Byggahus.se

Blir inte klok på inomhusluften

1. D
    Medlem Nivå 5
    Hus med självdrag som är satt ur spel på grund av att huset nu värms upp med luftvattenpump. Idagsläget har vi 4 tilluftsventiler på c 90 m2 och frånluft i murstocken, köksfläkt och pax fläkt på toaletten. Trots detta upplever jag luften inne dålig. Vissa dagar bättre men överlag dålig. När man kommer hem efter jobbet känns luften tung. Så svårt att förklara. De luktar ingenting men luften känns oskön. Som om den var extrem syrefattig eller så. Har inte upplevt detta någon annanstanna. Denhär samma känslan. Tycker de blir bättre när vi eldar i köksspisen. Vet inte om de är för de blir varmare eller varför. Börjar bli galet stressad över detta och undrar om de är psykiskt eller om luften verkligen är såhär dålig. Ingen annn upplever de i familjen. Vet inte om jag är extra känslig. Ingen imma på fönster och luftfuktigheten nu 40-44...i somras 55-60. Va 17 ska man göra?? Jag vet inte hur fasiken jag ska få frisk skön luft i mitt hem!

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    ”Enda” alternativet är att installera någon typ av fläktstyrd frånluft som tex FTX.

När ni eldar i vedspisen så suger ni ut en massa rumsluft som ersätts med uteluft, samtidigt värmer ni upp murstocken så att frånluften i intilliggande frånluftskanalerna i murstocken åker ut också. Självdraget håller i sig så länge som murstocken är uppvärmd.

3. D
    Medlem Nivå 5
    Vi hade en ventilationsfirma här som gjirde en gratis kartläggning. Han påstod att vår frånluft fungerar, även när murstocken var kall. Men han kanske inte hade hundra koll Blir så lessen över att känna att mitt hus inte känns hemtrevligt pga att jag känner luften är jobbig. Blir fan desperat. Ett FTX system har jag inte råd med

4. T
    Medlem Nivå 3
    Blir det bättre ventilation om du har fönstren i de rum där det finns tilluftsventiler öppna lite gran typ en cm.
    Då har du troligen för lite tilluft.
    Känns som ftx är overkill. Se till att du får in tillräckligt med uteluft, det kräver tillräckligt antal tilluftventiler och en bra frånluft.
    Går paxfläkten hela tiden?

Vad sa ventilationsfirman om tilluften?

5. D
    Medlem Nivå 5
    Ja de blir nog bättre om jag vädrar. Men då har jag ju fönstret helt öppet. Firman sa att vi ska lägga in 1 tilluft.. De har vi gjort. Sen ville han att vi byter ut våra fresh ventiler mot dyra mobair som dom säljer... De gjorde vi inte.
    Pax är fukt och rörelsestyrd så går inte hela tiden. Men firman sa att vi kan stänga av paxen för frånluften i murstocken räcker....

6. T
    Medlem Nivå 3
  7. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Vi har ett enplanshus med källare, 100+100, från början oljepanna, 2004 utbytt till fjärrvärme. När vi flyttade in 2007 var det sju tilluftsventiler i källaren, tre frånluftskanaler i källaren via murstocken, två frånluft markplan via murstocken (varav ena köksfläkten), öppen spis med keddyinsats i källaren, flera fönster i både markplan & källare hade spaltventiler.

Vi hade kass inomhusluft mer eller mindre året runt, var tvungna att vädra tvärdrag minst två ggr/dag för att få bra lidit, lite bättre på vintern. 2009 installerade vi FTX-system, beslutet tog vi efter att vi hade varit hemifrån en vecka på sportlovet.

8. D
    Medlem Nivå 5
    Vi har källare och ett sovrum på vinden. Källaren behöver mera tilluft och troligen även frånluft. Och vindens sovrum är besvärligt då de inte går att få till frånluft på ett enkelt sätt. Men mellanvåningen tycker jag har sämst luft.

9. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Tilluft i bla sovrum, gillestuga, vardagsrum etc vistelserum.

Frånluft i ”dåliga rum” som bla kök, badrum, förråd, klädkammaren mm med ”dålig luft”.

Med sovrum på övervåningen & markplan samt ”dåliga rum” i källaren samt att murstocken aldrig är kontinuerligt varm så går det aldrig att få till fungerande självdrag, det måste till någon typ av fläktstyrd ventilation (F/FT/FTX).

Det går att få till luftombyte via självdrag fast då blir frånluften och tilluften på fel ställen.

10. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Kanske är ngt mtrl i huset som avger emissioner som inte direkt luktar ngt, men som kanske påverkar ngt.
    Kan mkt väl vara att rent tekniskt är luftväxlingen i huset ok enl std, men det kanske skulle behövas väsentligt mkt mer luftväxling för att späda ut ev emissioner tillräckligt.
    Det är ju ändå en enorm skillnad på rekommenderat luftombyte och totalt korsdrag i ett hus. Med korsdrag luktar det fräscht "ute" inne. Det gör det inte med normal ventilation.
    Det kan ev också vara så att källarluften tar sig upp.

Är det ngt som är nyrenoverat de senaste 1-3 åren?

Vi bor i en gammal skånelänga, dvs den ursprungliga 1/4-delen av huset är från första halvan av 1800-t, men hela huset är renoverat och tillbyggt under 80-t. När vi flyttade in så vill jag inte påstå att det direkt var instängt eller dålig luft, men inte heller jättefräscht, med undantag för när höst- och vinterstormarna tjöt för då var det nästan så att mattor och gardiner fladdrade...
    Pga att det är ett gammalt hus med idel riskkonstruktioner på kall blöt lerjord i ett fuktigt klimat så valde vi att installera ett FTX-system. Det skulle göra inneluften så bra som möjligt, och dessutom förhoppningsvis hjälpa till att minska risken för fuktproblem i golven.
    Trots att det inte direkt uppenbart var dålig luft inne, så kändes det en klar skillnad efter att ventilationssystemet installerats och körts igång.

Tanken var inte att argumentera för ett FTX-system, för det är inte aktuellt vad det verkar, utan det var ett exempel på att det kan vara ngt i luften som endast känsliga individer noterar. Det kan vara så lite så att det inte lyckas tränga upp i medvetandet, men ändå påverka.

Det finns ju två vägar framåt. Den ena är att öka luftväxlingen tills det blir så mkt friskluft att påverkan försvinner. Den andra är att ta bort källan till emissionerna.

Försök gå vetenskapligt tillväga. Så som det är just nu är nolläget. Ändra på en sak i taget, och utvärdera ev effekt. Långsiktighet är ett måste. Att ändra på ngt bara ngn dag eller två är förmodligen inte tillräckligt. Minst en vecka i taget är gissningsvis en tidsrymd som kanske kan hinna ge noterbar effekt. Gör upp skalor av effekter och påverkan, samt även på åtgärderna. T ex "ökad ventilation: lite, mellan resp mkt". Lite, mellan resp mkt måste definieras. Normalt med mätinstrument och ventilationsöppningar så vore luftflöde l/s användbart. I ert fall så kanske det det kan vara hur öppna eller stängda alla ventiler är, eller x antal fönster öppna dygnet om y cm. Etc. Eller "källardörren stängd resp öppen".
    Kopplat till åtgärden noterar ni så hur luften upplevs. T ex "dålig, oförändrad, bra/bättre". Det är också viktigt att man försöker så gott det går att hålla sitt tyckande på samma nivå genom hela experimentperioden. Det är lätt att skalan glider så att det som var "bra" från början blir "oförändrad" i slutet. Då faller resultatet eftersom man inte jämför mot samma skala, dvs det blir som att mäta längd med en flexibel tumstock... Det är svårt när man inte kan jämföra mot utgångsläget, men uteluften bör vara relativt konstant frisk och fräsch, så om man efter en dag hemifrån gör jämförelsen precis när man kommer innanför dörren så kanske det gör det lättare.

11. J
    Medlem Nivå 3
    Testa med att ha köksfläkten igång på läge 1 hela tiden och se om det blir skillnad...

12. T
    Medlem Nivå 3
    +1 på Oldboys inlägg efter man kollat av ventilationen.

13. D
    Medlem Nivå 5
    Absolut, de kan de vara. Hela mellanvåningen är renoverad innan inflytt. Vi har bott här 5 månader. Ny isolering i väggar, nya ytor på väggar, tak och golv, nya bänkskivor, toaletten kaklad och klinker plus golvvärme, tambur klinker och golvvärme. Målade innerdörrar i hela huset osv. Tycker själv jag blivit känsligare för lukter överlag och verkar känna lukter ingen annan känner. Men nu luktar de inte direkt utan känns bara... Men kan ju vara emissioner då.

14. M
    Medlem Nivå 1
    ”Emissioner”....skeptisk.

Det är inte så att du har det väldigt varmt?

15. V
    Medlem Nivå 2
    Jag är som du, alltså, hatar, tung luft och att den ”står stilla” lättaste och billigaste lösningen är att få igång draget. Antingen sätter du upp en aktiv fläkt i murstenen som kompletterar paxfläktar och köksfläkt för antar att den inte går hela tiden? Sen kan du öppna mer tilluft.

Allt handlar egentligen om att få ett nackspärrsdrag. En känsla av konstant vädring.