Har TS hittat eftervärmaren i aggregatet?

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Har TS hittat eftervärmaren i aggregatet?
TS har åkt på öroninflammation, väntar på att det antingen går över så jag kan kliva upp på vinden å kika, annars får liemannen svänga förbi där å kika när han hämtar mig pga karlaförkylningsdöden...

• Ledsen
Nils-Orvar
  • Laddar…
hordak
Eftervärmaren går ju att aktivera/invaktivera i servicemenyn (jag har vår inaktiverad och har aldrig hamnat under 17 grader på tilluften vintertid). Med den inaktiverad och högt ställd temperatur går rotorn mer (återvinner mer), men rotorn drar ju väldigt lite - enligt spec är totalförbukning (utan eftervärme) 226W, varav fläktarna 199W.
Jag ställer temp på 15 grader under sommaren, för att om möjligt ta del av kvälls-/nattsvalka. Under vintern kör jag på 24 grader för att återvinna så mycket som möjligt och för att ta vara maximalt av eftervärme från bastu (frånluft badrum).
Så här års bör du inte behöva kolla rotorn fysiskt, utan kunna läsa av på fjärrkontrollen. Med eftervärme av och utetemp lägre än tilluft, visar det ju på återvinning (snurrande rotor).

Redigerat:
F Flukie skrev:
Tack för ditt svar. Vad blir skillnaden mellan regleringarna? Är det här något som man ska justera allt eftersom att det blir kallare ute, eller ska man ställa ett värde och låta det vara?

Laddar upp en bild med lite bättre upplösning. Stort tack för ditt svar!

[bild]
Fråga till TS och kunniga Hur mkt isolerade är dina rör? Har ett Heru 130 själv. Kör de inställningar som tagits upp här sedan några år men inser att jag har grymt dåliga värden. Vet att jag har för dålig isolering (50-60mm var det och inte orkat ta tag i det bara) mina värden är betydligt lägre än dessa dock har vi lägre ytter temp än du visar nu.
Display på värmepumpen visar driftinformation med temperaturer och fuktighet på 64%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Fråga till TS och kunniga Hur mkt isolerade är dina rör? Har ett Heru 130 själv. Kör de inställningar som tagits upp här sedan några år men inser att jag har grymt dåliga värden. Vet att jag har för dålig isolering (50-60mm var det och inte orkat ta tag i det bara) mina värden är betydligt lägre än dessa dock har vi lägre ytter temp än du visar nu.
[bild]
Tillverkarna av isolering brukar rekommendera 50mm om kanaler ligger i lösull/annan isolering och 120mm om kanalerna ligger ovanpå vindsisolering (kallt utrymme).

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Tillverkarna av isolering brukar rekommendera 50mm om kanaler ligger i lösull/annan isolering och 120mm om kanalerna ligger ovanpå vindsisolering (kallt utrymme).
Mmm..blir till att isolera då.

Digital termostat som visar olika rumstemperaturer och luftfuktighet på en grön bakgrundsljus LCD-skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade en firma som fick isolera en gång till efter att först ha isolerat alldeles för dåligt.
Jag har inte mätt hur tjockt men så här ser det ut hos mig just nu

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
T TheGame skrev:
[bild] Jag hade en firma som fick isolera en gång till efter att först ha isolerat alldeles för dåligt.
Jag har inte mätt hur tjockt men så här ser det ut hos mig just nu
Jäkla skillnad..funderar själv på ta dit en firma men kan bli jäkligt dyrt har jag en känsla av. Å andra sidan är det skönt då de inte är kul jobb att göra själv. Hur varmt har du inne med den frånlufts tempen?

Vintertid skall aggreget vara inställt på en högre temperatur än husets huvudsakliga värmekälla för att säkerställa maximal återvinning.

• Gilla
hordak
  • Laddar…
hordak
[bild]
Kör med isolerstrumpa 100 mm, ligger uppepå pappersklädd tilläggsisolering på vinden, samt en 50 matta löst lagt över strumpan.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Jäkla skillnad..funderar själv på ta dit en firma men kan bli jäkligt dyrt har jag en känsla av. Å andra sidan är det skönt då de inte är kul jobb att göra själv. Hur varmt har du inne med den frånlufts tempen?
Vi brukar nog ha kring 22 (Frugan frusen av sig).
Just nu är tvättstugan i fullgång sen tidig morgon med torktumlare och allt mm så det värmer nog upp en del :)

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Vid tilluftsreglering blåser aggregatet in samma temperatur alltid oavsett innetemperaturen.
Vid frånluftsreglering ändras inblåsningstemperaturen (tilluften) efter temperaturen i huset (frånluften).
Frånluftsreglering är bara aktuellt om man har frikyla/kylbatteri på aggregatet annars fungerar tilluftsreglering bäst och man behöver inte ändra inställningar mellan vinter och sommar.

Med en tilluftstemperatur på 18°C utnyttjar man värmeväxlaren max när det är svalare ute och när det är varmt ute kommer växlaren stå still (en del HERU har en funktion som kör värmeväxlaren på sommaren om det är kallare inne än ute för att "kylåtervinna").
Av nyfikenhet - Varför just 18 grader? Varför inte 19 eller 22?

Relaterad frågeställning är att jag just hade bastun på. Då gick aggregatet över till sommarkyla, som jag stängde av. Men hade jag inte ställt om temperaturen till 22 grader så hade den inte varit så intresserad av att återvinna bastuvärmen (ganska kallt ute).

N noupe skrev:
Av nyfikenhet - Varför just 18 grader? Varför inte 19 eller 22?

Relaterad frågeställning är att jag just hade bastun på. Då gick aggregatet över till sommarkyla, som jag stängde av. Men hade jag inte ställt om temperaturen till 22 grader så hade den inte varit så intresserad av att återvinna bastuvärmen (ganska kallt ute).
Jag tycker 18gr är en bra temperatur att börja på sedan får man ibland prova sig fram vad passar ens hus (nu pratar jag bara tilluftsreglering = konstant inblåsningstemperatur).
Varför just 18gr kommer lite av gamla aggregat där man inte kunde stänga av eftervärmen lätt och ställde man börvärdet för högt gick det mycket el till eftervärmaren, ett nytt aggregat där man kan stänga av eftervärmen är det inget problem.
"Sommarkyla" (HERU) är en annan reglerfunktion och har inte med tilluftsbörvärdet att göra, den ser bara om frånluftstemperaturen blir över ett gränsvärde och att utetemperaturen är lägre än frånluften då forceras fläktarna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.