Ventilation
byggarätt: [citat] Det låter som om dräneringen har något problem? Om du sätter igång och ventilerar så kan det bli så att du bara transporterar fukt från den trasiga dräneringen! Första åtgärden är att titta i dräneringen med kamera och se om den ligger för högt Står det vatten i dräneringen? Läcker isoleringen utanför källarväggen? När du vet status på dräneringen så kommer val
Disktrasan: Folkshälsomyndigheten ger ut allmänna råd om vilka ljudnivåer de rekommenderar. De råden är rätt hårda. Fastighetsägaren ska hjälpa dig, om dom inte gör det kan du istället ta kontakt med kommunen som då ska kunna hjälpa dig.
newport: Håller med, kör på högre kapacitet för att kunna köra lågvarvigt och minska resonanslåda. Jag kör Systemair sedan -05 tycker det fungerar bra.
ByggarMartin: [citat] Blev riktigt bra, så har beställt nya don till hela kåken nu. Tack
martinponten: Hej! Har en trävilla från ca 1920 som vi renoverar i små steg. Just nu håller vi på med ett litet serveringsrum mellan köket och matsalen. Vi har rivit bort ett nedsänkt paneltak och skivor på väggarna för att göra nya ytskikt. I väggen mellan serveringsrum och kök går imkanalen från köksfläkten. Den var inte isolerad när vi rev fram den men den var omgiven av isolering. Den
Josth: Om man extra känslig för kalldrag eller kanske bor långt norrut kan man installera ett FTX ventilationssystem. Utgående förbrukad luft värmer då inkommande ny luft först innan den sprids i huset via olika kanaler. Verkningsgraden kan vara t.ex. 85% numera så det behövs bara lite extra energitillskott och man får bra luftkvalitet i huset.
hscn: Väldigt svårt att svara på utan info om nuvarande rörsystem. Om det är spirorör kan jag rekommendera Soliduct https://soliduct.se/ventilationssystem/spiralror.htm Bra priser, lättöverskådlig hemsida, har alltid levererat snabbt.
Vatthagen: Jag hade tänkt svara utifrån egen erfarenhet då vi bodde i villa. Vi hade ett liknande scenario då det regnade in med resultatet att det var lite blöt isolering kring fläktrör, några deciliter vatten i det ”mjuka” röret från själva fläkten och blött i vår specialbyggda låda i kökstaket. När jag var upp på taket och kollade så hade det stormat på rätt skapligt några dagar
voxmon: [citat] Det sista är ju en väldigt bra ide! Tack!
Skagis: Hej! Hittade en hemsida hos Franke,där fanns en film som visade hur man gör. Så nu är det fixat. Tack för att ni finns! Mvh/ Lasse
Isakare: Har haft ett hus med samma upplägg, men med pelletspanna. När man stängde av pannan för sotning (4-5 timmar) minskade ventilationen för att nästan upphöra när brännaren slocknat helt och skorstenen börjat svalna. Märktes också markant i källaren när man inte hade nån förbränning som satte luften i rotation. Hade annars bra ventilation. Jag skulle helt klart provat med en fläkt
snowjim: Ja, de e kanske smidigast att byta hela innerdelen. Är fresh något långvarigt så man inte står där om 5-10 år igen och har fel typ av ventil? Tydligen verkar ju inte den på övervåningen finnas kvar även om den ser modern ut. Kan man byta ut bara innerdelen eller måste även röret användas? Blir ju svårt i detta fallet efter som ventilation tunnel går snett upp och inte rakt ut?
lnilsson: [citat] Ganska bra faktiskt (med typ 30mm dämpande skumplast i röret). Det tar inte bort ljuden helt, men störningen minskar markant.
greger911: [citat] Hej, det är samma brandcell, kattvind till sovrum. Kattvinden är uppvärmd, men ej till samma temperatur som i sovrummet. Det är ju lite svalare där. Det är väl tanke att i framtiden sätta dit ett kylbatteri.
cosmic: Jag köpte en Systemair K125 sileo på nätet (Lindsells tror jag) och anlitade en VVS-installatör för att montera den. Har funkat bra sedan dess.
cammen: Hej! Ska installera rökgasfläkt för att kunna elda i min öppna spis. De flesta tipsar om Exodraft, men de är så dyra. Någon som har erfarenhet från på andra bra tillverkare?
mattoys: [citat] Trappen bör inte ligga direkt mot golvet eller väggen, så länge den står luftig så bör det inte vara några problem.
Gjutjärn: [citat] Japp den biten är jag med på! Tror bilden får det att se ut o vara närmare än vad det är. Spelar det in sammanhanget dock någon roll? Men hur är det tänkt att fungera? Man måste väl ventilera ut luften ut ur huven?
sblixten: Jag är ingen ventilationsguru, men hoppas det är ok att jag svarar ändå ;-) Jag tror det beror antingen på för lite ventilation, dåligt isolerade fönster eller kallras. Om du tar en bild och ritar en där man ser tilluften samt var frånluften för sovrummet är. Du kan också känna med handen vid tilluften. Den här årstiden borde du känna att det blir kallt.
kruset: [citat] Kommer det in luft när dörren är stängd? Måste vara dörrspringa när dörr är stängd annars kan det inte gå ut nån luft om det inte kommer in någon luft
Jockewhbg: [citat] Hamnade på detta inlägg när jag sökte fabrikat. Lyckades härleda det till en EcoFIT RREG9 225x63R fläkt med EC-styrning. /Jocke
limpan78: Kan tillägga att jag inte kommer ha bilen i garaget utan ytan kommer användas som snickarverkstad + cykelförvaring.
Oldboy: Nej, torr luft inomhus på vintern är inte jättekul. Däremot är det väldigt skönt att inte få rundgång i huset på lukter. När jag är ute på den sida av gården som avluften mynnar så känns det otroligt starkt och tydligt vad som sker inne. T ex matlagning eller om ngn är i duschen. Det sprider sig såklart lite lätt inne också, men inte genom ventilationssystemet, och ingenting i
exerg: Det som kan hända, och som ofta händer där anläggningen stängs och ventilationsrören ligger på vinden, är att det kan droppa kondens från ventilerna när det är kallt. Det är bara att prova.
Snailman: [citat] Köpte ventilationsrören och ritning från Alig, de skulle tagit 5000kr för att beställa ovk via dem, så var betydligt billigare att köpa in tjänsten själv, än att gå via Alig
mexitegel: Det spelar mindre roll. Tänk att dörrar o fönster är tilluft, frånluftdon placeras i förhållande till dessa så att så stor yta som möjligt ventileras.