Hej på er!
Jag behöver en knuff i rätt riktning angående att få till lite frisk luft i sovrummet. Utgångspunkten för tankarna har varit medelst Fresh 100DE friskluftsventil men det är såklart inte skrivet i sten om jag kan få bättre råd av er.
Huset är ett typiskt 1 ½ plans från slutet av sjuttiotalet. Mekanisk frånluft i badrum uppe/nere samt tvättstuga.
Det saknar dedikerad tilluft helt idag (!) utan suger in vad det kan genom kattlucka i köket samt genom diverse otätheter. (Tanken är att jag skall sätta in en ventil i vardagsrummet nere och kanske även en i vardagsrummet uppe också).
Nu till min fråga. Efter vad jag har läst mej till här och på andra stället borde den optimala placeringen vara ovanför fönstret då jag dessutom har ett element under. Tyvärr är där inte tillräckligt med plats eftersom taket går ner så pass lågt. Se bilderna.
Då ser jag bara två andra möjligheter. Det ena är till höger om fönstret så överdelen på ventilens insida ligger i samma höjd som fönsterlisten. Från utsidan sett centrerat i den yttre lockbrädan ungefär där högtalaren sitter.
Det andra alternativet (kanske helt galet) är under fönsterbrädan, utifrån även denna centrerad på lockbräda. Detta kom jag på nu när jag skriver så jag vet inte exakt hur lågt ner den hamnar men jag gissar ungefär där jag ritat.
Grejjen med alt 1 är att den kommer att sticka fram till höger om gardinen. Inte hela världen om ni tror funktionen kommer bli bra. (Skall även kolla så det inte går några vp rör där).
Alt 2 kanske är helt tokig – värmen rinner ut på utsidan, jag vet inte.. Detta var som sagt bara något jag kom på nu när jag skrev. Från utsidan kanske det kommer att se lite knäppt ut med en ventil så lågt ner men om funktionen blir bra spelar det mej ingen roll.
Dåså - ordet är fritt och alla goda råd uppskattas!
Jag behöver en knuff i rätt riktning angående att få till lite frisk luft i sovrummet. Utgångspunkten för tankarna har varit medelst Fresh 100DE friskluftsventil men det är såklart inte skrivet i sten om jag kan få bättre råd av er.
Huset är ett typiskt 1 ½ plans från slutet av sjuttiotalet. Mekanisk frånluft i badrum uppe/nere samt tvättstuga.
Det saknar dedikerad tilluft helt idag (!) utan suger in vad det kan genom kattlucka i köket samt genom diverse otätheter. (Tanken är att jag skall sätta in en ventil i vardagsrummet nere och kanske även en i vardagsrummet uppe också).
Nu till min fråga. Efter vad jag har läst mej till här och på andra stället borde den optimala placeringen vara ovanför fönstret då jag dessutom har ett element under. Tyvärr är där inte tillräckligt med plats eftersom taket går ner så pass lågt. Se bilderna.
Då ser jag bara två andra möjligheter. Det ena är till höger om fönstret så överdelen på ventilens insida ligger i samma höjd som fönsterlisten. Från utsidan sett centrerat i den yttre lockbrädan ungefär där högtalaren sitter.
Det andra alternativet (kanske helt galet) är under fönsterbrädan, utifrån även denna centrerad på lockbräda. Detta kom jag på nu när jag skriver så jag vet inte exakt hur lågt ner den hamnar men jag gissar ungefär där jag ritat.
Grejjen med alt 1 är att den kommer att sticka fram till höger om gardinen. Inte hela världen om ni tror funktionen kommer bli bra. (Skall även kolla så det inte går några vp rör där).
Alt 2 kanske är helt tokig – värmen rinner ut på utsidan, jag vet inte.. Detta var som sagt bara något jag kom på nu när jag skrev. Från utsidan kanske det kommer att se lite knäppt ut med en ventil så lågt ner men om funktionen blir bra spelar det mej ingen roll.
Dåså - ordet är fritt och alla goda råd uppskattas!
Ja, det blir ju snyggare att få in den lite mer i hörnet än att den sticker fram halvt om halvt bakom gardinen. Det viktigaste är dock funktionen men om den ändå inte hamnar direkt ovanför fönstret kanske inte elementets värmecirkulation hjälper den att snurra runt luften ändå..T topmount skrev:
Hej
En fönsterventil kan bli bra, kolla om det går att borra en radda hål i karmen.
Det kan gå över fönstret men det blir mycket att kolla, så att det inte ligger en fet regel där. På ett ställe har jag köpt ett mindre galler till utsidan för att få plats.
Annars tror jag ovanför/ på sidan av fönsterdörren är optimalt. Du vill inte ha draget över sängen (vis av erfarenhet). Bra om tilluften inte genererar en liten ström av kall luft precis på elementets termostat.
Min erfarenhet är att om det finns mekanisk frånluft, och väggarna är 70-tals-tjocka, kan man köra en mindre dimension på ventil och rör. Särskilt om man ser till att täta fönster och dörrar medan man håller på. Jag har valt rör 80, och det blir ändå för mycket luft, man får strypa ventilen rejält. Med en liten dimension får du kanske bättre plats.
För mig gav det ena det andra, betydligt förbättrad luft i åtgärdat rum, men försämrad i alla andra. Det slutade med att det blev en ventil i alla sovrum och vard.
