften ut idag? Ventiler i väggarna? Se till så att de inte är igensatta till att börja med.
Då du har ett tvåplanshus bör du kunna få ventilationen att fungera på naturlig väg genom att sätta fler friskluftsventiler.
Hur ser tilluften ut idag? Ventiler i väggarna? Se till så att de inte är igensatta till att börja med.
Då du har ett tvåplanshus bör du kunna få ventilationen att fungera på naturlig väg genom att sätta fler friskluftsventiler.
Nja, så långt har jag läst iaf. Har man ingen brännare så har man inget självdrag heller även om det av vissa verkar kallas för det fortfarande ändå.H Husqvarna220Ac skrev:
Men med din definition så har vi självdrag idag ja.
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
De friskluftventiler som finns idag är de i fönstren, samt 2 st i källaren har jag för mig.N NoOne2k skrev:Det finns olika aggregat, både de som kan stå på vinden och de som inte kan det. Jag tror du får svårt att räkna hem installationen av ftx då du behöver dra nya rör för både till och frånluft. Det mest ekonomiska är troligen att sätta in en frånluftsfläkt i skorstenen så att du får en forcerad ventilation.
Hur ser tilluften ut idag? Ventiler i väggarna? Se till så att de inte är igensatta till att börja med.
Då du har ett tvåplanshus bör du kunna få ventilationen att fungera på naturlig väg genom att sätta fler friskluftsventiler.
Mitt problem med skorstenen idag är att det verkar som att de olika ventilerna i våra rum går upp i varsin kanal till toppen av skorstenen. Iaf som man kan se utifrån. När man tittar ner i skorstenen så består den av kanske 10-15 enskilda kanaler.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Ftx kan stå på oisolerad vind, gäller bara att luckan och vinden är tillräckligt stor.
Ftx behöver kanaler både för till- och frånluft, så du måste planera för att dra kanaler till alla rum. Kanalerna kan ju med fördel dras på vinden för övervåningen. Till källaren kanske du kan göra ett schakt mellan vind och källaren för kanalerna och dra rören utanpåliggande i taket i källaren.
En klok och genomtänkt kanaldragning är värt mycket!
Frånluften drar du till alla badrum och kök. Budgetvarianten är att enbart dra frånluftskanalerna och skippa tilluften. Systemet blir ju knappt hälften så stort, men du får å andra sidan ingen återvinning av värmen och risk för kalldrag vid dina spaltventiler. Ännu mer budget är en enkel pax-fläkt i badrummen som bara suger rakt ut genom väggen.
Ta kontakt med Alig ventilation eller soliduct, finns kanske fler, som kan projektera ett komplett system baserat på dina ritningar om du vill göra det själv.
Ftx behöver kanaler både för till- och frånluft, så du måste planera för att dra kanaler till alla rum. Kanalerna kan ju med fördel dras på vinden för övervåningen. Till källaren kanske du kan göra ett schakt mellan vind och källaren för kanalerna och dra rören utanpåliggande i taket i källaren.
En klok och genomtänkt kanaldragning är värt mycket!
Frånluften drar du till alla badrum och kök. Budgetvarianten är att enbart dra frånluftskanalerna och skippa tilluften. Systemet blir ju knappt hälften så stort, men du får å andra sidan ingen återvinning av värmen och risk för kalldrag vid dina spaltventiler. Ännu mer budget är en enkel pax-fläkt i badrummen som bara suger rakt ut genom väggen.
Ta kontakt med Alig ventilation eller soliduct, finns kanske fler, som kan projektera ett komplett system baserat på dina ritningar om du vill göra det själv.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
FTX ger klart bäst luft och komfort men kan vara mer eller mindre omfattande att installera i efterhand. Existerande kanaler är inget att använda utan man får dra nya. Beroende på hur det ser ut så kan man ersätta befintliga på den platsen annars får man dra på nya platser.
Aggregat finns allt möjligt från överskåp till vind till kylskåpsformat. Kylskåpsformat FTX bredvid värmepumpen kanske skulle passa?
Aggregat finns allt möjligt från överskåp till vind till kylskåpsformat. Kylskåpsformat FTX bredvid värmepumpen kanske skulle passa?
TS. Spara pengar till något roligare och installera ett bra mekanisk frånluft med takfläkt(ar) eller kanalfläktar och nya friskluftsventiler med filter . Du får en lika god luftkvalitet som FTX dock kyler det huset mer men med bergvärme som fungerar bra så är det kaffepengar.
Produkter som diskuteras: "kanalfläktar"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Denna satte en kollega in, vart ett klart lyft.
https://www.ventilation.se/ventilat...MIsMuj5LDG3wIVzE0YCh1cjgcZEAQYASABEgJV4PD_BwE
https://www.ventilation.se/ventilat...MIsMuj5LDG3wIVzE0YCh1cjgcZEAQYASABEgJV4PD_BwE
Till frånluften kan det tänkas att man kan använda skorstenspiporna som jag misstänker går till badrummen, tvättstuga etc?
Det är en nödlösning men det går om de är täta eller om man kan dra slang i dem.
Vi gjorde så i min brors hus med helt ok resultat.
Där hittade vi ingenstans att få ner frånluften till källaren på ett snyggt sätt.
Trevligt med en till Fjugestabo på forumet
Det är en nödlösning men det går om de är täta eller om man kan dra slang i dem.
Vi gjorde så i min brors hus med helt ok resultat.
Där hittade vi ingenstans att få ner frånluften till källaren på ett snyggt sätt.
Trevligt med en till Fjugestabo på forumet
Tack Lizzardo!Lizzardo skrev:
Till frånluften kan det tänkas att man kan använda skorstenspiporna som jag misstänker går till badrummen, tvättstuga etc?
Det är en nödlösning men det går om de är täta eller om man kan dra slang i dem.
Vi gjorde så i min brors hus med helt ok resultat.
Där hittade vi ingenstans att få ner frånluften till källaren på ett snyggt sätt.
Trevligt med en till Fjugestabo på forumet
Ja, precis. Det finns ju redan ventiler (om än den gamla gjutjärnstypen) i alla rum, det var därför jag funderade på den lösningen. Vet inte riktigt hur man ska lyckas dra rören annars. Finns inga lämpliga garderober eller liknande och det känns lite konstigt att dra dem längs en vägg bara.
Men, jag kan inte så mycket om ventilation så vi får se vad det finns för lösningar.