Hej på er!

Jag behöver en knuff i rätt riktning angående att få till lite frisk luft i sovrummet. Utgångspunkten för tankarna har varit medelst Fresh 100DE friskluftsventil men det är såklart inte skrivet i sten om jag kan få bättre råd av er.

Huset är ett typiskt 1 ½ plans från slutet av sjuttiotalet. Mekanisk frånluft i badrum uppe/nere samt tvättstuga.
Det saknar dedikerad tilluft helt idag (!) utan suger in vad det kan genom kattlucka i köket samt genom diverse otätheter. (Tanken är att jag skall sätta in en ventil i vardagsrummet nere och kanske även en i vardagsrummet uppe också).

Nu till min fråga. Efter vad jag har läst mej till här och på andra stället borde den optimala placeringen vara ovanför fönstret då jag dessutom har ett element under. Tyvärr är där inte tillräckligt med plats eftersom taket går ner så pass lågt. Se bilderna.
Då ser jag bara två andra möjligheter. Det ena är till höger om fönstret så överdelen på ventilens insida ligger i samma höjd som fönsterlisten. Från utsidan sett centrerat i den yttre lockbrädan ungefär där högtalaren sitter.
Det andra alternativet (kanske helt galet) är under fönsterbrädan, utifrån även denna centrerad på lockbräda. Detta kom jag på nu när jag skriver så jag vet inte exakt hur lågt ner den hamnar men jag gissar ungefär där jag ritat.

Grejjen med alt 1 är att den kommer att sticka fram till höger om gardinen. Inte hela världen om ni tror funktionen kommer bli bra. (Skall även kolla så det inte går några vp rör där).
Alt 2 kanske är helt tokig – värmen rinner ut på utsidan, jag vet inte.. Detta var som sagt bara något jag kom på nu när jag skrev. Från utsidan kanske det kommer att se lite knäppt ut med en ventil så lågt ner men om funktionen blir bra spelar det mej ingen roll.


Dåså - ordet är fritt och alla goda råd uppskattas!
 
  • Sovrum med utsikt över trädgård, fönster med element under, gardiner och dekorationer på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum med ett fönster som ser ut mot natur, markeringar för potentiell ventilationstilluft vid väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum med snedtak, fönster med utsikt över trädgården, värmeelement under fönstret och inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsidan av ett hus med en vitmålad vägg, en öppen fönsterlucka med en tänd lampa synlig inifrån och en friskluftsventil på väggen till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så tvärs i rummet gentemot dörren in som möjligt skulle jag säga.
Alltså till höger om dörr och fönster snett upp till höger ovanför tavlan om jag förstår bilderna rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Keeefan och 1 till
  • Laddar…
Högt upp någonstans bredvid fönstret blir bra. Inte nödvändigtvis nära fönstret.
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
Vill du ha den ovanför fönstret kan du sätta en fönsterventil istället, finns lite olika varianter beroende på fönster.
https://casamja.se/produkt/1/
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Högt upp någonstans bredvid fönstret blir bra. Inte nödvändigtvis nära fönstret.
Om det inte är så viktigt att vara nära fönstret (elementet) blir det kanske snyggast att sätta den ännu längre åt höger nästan intill den andra väggen. Eller riskerar man kallras i sängen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T topmount skrev:
Så tvärs i rummet gentemot dörren in som möjligt skulle jag säga.
Alltså till höger om dörr och fönster snett upp till höger ovanför tavlan om jag förstår bilderna rätt.
Ja, det blir ju snyggare att få in den lite mer i hörnet än att den sticker fram halvt om halvt bakom gardinen. Det viktigaste är dock funktionen men om den ändå inte hamnar direkt ovanför fönstret kanske inte elementets värmecirkulation hjälper den att snurra runt luften ändå..
 
  • Gilla
Albin Mittbrodt och 1 till
  • Laddar…
O ogget skrev:
Vill du ha den ovanför fönstret kan du sätta en fönsterventil istället, finns lite olika varianter beroende på fönster.
[länk]
Bra, tack. Det är inte så att jag egentligen vill ha den där det var mest att jag läst att det var den optimala placeringen..
 
Hej

En fönsterventil kan bli bra, kolla om det går att borra en radda hål i karmen.

Det kan gå över fönstret men det blir mycket att kolla, så att det inte ligger en fet regel där. På ett ställe har jag köpt ett mindre galler till utsidan för att få plats.

Annars tror jag ovanför/ på sidan av fönsterdörren är optimalt. Du vill inte ha draget över sängen (vis av erfarenhet). Bra om tilluften inte genererar en liten ström av kall luft precis på elementets termostat.

