2 364 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Frågor vid montage av tilluftsventil
Planerar för att sätta upp en ventil av typen https://www.hustillhus.se/collections/ventiler/products/plattventil-135-mm
och sedan en https://www.byggmax.se/ventilgaller-33-habo-aluminium-p6417006 på utsidan
Däremellan tänker jag ett rör, helst inte plastslang men om det är det enklaste så är jag beredd att ompröva mina värderingar.
Det jag inte riktigt har listat ut är hur man ansluter detta/rör (eller slang) mellan ventilerna/gallret och får det att sitta bra på bästa sätt?
Tejp och häftpistol känns orimligt.
Jag har träpanel på både innervägg som yttervägg, och några dm isolering däremellan, så att skruva och såga är inga problem.
Gjutjärnsventilerna finns ju med stos, men det är ju för murning.
Så, hur gör man? vad köper man?
Har också funderat på klaffventiler av metall, behöver man då automatiskt också fyrkantig kanal?
och sedan en https://www.byggmax.se/ventilgaller-33-habo-aluminium-p6417006 på utsidan
Däremellan tänker jag ett rör, helst inte plastslang men om det är det enklaste så är jag beredd att ompröva mina värderingar.
Det jag inte riktigt har listat ut är hur man ansluter detta/rör (eller slang) mellan ventilerna/gallret och får det att sitta bra på bästa sätt?
Tejp och häftpistol känns orimligt.
Jag har träpanel på både innervägg som yttervägg, och några dm isolering däremellan, så att skruva och såga är inga problem.
Gjutjärnsventilerna finns ju med stos, men det är ju för murning.
Så, hur gör man? vad köper man?
Har också funderat på klaffventiler av metall, behöver man då automatiskt också fyrkantig kanal?
Produkter som diskuteras: "klaffventiler"
Klaffventil aluminium 150 x 150 mm Bårebo
Justerbar via 4 snäppen
505 kr inkl moms
Läs mer
Duttarmajster
Renoverare
· Stockholm
· 170 inlägg
Duttarmajster
Renoverare
- Stockholm
- 170 inlägg
Spirorör som du fäster med lite fogskum eller lim i väggen som ligger dikt an på insidan mot snygga ventilen som du skruvar i panelen invändigt.
https://www.byggmax.se/spirorör-p315013#739=14716
Utvändigt kanske en spiro-stos och sen finns det väl olika sätt att fästa ventilgallret på.
https://www.byggmax.se/stos-p315030#913=14371
Hemma hos oss så är det ett plaströr och sen är ventilgallret ute fäst med fogskum med lite puts över, säkert inte helt rätt men det har funkat i många år
https://www.byggmax.se/spirorör-p315013#739=14716
Utvändigt kanske en spiro-stos och sen finns det väl olika sätt att fästa ventilgallret på.
https://www.byggmax.se/stos-p315030#913=14371
Hemma hos oss så är det ett plaströr och sen är ventilgallret ute fäst med fogskum med lite puts över, säkert inte helt rätt men det har funkat i många år
Spirorör är väl bra, dock är fogskum inte min grej. Men en stos som man skruvar fast borde väl duga..
Klicka här för att svara