Din ide om under fönster kan vara mycket bra på övervåningen. Där är trycket högre, ssk vid taket, så det blir bättre funktion om ventilen sitter lägre. En ventil som riktar luften uppåt är då nödvändig.
En fönsterventil kan bli bra, kolla om det går att borra en radda hål i karmen.
Det kan gå över fönstret men det blir mycket att kolla, så att det inte ligger en fet regel där. På ett ställe har jag köpt ett mindre galler till utsidan för att få plats.
Annars tror jag ovanför/ på sidan av fönsterdörren är optimalt. Du vill inte ha draget över sängen (vis av erfarenhet). Bra om tilluften inte genererar en liten ström av kall luft precis på elementets termostat.
Min erfarenhet är att om det finns mekanisk frånluft, och väggarna är 70-tals-tjocka, kan man köra en mindre dimension på ventil och rör. Särskilt om man ser till att täta fönster och dörrar medan man håller på. Jag har valt rör 80, och det blir ändå för mycket luft, man får strypa ventilen rejält. Med en liten dimension får du kanske bättre plats.
För mig gav det ena det andra, betydligt förbättrad luft i åtgärdat rum, men försämrad i alla andra. Det slutade med att det blev en ventil i alla sovrum och vard.
Din ide om under fönster kan vara mycket bra på övervåningen. Där är trycket högre, ssk vid taket, så det blir bättre funktion om ventilen sitter lägre. En ventil som riktar luften uppåt är då nödvändig.
JagC camelspin skrev:Hej
En fönsterventil kan bli bra, kolla om det går att borra en radda hål i karmen.
Det kan gå över fönstret men det blir mycket att kolla, så att det inte ligger en fet regel där. På ett ställe har jag köpt ett mindre galler till utsidan för att få plats.
Annars tror jag ovanför/ på sidan av fönsterdörren är optimalt. Du vill inte ha draget över sängen (vis av erfarenhet). Bra om tilluften inte genererar en liten ström av kall luft precis på elementets termostat.
Min erfarenhet är att om det finns mekanisk frånluft, och väggarna är 70-tals-tjocka, kan man köra en mindre dimension på ventil och rör. Särskilt om man ser till att täta fönster och dörrar medan man håller på. Jag har valt rör 80, och det blir ändå för mycket luft, man får strypa ventilen rejält. Med en liten dimension får du kanske bättre plats.
För mig gav det ena det andra, betydligt förbättrad luft i åtgärdat rum, men försämrad i alla andra. Det slutade med att det blev en ventil i alla sovrum och vard.
Din ide om under fönster kan vara mycket bra på övervåningen. Där är trycket högre, ssk vid taket, så det blir bättre funktion om ventilen sitter lägre. En ventil som riktar luften uppåt är då nödvändig.
Jag får hem och kolla vad som går att göra med spaltventil i fönstret. Annars blir det nog placeringen uppe till höger om fönstret som jag ritat in på andra bilden.C camelspin skrev:Hej
En fönsterventil kan bli bra, kolla om det går att borra en radda hål i karmen.
Det kan gå över fönstret men det blir mycket att kolla, så att det inte ligger en fet regel där. På ett ställe har jag köpt ett mindre galler till utsidan för att få plats.
Annars tror jag ovanför/ på sidan av fönsterdörren är optimalt. Du vill inte ha draget över sängen (vis av erfarenhet). Bra om tilluften inte genererar en liten ström av kall luft precis på elementets termostat.
Min erfarenhet är att om det finns mekanisk frånluft, och väggarna är 70-tals-tjocka, kan man köra en mindre dimension på ventil och rör. Särskilt om man ser till att täta fönster och dörrar medan man håller på. Jag har valt rör 80, och det blir ändå för mycket luft, man får strypa ventilen rejält. Med en liten dimension får du kanske bättre plats.
För mig gav det ena det andra, betydligt förbättrad luft i åtgärdat rum, men försämrad i alla andra. Det slutade med att det blev en ventil i alla sovrum och vard.
Din ide om under fönster kan vara mycket bra på övervåningen. Där är trycket högre, ssk vid taket, så det blir bättre funktion om ventilen sitter lägre. En ventil som riktar luften uppåt är då nödvändig.
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Vi har också ett 70-tala hus. Någon tidigare ägare har installerat ventiler i varje rum och de sitter i höjd m fönstrets ovankant. Inte precis intill utan mer mitt på. Finns helt ok, diskreta friskluftsintag, vi har precis satt dit Fresh TL98. Syns väldigt lite mot vit vägg och insläppet kan enkelt ställas in så det passar.
Vi har ett i varje sovrum samt vardagsrum och har bra luft i huset.
Vi har ett i varje sovrum samt vardagsrum och har bra luft i huset.
Tack, det lutar nog åt det för mej också då jag inte kommer få plats med någon fönsterventil.KristinaRT skrev:
Vi har också ett 70-tala hus. Någon tidigare ägare har installerat ventiler i varje rum och de sitter i höjd m fönstrets ovankant. Inte precis intill utan mer mitt på. Finns helt ok, diskreta friskluftsintag, vi har precis satt dit Fresh TL98. Syns väldigt lite mot vit vägg och insläppet kan enkelt ställas in så det passar.
Vi har ett i varje sovrum samt vardagsrum och har bra luft i huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



