3 163 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Inga ventiler på övervåningen och värme från källaren
70 tals tegelhus med källare. Har ventiler i källarens alla rum men inget på övervåningen förutom en i badrummet och köksfläkten (och i ett förråd som tidigare varit badrum). Har en kamin i källaren som får jobba lite nu när det blir kallare då jag har arbetsplatsen där nere. Blir varmt och gott i gillestugan men värmen tar sig inte upp för trappen (öppen trappa, ingen dörr). Man känner halvvägs ner i trappan att det blir varmare.
Är det för dålig snurr på ventilationen? Behöver jag fler ventiler uppe för att få bra cirkulation och kommer det att hjälpa för värmen?
Hur ska man tänka angående ventilerna i källaren? Alla var stängda när jag tog över huset, jag har öppnat alla och märkte direkt en skillnad på lukt i källaren och fuktigheten gick ner, nu när jag eldar ligger luftfuktigheten på 48%.
Är det för dålig snurr på ventilationen? Behöver jag fler ventiler uppe för att få bra cirkulation och kommer det att hjälpa för värmen?
Hur ska man tänka angående ventilerna i källaren? Alla var stängda när jag tog över huset, jag har öppnat alla och märkte direkt en skillnad på lukt i källaren och fuktigheten gick ner, nu när jag eldar ligger luftfuktigheten på 48%.
Att flytta värmen med ventilationsluften funkar inte och att det blir som ett osynligt lock i trappan som hindrar värmen att stiga, är mer regel än undantag. Det är väldigt stor luftmängd som ska till för att det ska märkas nån skillnad så det är bara att glömma såna fläktar som säljs som "värmeförflyttare" Tex 5-6 st av den storlek som säljs som "airmove" 2,0 och som ger max 100 kbm luft/tim samtidigt som du eldar kaminen kontinuerligt på toppeffekt i många timmar kan ge hyfsad effekt Hade däremot kaminen hållit en hög o jämn värme (som tex en pelletskamin) under alla veckans dagar brukar varmluften hitta egen väg och "locket" i trappan minskar.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan vara tänkt att vara självdrag på övervåningen.
Hur som helst hjälper inte tilluftsventiler på övervåningen mot ditt problem, et är frånluften du behöver justera isåfall. Testa att låta köksfläkten gå på lägsta varvtalet, du borde märka rätt snart om det har någon effekt.
Hur som helst hjälper inte tilluftsventiler på övervåningen mot ditt problem, et är frånluften du behöver justera isåfall. Testa att låta köksfläkten gå på lägsta varvtalet, du borde märka rätt snart om det har någon effekt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden