Jag är i färd med att förbättra ventilationen i vårt hus med självdrag från -69.

Det är enplans med källare. Vi eldar med pellets så skorstenen är fortfarande i bruk.
Har börjat med att sätta in tilluftsventiler i vardagsrum och alla sovrum. Min fundering är angående frånluften:
Just nu har vi köksfläkt med eget utblås samt två ventiler på toaletterna som går upp till skorstenen via vinden.
Är det smartast att bara sätta intellivents i de befintliga kanalerna och blåsa upp fuktig luft ut via skorstenen eller är det bättre att göra en ny genomföring i vägg och blåsa ut luften ?

Tacksam för hjälp..
 
Genomföring i vägg är inte att rekommendera då fukten kommer rinna längs väggen när den kyls ner och allt skit kommer smutsa ner fasaden.

Kör i befintliga kanaler och den dagen man slutar elda kan man fundera på andra lösningar. Tänk på att ställa in fläktar med konstant flöde.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.