Ventilation
remsan: [citat] Nej, det står på "to do" listan. Har känt på de lite, men är lite osäkert på hur man tar loss de. Ska googla var kan man hitta sådana. [bild] Edit: Hittade på https://www.ventilationsshopen.se/produkt/kondensator-heru-180-och-180s/1395?categoryId=368 Ska beställa 2 st och byta de.
Plothman: Jaha, förstås oskickligt att det blev två inlägg med exakt samma innehåll. Har skrivit på mobilen, fördröjning gjorde att det blev dublett och är därtill orsaken till oaptitlig layout på texten. Beklagar! Tyvärr vet jag inte hur man går in och redigerar, om det går. Hoppas det går att begripa ändå. Glömde ställa frågan: Är denna lösning något som funkar i praktiken?
Jarlingar: Ja mellan rör och rördetaljer såsom böjar t-stycken osv. Även i större platsbyggda system med fyrkantiga stammar så är det vanligt med detta kitt, om det är gamla grejer dvs.
berisen: Är det bara dumt att försöka elda för kråkorna för att få upp tempen lite i garaget när det är såpass dåligt isolerat? En plan är ju att låta en byggfläkt gå på lägsta effekten kanske hälften av dygnet? https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmeflaktar/byggflakt-411123/ Har ju inget behov av värmen där egentligen så det vore nästan
bortek: Tack. I så fall är det nog en sån eftersom jag har en fläkt som har en 160mm rör. https://www.soliduct.se/franluftsdon-160/p-1268.htm
thomas33: [citat] Det finns en ca 10 mm kant så det behöver inte vara superrakt. Kolla bara först så dörrbladet är tillräckligt tjockt! Mina är 40 mm och den ventil jag visade på bilden går att trycka ihop något mer, men jag har ingen aning vad som är minsta tjocklek för att passa, Jag ritade först med ventilen som mall. Borrade ett hål i ena hörnet där jag skulle ha hålet och körde sen
Husqvarna220Ac: Köp 2k sprayburk! Är riktigt billack med härdare, blir otroligt fin kvalitet och lyster, samt betydligt tåligare, samt går att bryta i alla kulörer.
TheGame: Så där ser det ut hos mig också. Jag kollade i facket i aggregatet där frånluftsfläkten sitter där var det lite isigt men inte alls som det är där i ändan på röret på utsidan. Så det är nog bara där i slutet det isar så dör mycket. Jag brukar rensa bort det ibland då kylan håller i sig länge men det räcker ofta att det bara blir lite varmare så tinar det sig själv
Husqvarna220Ac: Tycker de fuktstyrda funkar bra i början, sen blir de mindre och mindre känslig. Köp en fuktstyrd, samt dra fram 2 faser till den där en alltid har spänning, och en fas via impulsknapp, när den får impuls, så går den via timer, alt kör den via Plejd eller liknande lösning..appstyrd alltså
Snailman: Har bytt alla fyra lagren nu efter 30 år, då en av motorerna börjar tjuta på nån hög frekvens typ syrsor, gjorde som i filmen på Youtube. Var inga problem att få bort de gamla och dit de nya.
Danijelce93: Jag har en roslagsspis som eldar utmärkt på övervåningen i ett hus från 1941. I källaren äre däremot iskallt, så kallt att fem element inte ens kan hjälpa. Jag hittade däremot en ventilationslucka (IGENMÅLAD MED FLERA LAGER) märkt med Norrahammar Spis och undrar om det är någon chans till att öka värmen? Ja menar vad är den där ventilationsluckan igentligen till för.. Kan man
largab: [citat] Ja den har upplösning < 0.1 m . Troligen sensor av typ bpm280. Men mätosäkerheten är nog ngt större. Det går lita på dem i detta avseende. Den mäter höjd med i princip dm precision.
FrittDrag_II: Din takfläkt måste minst suga ut vad Alliancefläkten blåser ut (om du har villa varianten med inbyggd fläkt). Tänk på att inte bara titta på friblåsande luftflödet, motståndet i kanalerna gör att fläkten ger lägre luftflöde. Kanal ljuddämpare gör mycket för att du skall slippa höra takfläkten både när du lagar mat/forcerar, men även när den går på lågfart och ventilerar
LiteForce: Hej! Angående ventilations kanaler är det någon kvalitet skillnad på Biltemas spiro rör kontra byggmax eller övriga. Sen fins det dessa plast rör också är dessa rör bättre än spiro kan själv tänka mig att de kan ha lägre ljudnivå mindre luftmotstånd lättare att kapa bära men vet inte säkert. Vi ska montera en luftkanal frånluft för Nivell golv och denna kanal kommer att gå
Josth: Jag har satt in ljuddämpning i alla ventiler och tycker det fungerar bra. Särskilt i en ventil där jag bytte till Fresh 90-dB gjorde det stor skillnad mot trafikbullret ute.
