Jag har gamla dörrar och karmar från 70-talet som är täta och har dåligt ventilation mellan rummen det blir imma på insidan på fönstren på nätterna när dörrarna är stängda och det saknas även tilluft i sovrummen, så jag undrar vad som blir bäst att ha en luftspalt i karmen upptill eller hyvla ner dörren lite eller ett överluftsdon ovanför dörrarna och tilluften i sovrummen vad är bäst? just nu är det gamla tvåglasfönster utan luftspalt, om jag ska byta fönster finns det PVC fönster med luftventil:
 
Allt beror ju på vad du har för ventilation i övrigt. Jag antar att du har självdrag? Utan tilluft får du ingen frånluft och därav ingen luftväxling i sovrummen.

Imman på fönstren beror på att fönstren är dåliga och att den varma inomhusluften kondenserar på den kalla fönsterytan när det blir varmt i rummet.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Allt beror ju på vad du har för ventilation i övrigt. Jag antar att du har självdrag? Utan tilluft får du ingen frånluft och därav ingen luftväxling i sovrummen.

Imman på fönstren beror på att fönstren är dåliga och att den varma inomhusluften kondenserar på den kalla fönsterytan när det blir varmt i rummet.
Det är självdrag vi har, prio ett är ventilation mellan rummen troligen överluftsdon fast det är inte så fint tycker jag det kanske finns något som är fint.
Sen undrar jag en gästtoalett utan dusch ska det vara ett överluftsdon eller badrumströskel?
Sen blir det tillluft in i sovrummen och vardagsrum, där behöver jag lite hjälp på traven.
 
numera ventilerar man rummen via tröskeln
t
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.