Ventilation
Du och 19till: Kan vara flera bostäders fläkt som blåste ut i ditt skåp när du kopplade bort din. Det bör sitta ett kallrasskydd som hindrar luft att gå åt fel håll. Edit ja det är inget att oroa dig över.
Vaken85: [citat] Undertyck hade ju varit ett plus då fuktig varm luft kanske inte hade letat sig upp på vinden på samma sätt. Men själva grundtanken är att få bättre ventilation på ovanvåningen (läs bättre luft). Men då kanske det är bättre som du säger att få till ordentlig mekanisk frånluft, men då tänker jag även att tilluftsventiler behövs på ovanvåningen. Gällande frånluften
FrittDrag_II: Om du tänker på vilka "sladdar ur väggen" som skall kopplas till vilken sladd på din nya Alliancefläkt så måste man mäta sig fram till det och/eller följa kablarna. Att gissa och då råka gissa fel innebär att man skadar den nya köksfläkten.
exerg: Tar du en ventil med "fjädrar" och utan fästram är det inte helt noga med att kapa bort helt intill väggen.
exerg: easyvent som scouten här ovan visade är de vanligaste och finns i olika varianter
Kaboj: Också intresserad av den. Någon som köpt och har erfarenhet av den?
Raka: Bara smuts. Men rekommenderar dig att kasta standardfiltret och köpa pollenfilter. Finns billigt på Byggmax.
Nova07: [citat] Tryckfelsnisse har varit framme. Elplatta ska naturligtvis vara ekplatta. Med det menar jag alltså ektröskel.. Höjden på den gör att avståndet mellan dörrbladets underkant och tröskeln endast blir ca. 5 mm. Jag tror att det snyggaste skulle vara att få någon att göra en snygg kapning på nederkant dörr. För detta krävs en fint sågblad. Tänkte först på att ta min
huggan: Genomföring i vägg är inte att rekommendera då fukten kommer rinna längs väggen när den kyls ner och allt skit kommer smutsa ner fasaden. Kör i befintliga kanaler och den dagen man slutar elda kan man fundera på andra lösningar. Tänk på att ställa in fläktar med konstant flöde.
kuggbert: Hej! Första tråden på forumet, varit husägare i ett år nu. Har sökt mig igenom forumet och hittat diverse trådar om liknande ovanstående FTX. Så vitt jag förstår det så har denna suttit i huset sedan det byggdes -79. Föregående ägare byggde till huset för 10 år sedan (loftrummet på bifogad bild), där det inte anslöts direkt till ventilationssystemet förrän föregående år.
Keeefan: [citat] Tack, det lutar nog åt det för mej också då jag inte kommer få plats med någon fönsterventil.
FrittDrag_II: Det du tänker på återvinningssidan är i princip en frånluftsmodul liknande https://www.nibe.se/assets/documents/19015/639316-7.pdf Frånluftsfläkten kommer dra ungefär samma energi om du suger luften genom en värmeväxlare eller ett batteri (för återvinning). Går att köpa batteri, fläkt m.m. löst om man inte vill köpa en modul men lite mer jobb.
Duttarmajster: Visst är dom fina och dyra, jag köpte vit plast och ångrar mig varje dag när jag sitter på porslinstronen.. Ljuddämpning kommer ju begränsa luftflödet till en nivå där jag tror det blir meningslöst, det drar ju lite runt dörren ändå.
Marike: [citat] Har tänkt så också, men kom fram till att det var detsamma med filtret i så fall. Frågan är bara om man vill ha blockeringen ute eller inne. Inne är det förvisso lättare att rensa bara man inte öppnar upp ett getingbo. Märkligt nog hittade jag varken stora saker eller insekter i ventilerna när jag rengjorde dem.
jimbomas: Ok nej jag har väl gett upp tanken på att det skulle fungera, enda lösningen vore ju att dra någon form av ventil med rör upp men det blir inte bra. Får mysa i källaren tills jag satt in en kamin på övervåningen också. :)
FrittDrag_II: Inget om storleken på kanalerna men tänk på att avluftskanalen (från FVP ut i det fria) måste kondensisoleras i hela sin längd. Avluftskanalen blir väldigt kallt när kompressorn går i dem nya FVP.
Frasier: [citat] Hej! Bra att jag hittade din tråd, har samma frågor och håller på att färdigställa mitt garage. Jag har också ställt mig frågan vad skillnaden egentligen är gällande utformningen av tilluft- och frånluftsventil i fallet garage med självdrag. Har ännu inte ställt frågan till någon säljare men försökt söka mig fram på nätet. Jag har hursomhelst köpt mig två
byggarätt: [citat] Ja du har antagligen någon typ av påverkan på slemhinnorna i näsan? Jag skulle byta tvättmedel ... sköljmedel ... så att inte dina kläder är källan? Sedan skulle jag kolla damsugare och hur ofta du våttorkar hemma... byt till såpa när du våttorkar Blir det bättre av något så ... har du hittat varför du reagerar!
Montana1977: Hej Jag har en Munters M100 stående om någon vill köpa.
camelspin: Hej, Jag har haft samma problem. fast behövde 135 - 160. Hade inte tid att åka till plåtslagare. Tog en 150 - 160 övergång (nippel - nippel. Trädde 150-ändan utanpå 135-röret. Försökte centrera. Skruvade fast med plåtskruv. Tätade glipan noga med mycket ventilationsfog. Kunde sedan använda 160-ändan till att trä på fläktslangen. Blev mycket bra. Nu skall du ha 150, därför
FrittDrag_II: [citat] Jag tycker 18gr är en bra temperatur att börja på sedan får man ibland prova sig fram vad passar ens hus (nu pratar jag bara tilluftsreglering = konstant inblåsningstemperatur). Varför just 18gr kommer lite av gamla aggregat där man inte kunde stänga av eftervärmen lätt och ställde man börvärdet för högt gick det mycket el till eftervärmaren, ett nytt aggregat där man kan
Karlruth: Nix blev aldrig någon Air Green så vet ej om den funkar bra.
Fällebyggarn: Spirorör är väl bra, dock är fogskum inte min grej. Men en stos som man skruvar fast borde väl duga..
jonaserik: Det är inte motorn som låter, det är växellådan, verkar vara torr invärtes. Är det olja i den eller bara fett var frågan, den frågan kan bara besvaras av fabrikanten/säljaren eller om det står något i manualen.
mahgnuz: Har renoverat litet skjul till grabben på tomten. Framförallt skall det användas till att spela på trumsetet och det är nu välisolerat och välfogat så ljudisoleringen är riktigt bra. Men, det saknas ventilation öht. Hur bygger jag den så den transporterar så lite ljud som möjligt? Det finns alltså ingen lufttillförsel öht just nu. Jag tänker att det ska ventileras via självdrag,
andersanders123: Ah men kommer nog ha den stängd, vad tror du på då?