pursch1: Hej! Kan inget om ventilation. Ska renovera köket. Som synes på bilden så komm [bild] [bild] er det komma ett 40 cm skåp ovanpå kyl och frys och sedan en 30 cm takanslutning som är perforerad för att säkerställa cirkulation för kyl och frys. Tidigare har det ju, som synes suttit en tallriks (?) ventil i den gamla takanslutningen. Jag är lite frågande till hur jag gör här. Den
FrittDrag_II: Då ser jag inga problem att bara lägga den i isoleringen.
Freethefire: Funderade på en till sak. Du (jojo) verkas ha koll på en hel del, har du något tips angående fläktval? Om man följer den vanliga formeln på 0,35xyta, så bör vi köra runt 70l/s eller 250m3/h. Sen bör man väl ha tillgodo uppåt en del tänker jag.
hscn: Har med gott resultat löst liknande kallrasproblem med metalldelar från Soliduct. Ex. https://www.soliduct.se/jalusigaller-flexit-dia-100/p-3540.htm https://www.soliduct.se/advanced_search_result.php?keywords=backspj%C3%A4ll&search_in_description=1&x=0&y=0 https://www.soliduct.se/ventilationssystem/spiralror/c-213_31.htm
largab: [citat] Alla utrymmen i källare behöver nog ventileras. Om man bara har ftx på ovanvåningen så blir det ju en mindre mängd som omsätts i källaren mha mek frånluftsfläkt. Det går knappast åt mer energi än utan ftx iallafall.
Tallguy196: Hej och välkommen till forumet! I kök och badrum/toa ska du bara ha frånluft, detta för att allt os och luktande luft ska sugas ut av systemen. Den luft som kommer in i utrymmet från resten av huset räcker som tilluft, under förutsättning att du har någon form av tillförsel av luft i andra rum.
Fulkemisten: Det får man kolla. Det kan sitta kajbon och allt möjligt mög. Om köksfläkten som brukar ha rätt stora flöden körs i samma kanal kan det bli omvända flöden och sånt beroende på hur det är kopplat. Även om den går i separat kanal kan det som tidigare påpekats börja blåsa baklänges beroende på hur tätt huset är i övrigt. Tipset är att börja med en kartläggning av
Jonatan79: Försök sätta dit en justerbar ventil då det kan vara bra med lite tilluft även i köket.
jonasandero: Jag planerar att ha en Nibe F730 eller liknande FLVP i mitt fritidshus som jag håller på att bygga. Jag har gjort en takgenomföring och dragit rör för frånluft samt dragit avluftningen till platsen där FLVP skall stå. Min plan är att dra flexslang sista biten från innertak till pump. [bild] Vad är bästa sättet att göra anslutningen genom innertaket? Skall man montera en plåtstos i
HasseTeknik: Mitt 10m2 förråd har bara 1 ventil ( högt placerad i ett hörn ). Värms upp till c:a 6- 8 C på vintern m.h.a en liten frys och en 600W elradiator. Ventilationen räcker bra , så följ rådet att börja med 1 ventil.
genes: Tjenare! Hur gick det, kom du på något sätt att följa draget? Nyfiken eftersom jag skulle vilja se hur mitt hus läcker...
Arne999: Till helgen lutar det åt att fixa genomföringen. Jag är fortfarande lite förbryllad över hur det ska sättas ihop. Från pannan sitter det alltså ett smalt 70 rör ingjutet i plastpannan. Flexmuffen kan man kapa så att detta rör antingen sticks ner i denna eller kommer utanpå. Ingen tätning finns med i paketet. För att regnvatten inte ska hamna på undertaket måste alltså 70röret
spacemoose: Stort tack för manualen. :) Där stod ju en del bra saker kring rengörningen.
Onsalakorven: Här är en bild på hur kanalerna (125mm) såg ut i vårt hus från 1982.... besiktningen påpekade lågt flöde i vårt hus (nähä!) också och rekomenderade rengöring av kanalerna. Eftersom vi ändå rev på vinden satte jag in helt nya kanaler till hela huset vilket inte va någon större kostnad, när jag gjorde det själv. Nu går fläkten på minsta läget och allt funkar bra. Så det