Hej!
Första tråden på forumet, varit husägare i ett år nu.
Har sökt mig igenom forumet och hittat diverse trådar om liknande ovanstående FTX. Så vitt jag förstår det så har denna suttit i huset sedan det byggdes -79.
Föregående ägare byggde till huset för 10 år sedan (loftrummet på bifogad bild), där det inte anslöts direkt till ventilationssystemet förrän föregående år.
Vad jag uppfattade på den föregående ägaren (som gjorde plåtjobbet själv uppe på vinden till luftkanalen, detta efter anmärkning på överlåtelsebesiktningen), har ingen ventilationskontroll utförts, när systemet senast gicks igenom finns det inget datum på heller.
Noterbart är också att systemet inte tar någon 'dålig' luft från något av rummen (det går en kanal på vinden till stora badrummet, men finns inget uttag i taket i badrummet, har nog gått en kanal till lilla badrummet också, men där valde de att lägga en passiv ventil upp genom taket när det renoverades). Själva badrummen är utrustade med aktiva fläktar (inte PAX utan något liknande).
Då systemet har några år på nacken kan jag allmänt tänka att det möjligtvis redan lever på övertid, kan inte som lekman bedöma det funktionsmässigt. Upplever ingen dålig luft i huset. Enda platsen som jag har noterat kondens på de fönster i sovrummet under kalla vinterdagar är i (kan förvisso bero på att vi sätter igång elementet i sovrummet vintertid). De fönster som finns i sovrummen på nordsidan är inte utbytta till nyare fönster som övriga huset, det är dock tre-glasfönster men från tidigare år.
Då till frågorna;
- en kontroll av systemet är väl på sin plats i och med att loftrummet numera är anslutet till systemet?
- skulle det löna sig att byta ut aggregatet till ett nyare för att få en bättre värmespridning i huset?, eller blir det ingen skillnad när det gäller värmen?