Hej alla,

Behöver lite hjälp.... Vi skall bygga ett garage i lösvirke och jag funderar just nu på hur jag ska ventilera garaget på bästa sätt? Har ej bestämt vilken uppvärmningskälla jag kommer att ha ännu, men antingen blir det element eller en billigare variant av luftvärmepump.

Garaget är på ca 32kvm med carport vid sidan av. Bifogar ritning så ni ser hur tanken är.....

Hur rekommenderar ni att jag gör med ventilation och uppvärmning av detta garage? Det kommer vara 120mm isolering i ytterväggar, bra isolerad port, ca 300mm isolering yttertak, samt 200mm isolering golv!

Garaget skall vara ett varmgarage, kommer inte att vara där dagligen och mecka, men med jämna mellanrum. Ett par ggr i veckan kanske? Garaget kommer den största delen av tiden inte att agera garage för bilen (det gör carporten) utan vara utrymme för motorcyklar och lite meckande med dessa... Plus att det kommer agera förråd för diverse prylar.

Tacksam för alla ideer och åsikter om detta!

Garage_ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du inte tar in bilen särskilt ofta, dvs inte tar in fukt i någon mängd, behöver inte ventilationen anpassas till det. Det skulle sannolikt fungera med bara självdragsventilation, t.ex. två tilluftventiler lågt monterade och en till två frånluftsventiler så högt upp som det bara går.

Alternativt går det att sätta in en mindre fläkt som går kontinuerligt, antingen en pax/fresh badrumsfläkt, eller en hastighetsstyrd kanalfläkt. En fläkt är betydligt bättre på sommaren när självdragsventilationen avstannar.

• Gilla
Jeeroy
  • Laddar…
Gammal tråd som jag väcker till liv igen, då det först nu blivit aktuellt med ventilations installationen!

Det man inte ser på ritningen ovan är att jag har ett vindsloft tillgängligt via en trappa i bakkant på garaget. Det är en fast trappa, med öppet mellan neder och över våningen.
Vindsloftet används till förvaring, ingenting annat.

Jag funderar på att bara montera en ventialtion lågt i framkant, samt en högt i bakkant.... Räcker det? Eller måste jag även ha en på loftet?

Jag kommer även ha en värmepump sittandes längst bak i garaget som blåser åt portens håll. Hur skall jag tänka vid placering av ventilationen, behöver jag ta hänsyn till värmepumpen så att ventilationen inte sitter för nära denna tex?

Behöver jag ha kallrasskydd på ventilationen?

Visst bör man ha ventil på loftet också. Kan bli ganska mycket emissioner av olika flyktiga ämnen i ett garage så ventilationen är viktig. Självdraget bör kunna justeras för att anpassas mellan sommar och vinter. Kallrasskydd brukar man inte behöva tänka på i garage och förråd. Värmepumpens innerdels högra sida bör inte sitta precis vid en ventil eftersom dess temperaturgivare då kan störas.

Räcker det med tre ventiler i garaget då?
En vid porten långt ner, en i bak kant garage högt placerad, samt en på vindsloftet längst in så man får luften att cirkulera från markplan och hela vägen genom loftet. ?

Eller ska jag sätta den på loftet vid trappan där man kommer upp?

Känns som jag tänker för mycket, e väl bara att montera skiten och så är det bra sen!? :)

En annan sak, skall till-luftsdonet monteras nertill på garaget och frånluftsdonet upptill, eller tvärtom?

Tre ventiler bör säkert räcka, helst justerbara. Till-luftsventil oftast nertill på garageporten. Frånluftsventiler högt på motsatta väggen en till uppe på loftet längst in men där det går att nå den.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Josth skrev:
Tre ventiler bör säkert räcka, helst justerbara. Till-luftsventil oftast nertill på garageporten. Frånluftsventiler högt på motsatta väggen en till uppe på loftet längst in men där det går att nå den.
Då blir det så jag gör.....

En fråga till, vad är det egentligen för skillnad på ett tillluftsdon och ett frånluftsdon? Förutom att då luften åker in genom ena och ut genom den andra.

Skulle jag kunna använda samma ventiltyp för till och frånluft? Vill helst slippa dom fula tallriksmodellerna på väggen.

De don som sitter uppe i innertaket och hör till exempelvis FTX-aggregat ser lite olika ut om det är från eller till. Tilluftsventiler i väggarna på hus med mekanisk ventilation har filter etc. Luftspridningen är ofta viktig på tilluftsventiler. Tallriksventiler är ju klassiska och fungerar till både och. Olika sorters spjällventiler är ett alternativ. Bra att fråga på byggmarknaden om man är osäker för det finns många varianter.

• Gilla
OXYD
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Då blir det så jag gör.....

En fråga till, vad är det egentligen för skillnad på ett tillluftsdon och ett frånluftsdon? Förutom att då luften åker in genom ena och ut genom den andra.

Skulle jag kunna använda samma ventiltyp för till och frånluft? Vill helst slippa dom fula tallriksmodellerna på väggen.
Hej!

Bra att jag hittade din tråd, har samma frågor och håller på att färdigställa mitt garage.

Jag har också ställt mig frågan vad skillnaden egentligen är gällande utformningen av tilluft- och frånluftsventil i fallet garage med självdrag. Har ännu inte ställt frågan till någon säljare men försökt söka mig fram på nätet.

Jag har hursomhelst köpt mig två kompletta väggventiler (friskluftventil) då jag tyckte det verkade vettigt att det fanns färdigt med filter och insektsnät och justerbar öppning. Friskluftventilen är utformad så att tilluften sprider sig i vissa riktningar som jag förstår det men för en frånluftventil så hade den ju egentligen kunnat få ta luften runt hela ventilen, 360grader. En tallriksmodell hade kanske varit lämpligare för frånluft.

Har jag missat någon viktig skillnad mellan till- och frånluftsventil för ett garage med självdrag?
Ser nu att min ventil saknar kondensskydd vilket andra modeller verkar ha. Bör man ha kondensskydd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.