Fällebyggarn
Fällebyggarn: [citat] Ok.. Dom är ganska nymålade, det blev lite väl sent på målningssäsongen dock. Har kollat att kanalerna som ska lufta mellan glasen och dom ser bra ut. Har tätningslister som möjligen har suttit upp några år för mycket. Men vi saknar ju ventiler i sovrummen och därav står fönstren på vädring ofta. Även fönstret som står öppet får imma..
23 svar · 6,5k läst
E
exerg: Tilluften till sovrummen räcker t.o.m med 100rör. 125 till bad kan i.o.f.sig vara bra. Det som ventkillen menade var säkert att 160 var lämpligt första biten närmast aggregatet tills åtminstone första avsticket gjorts.
1 svar · 4,3k läst
·
J
joksi: Hej! Bor i ett 5 år gammalt hus, det har frånluftsvärmepump och därmed ventiler ovanför de flesta fönstren (går att öppna/stänga med en spak i varje ände). Min fråga, eftersom de går att stänga undrar jag när det är okej att stänga resp öppna? Jag vill gärna stänga någon av de, tex ovanför fönstren I vardagsrummet, nu när det blir kallare ute pga drag. Är det okej? Tänker
0 svar · 1,3k läst
C
cpalm: 40 000 kWh låter som att du har värre problem än ventilationen. Vad är det för modell på pumpen?
3 svar · 2,5k läst
S
slurppe99: [citat] Håller med om att filmen inte är det bästa då han visar en del saker utanför bilden. Men se från 8,15 till 9.20. Så ser du på slutet att han pillar dit en låsring med en vinklad låsringstång. Låsringen ska fästas i höjd med en skåra på axeln/stången. Den håller då kvar lager och brickorna som ska monteras på konkavt och konvext, se hans ritning. Du ser att den äldre
21 svar · 24,9k läst
·
S
Stefan1972: annars kan man blanda till en svag lösning av målarsoda eller "propplösare" Det löser det mesta. Även nätet om det blir för starkt..... Gärna varmt vatten.
2 svar · 2,6k läst
M
martinradbo: För att nå utbyggnaden med spiror måste jag riva gammalt innertak 4 meter med allt vad det innebär. Men det kanske är bäst trots allt.
4 svar · 2,8k läst
·
J
Josth: Man får då bygga upp ett nytt isolerat innergolv med luftspalt under för att få bort fukten från plattan och vädra ut på rätt ställe. T.ex. Nivell-golv heter det. Ett bra avfuktningsaggregat gör nytta åtminstone på kort sikt.
1 svar · 1,1k läst
·
Huggabuggaa
Huggabuggaa: Kan rekommendera friskluftsventilen airmove 3.0 med självreglerande funktion
1 svar · 1,6k läst
M
Mathsson: Stod nyss på vinden och kikade på ritningen igen, då slog det mig att det nog var just ett stående rör med böjar. Men nu har jag även fått det bekräftat, tack.
3 svar · 10,0k läst
·
P
Porsche84: Hej, jo men det gick bra, jag beställde modulröret 80-150mm från velltra.se, 41kr/st, jag tätade skarven med ventilationsfog, hade jag gjort om det idag så hade jag även köpt världens bästa tejp ”T-flex” och täckt skarven, en helt otrolig tejp, Velltra var även billigast på nätet. Lycka till!
16 svar · 6,4k läst
·
7
78k0JOd: Tack alla, för goda råd! Jag skruvade ner till lite över 60%, vilken med lite råge skulle motsvara vårt behov enligt 0,35 l/s/m2, och det lät ju betydligt mindre direkt, och mindre storm i rum och kök. Samma kille kom tillbaka (tyvärr, han verkade ju ha tveksam koll), och mätte och det var fortfarande godkänt. Så nu känner jag mig nöjd :)
16 svar · 4,3k läst
·
S
Seglarvännen: Det behövs inga direkt höga flöden, vårt FTX aggregat med integrerad VP går på halvfart vid normaldrift. Det går på ca 75% vid kylning av huset. Avluften leds ju ut på taket så det är inget som stör ute ni vi är ute på tomten. Nya aggregat går otroligt tyst jämfört med äldre modeller. Har ingen direktlänk på stående fot men tror nilan.se funkar eller enervent.se
6 svar · 6,4k läst
·
J
Johan456: Det kan ställa till problem om du trycker ut frånluft från ditt badrum i självdragskanaler som är gemensamma för flera lägenheter. Kort sagt kan du trycka ut din luft från ditt badrum till någon annans kök eller badrum.
