3 337 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Luftspalt i karm
Jag har gamla dörrar och karmar från 70-talet som är täta och har dåligt ventilation mellan rummen det blir imma på insidan på fönstren på nätterna när dörrarna är stängda och det saknas även tilluft i sovrummen, så jag undrar vad som blir bäst att ha en luftspalt i karmen upptill eller hyvla ner dörren lite eller ett överluftsdon ovanför dörrarna och tilluften i sovrummen vad är bäst? just nu är det gamla tvåglasfönster utan luftspalt, om jag ska byta fönster finns det PVC fönster med luftventil:
Allt beror ju på vad du har för ventilation i övrigt. Jag antar att du har självdrag? Utan tilluft får du ingen frånluft och därav ingen luftväxling i sovrummen.
Imman på fönstren beror på att fönstren är dåliga och att den varma inomhusluften kondenserar på den kalla fönsterytan när det blir varmt i rummet.
Imman på fönstren beror på att fönstren är dåliga och att den varma inomhusluften kondenserar på den kalla fönsterytan när det blir varmt i rummet.
Det är självdrag vi har, prio ett är ventilation mellan rummen troligen överluftsdon fast det är inte så fint tycker jag det kanske finns något som är fint.Thiger skrev:
Allt beror ju på vad du har för ventilation i övrigt. Jag antar att du har självdrag? Utan tilluft får du ingen frånluft och därav ingen luftväxling i sovrummen.
Imman på fönstren beror på att fönstren är dåliga och att den varma inomhusluften kondenserar på den kalla fönsterytan när det blir varmt i rummet.
Sen undrar jag en gästtoalett utan dusch ska det vara ett överluftsdon eller badrumströskel?
Sen blir det tillluft in i sovrummen och vardagsrum, där behöver jag lite hjälp på traven.
Klicka här för att svara