Min erfarenhet är att om det finns mekanisk frånluft, och väggarna är 70-tals-tjocka, kan man köra en mindre dimension på ventil och rör. Särskilt om man ser till att täta fönster och dörrar medan man håller på. Jag har valt rör 80, och det blir ändå för mycket luft, man får strypa ventilen rejält. Med en liten dimension får du kanske bättre plats.

För mig gav det ena det andra, betydligt förbättrad luft i åtgärdat rum, men försämrad i alla andra. Det slutade med att det blev en ventil i alla sovrum och vard.

Din ide om under fönster kan vara mycket bra på övervåningen. Där är trycket högre, ssk vid taket, så det blir bättre funktion om ventilen sitter lägre. En ventil som riktar luften uppåt är då nödvändig.
 
C camelspin skrev:
Hej

En fönsterventil kan bli bra, kolla om det går att borra en radda hål i karmen.

Det kan gå över fönstret men det blir mycket att kolla, så att det inte ligger en fet regel där. På ett ställe har jag köpt ett mindre galler till utsidan för att få plats.

Annars tror jag ovanför/ på sidan av fönsterdörren är optimalt. Du vill inte ha draget över sängen (vis av erfarenhet). Bra om tilluften inte genererar en liten ström av kall luft precis på elementets termostat.

Min erfarenhet är att om det finns mekanisk frånluft, och väggarna är 70-tals-tjocka, kan man köra en mindre dimension på ventil och rör. Särskilt om man ser till att täta fönster och dörrar medan man håller på. Jag har valt rör 80, och det blir ändå för mycket luft, man får strypa ventilen rejält. Med en liten dimension får du kanske bättre plats.

För mig gav det ena det andra, betydligt förbättrad luft i åtgärdat rum, men försämrad i alla andra. Det slutade med att det blev en ventil i alla sovrum och vard.

Din ide om under fönster kan vara mycket bra på övervåningen. Där är trycket högre, ssk vid taket, så det blir bättre funktion om ventilen sitter lägre. En ventil som riktar luften uppåt är då nödvändig.
Jag
C camelspin skrev:
Hej

En fönsterventil kan bli bra, kolla om det går att borra en radda hål i karmen.

Det kan gå över fönstret men det blir mycket att kolla, så att det inte ligger en fet regel där. På ett ställe har jag köpt ett mindre galler till utsidan för att få plats.

Annars tror jag ovanför/ på sidan av fönsterdörren är optimalt. Du vill inte ha draget över sängen (vis av erfarenhet). Bra om tilluften inte genererar en liten ström av kall luft precis på elementets termostat.

Min erfarenhet är att om det finns mekanisk frånluft, och väggarna är 70-tals-tjocka, kan man köra en mindre dimension på ventil och rör. Särskilt om man ser till att täta fönster och dörrar medan man håller på. Jag har valt rör 80, och det blir ändå för mycket luft, man får strypa ventilen rejält. Med en liten dimension får du kanske bättre plats.

För mig gav det ena det andra, betydligt förbättrad luft i åtgärdat rum, men försämrad i alla andra. Det slutade med att det blev en ventil i alla sovrum och vard.

Din ide om under fönster kan vara mycket bra på övervåningen. Där är trycket högre, ssk vid taket, så det blir bättre funktion om ventilen sitter lägre. En ventil som riktar luften uppåt är då nödvändig.
Jag får hem och kolla vad som går att göra med spaltventil i fönstret. Annars blir det nog placeringen uppe till höger om fönstret som jag ritat in på andra bilden.
 
Satsuki
Vi har också ett 70-tala hus. Någon tidigare ägare har installerat ventiler i varje rum och de sitter i höjd m fönstrets ovankant. Inte precis intill utan mer mitt på. Finns helt ok, diskreta friskluftsintag, vi har precis satt dit Fresh TL98. Syns väldigt lite mot vit vägg och insläppet kan enkelt ställas in så det passar.

Vi har ett i varje sovrum samt vardagsrum och har bra luft i huset.
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Vi har också ett 70-tala hus. Någon tidigare ägare har installerat ventiler i varje rum och de sitter i höjd m fönstrets ovankant. Inte precis intill utan mer mitt på. Finns helt ok, diskreta friskluftsintag, vi har precis satt dit Fresh TL98. Syns väldigt lite mot vit vägg och insläppet kan enkelt ställas in så det passar.

Vi har ett i varje sovrum samt vardagsrum och har bra luft i huset.
Tack, det lutar nog åt det för mej också då jag inte kommer få plats med någon fönsterventil.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.