S slurppe99 skrev:
Nja, jag skulle satsa på något liknande Exergs förslag.
Att sedan dagens byggnormer inte stämmer med ett hus byggt 57 är ganska så klart. Har bekant i kedjehus från 56 och hon har också frånluftskanaler även i sovrum och klädkammare. Har själv tänkt på snarlik lösning för henne men hon har blåbetong och då kan det vara lite vanskligt att suga upp frånluft.
Finns så klart både fördelar och nackdelar med elassisterad och vindassisterad förstärkt självdrag men för min del är enkelheten, slippa dra upp el och mindre ljud de som gör att jag kommer montera vindsnurror

T topmount skrev:
Lite samma situation som du och jag kommer köra på en sån här.

[länk]
Intressant! Det kanske skulle räcka med en sådan?

E exerg skrev:
Taket är säkert falsat fast men om du fullföljer bif principförslag så kommer du säkert åt genom hålet i huvtaket som krävs för åtgärden. Principen går självklart att tillämpa med små modereringar vid annat val av fläkt. EC-fläktar, vilka kräver mindre el-effekt än de tidigare AC-fläktarna brukar ofta ha inbyggd varvtalsreglering där det går att ställa in lämpligt luftflöde. Det går även att montera en regulator som du kan manövrera nedifrån våningsplan.[bild] [bild]
Detta verkar väldigt lovande! Vad brukar en firma ta för att installera en sådan här lösning?

M malaxlimpan skrev:
Detta verkar väldigt lovande! Vad brukar en firma ta för att installera en sådan här lösning?
Jag har nyligen pratar med en firma om detta för vårt självdragshus och de pratade om cirka 40 kkr.

M malaxlimpan skrev:
De jag varit delaktig i har legat runt 6-7K men då har det varit den äldre typen av fläkt s,k AC och med ett tyristorreglage nere i husets hall. Inkluderar dock inte luftintag. EC fläktar är som regel ett par tusen dyrare. En Aspirotor som den vindsnurrande saken heter funkar bara om det blåser ute och är såklart inte rekommendabel i det gällande fallet.

E exerg skrev:
De jag varit delaktig i har legat runt 6-7K men då har det varit den äldre typen av fläkt s,k AC och med ett tyristorreglage nere i husets hall. Inkluderar dock inte luftintag. EC fläktar är som regel ett par tusen dyrare. En Aspirotor som den vindsnurrande saken heter funkar bara om det blåser ute och är såklart inte rekommendabel i det gällande fallet.
Synd att du bor så långt bort, exerg! Med de pengarna jag nämnde ovan så var det allt inklusive material och att få till fläkt på befintlig skorsten osv. Kändes dyrt, men fick liknande siffror från två olika firmor från två olika orter.

halper halper skrev:
Synd att du bor så långt bort, exerg! Med de pengarna jag nämnde ovan så var det allt inklusive material och att få till fläkt på befintlig skorsten osv. Kändes dyrt, men fick liknande siffror från två olika firmor från två olika orter.
Jodå helt färdigt inkl eldragning. Dock ej luftintag/uteluftsdon. Jo det kostar att bo så ocentralt.:rolleyes:

T topmount skrev:
Finns så klart både fördelar och nackdelar med elassisterad och vindassisterad förstärkt självdrag men för min del är enkelheten, slippa dra upp el och mindre ljud de som gör att jag kommer montera vindsnurror
Ja det blir ju ändå bättre än vad det är idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.