3 svar · 2,6k läst
C
caman: Gammal fråga jag vet, men vi har en varmluftgrund i hus byggt 25+ år sedan. Har fungerat kanon. MEN, huset (1,5 plans trähus med tegelfasad) blir VARMT på sommaren. Någon som experimenterat med att använda temperarurskillnaden och pumparna till att kyla huset?
1 svar · 2,1k läst
H
HansomeHanson: Hej på er! Jag håller på att inreda ett sju kvadratmeter stort förråd med fönster i källaren till att bli ett litet kontor. Jag märker nu att det inte finns någon ventilation i rummet, så borde jag ta upp ett hål i väggen och sätta in en ventil? Vad bör jag tänka på i sådana fall? Väggen verkar vara gjort av lecablock med puts på insidan och utsidan (60-talshus) så det är
0 svar · 784 läst
L
Lugga: [citat] Hej ArWo. Titta gärna på Klimat Kx också om du inte redan bestämt dig. Designade kåpor för att optimera låg ljudnivå och enkel underhållning utan verktyg. Bara för att nämna några fördelar. https://klimatfabriken.se/produkter/klimat-kx/
27 svar · 11,2k läst
L
lbbs: [citat] Aha det hade jag inte med i tanken, att utluften från nya ftx med rotationsväxlare skulle ge så lite värme till gamla ftx-en, Då faller ju den idén med extra förvärmning
4 svar · 1,4k läst
M
mp11af: [citat] Tack för svar. Vad landade kostnaden på?
2 svar · 4,0k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Har du bara öppnat spjället utan att ändra fläkthastigheten så har du troligtvis för mycket luftflöde nu. Nivell kommer troligtvis sänka fläkthastigheten och det gör mycket för att få ner ljudet från fläkten.
13 svar · 6,0k läst
·
A
Amatör24: tack för all info!!!!
8 svar · 5,3k läst
·
C
Cider: Innan du börja skruva på någon mutter kan du pröva att göra rent allt du kommer åt. När du tagit loss ventilen kan den dammsugas, blåsas rent eller sköljas - det beror lite på. Kanalen kan du dammsuga (lugnt och försiktigt), eventuellt med en elementborste som du trycker fast ordentligt på dammsugarröret. Så gör jag i mitt badrum 4-5 gånger om året (har egen fläkt på vinden).
4 svar · 10,9k läst
·
B
byggdonald: Hjälp! Finns det någon som vet var det finns gott om reservdelar till RDKB kryddhyllefläkt/värmeväxlare? Det finns några sajter som har typ fläktmotor, filter och låskilen i botten på värmeväxlaren, men inget mer. Men det är mycket som skulle behöva bytas i denna nu. Och ny rackare ligger på ca 27 000kr. Men fläkt woods vill nog att man hellre skall köpa en ny. :) Tätning där
0 svar · 4,8k läst
·
C
cobrarax: Har befinligt gipstak. Har fungerat utan funktskador på vind med 10 cm stenull nu byter ja till 40 cm ekofiber. Tänkte först att man ska nog ha plast i taket men eftersom utsuget sitter där kanske man kan skippa det helt och låta gipstaket sitta kvar utan fuktspärr. Ventilationen kommer att öka genom installation av FTX
2 svar · 1,5k läst
M
Maestrono: [citat] Endast självdrag. Planerar att installera mekanisk frånluft i sinom tid.
5 svar · 3,0k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Ja
7 svar · 3,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det är krav på att bostadsfastigheter skall ha en funderade ventilation enligt en norm. Din lgh är inte godkänd. Hyresvärden behovet lära sig lite verkar det som. Tilluftsventiler ska sitta i v-rum och sovrum. Inte i hall.
3 svar · 5,6k läst
F
Freppucino: Hej! Har genomgått en OVK-besiktning i vår lägenhet där vi fick backning på "don i kök förbyggt + fel don." De tidigare ägarna valde när de byggde om köket att sätta på ett tallriksdon på frånluften, vilket jag inte hade en aning om förrän besiktningen. Föreningen har tagit in en extern entreprenör då det var flera i föreningen som inte gick igenom besiktningen, dock valde jag
0 svar · 5,1k läst
F
Frågan: Har ett gäng tilluftsdon av olika modeller över. Samtliga nya. De flesta kvar i sina förpackningar. PM:a om det är av intresse.
15 svar · 5,3k läst
·
E
Evamag: Skaffa en avfuktare. Woods av någon modell. Det var vad jag gjorde. Ger också värme. Kan helt eller delvis ersätta element. Två funktioner i ett.
1 svar · 859 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.