Hej,

Har en fundering angående FTX. Har en 1,5-plansvilla från tidigt 40-tal där jag har svårt att få till något form av undertryck på ovanvåningen. Efter att ha läst ett x antal trådar om ämnet så har jag förstått att konstant undertryck på ovanvåningen är svår att få till. Har även en kallvind med lite mikrobiell tillväxt.

Jag undrar om man enbart kan ha FTX på ovanvåning? Dvs att man installera aggregaten på vinden och drar till- och frånluft ditt man vill ha det på ovanvåningen. På markplan hade jag i så fall tänkt enbart ha tilluftsventiler och så klart mekanisk frånluft i kök och badrum.

/++
 
F
Om syftet enbart är att få ett undertryck på vinden måste det bli väldigt svårt, om du inte har en tät dörr mellan våningarna.
Vill du bara öka ventilationen går det ju bra att bara koppla in ftx på ovanvåningen, men det är ju inte så man brukar göra, så det blir säkert svårt att dimensionera flöden och annat om man inte gör en komplett installation i hela huset.
Kanske bättre i så fall att bara ha ordentlig mekanisk frånluft även på övervåningen.

Edit: om du har 1,5plans hus med kattvindar kan ju rördragningen för ett ftx i hela huset ofta göras ganska smidigt i dessa, problemet bli väl om du behöver dra kanaler från ena sidan till andra sidan
 
F fredrik.johansson skrev:
Om syftet enbart är att få ett undertryck på vinden måste det bli väldigt svårt, om du inte har en tät dörr mellan våningarna.
Vill du bara öka ventilationen går det ju bra att bara koppla in ftx på ovanvåningen, men det är ju inte så man brukar göra, så det blir säkert svårt att dimensionera flöden och annat om man inte gör en komplett installation i hela huset.
Kanske bättre i så fall att bara ha ordentlig mekanisk frånluft även på övervåningen.

Edit: om du har 1,5plans hus med kattvindar kan ju rördragningen för ett ftx i hela huset ofta göras ganska smidigt i dessa, problemet bli väl om du behöver dra kanaler från ena sidan till andra sidan
Undertyck hade ju varit ett plus då fuktig varm luft kanske inte hade letat sig upp på vinden på samma sätt.
Men själva grundtanken är att få bättre ventilation på ovanvåningen (läs bättre luft). Men då kanske det är bättre som du säger att få till ordentlig mekanisk frånluft, men då tänker jag även att tilluftsventiler behövs på ovanvåningen. Gällande frånluften så går en fresh med konstant flöde i badrummet. Samt att i ena garderoben finns ingång till en av kanalerna i murstocken. Eventuellt kunna sätta en fresh där inne?

Tyvärr ingen kattvind i den bemärkelsen, men däremot en eller två garderober i varje rum så kanske hade funkat.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.