Guzzi
Guzzi: Det hela löste sig med att jag köpte ett par begagnade av Härryda2015 här ovan.
8 svar · 2,6k läst
·
E
etompau: Ett vanligt jordat eluttag ska räcka. Ingen egen jordfelsbrytare behövs. Kolla installationsanvisningarna om det krävs något speciellt när det kommer till el.
1 svar · 1,7k läst
J
jonaserik: Kolla med sotaren, dom gör sånt nuförtiden
1 svar · 2,5k läst
nizzehult
nizzehult: Intressant. Enligt mäklaren så är den stora kostnaden vid konvertering (ja förutom jord/bergvärmeanläggningen i sig) allt meck med radiatorerna som ska sättas upp och rördragningen till detta. En tumregel säger 5000,- per radiator. Helst skulle man väl vilja ha golvvärme men det skulle bli ett för stort ingrepp. Noterade också fläktljudet i köket men det kanske inte blir så
68 svar · 64,1k läst
·
nikasp
nikasp: [citat] Det var så lite!
11 svar · 3,7k läst
·
T
tgvent: Nej man behöver inte tejpa, se till det är över gummit och skruva ordentligt. Annars kittar man med ventfog om man har gjort en sneklippt böj av en nippel eller nåt. I min värld är det nåt fel om vent är tejpad, lite som att skarva sladdar med tejp. Fast mindre farligt.
9 svar · 2,6k läst
C
Clemens: Köpte dessa på byggmax för ca 3 år sedan.
3 svar · 3,4k läst
·
N
Ngea: Jag bor i ett flerbostadshus från -89 där man nyligen installerat ett FTX-system. Vissa köksfläktar har slutat fungera o vi är flera som upplever att luften i lgh inte känns ren utan tung o luktar, lukt som ibland påminner om både skorstensrök o lukt av os från stearinljus. Det sticker i hals o ögon. Finns ngn förklaring?
7 svar · 1,4k läst
BirgitS
BirgitS: En planlösning med utritade ventiler etc. kan kanske göra att fler kan bidra.
4 svar · 1,1k läst
M
Mattsson87: Hej! Som rubriken säger så är vi i valet och kvalet om ventilation. Förutsättningar: Nyss köpt hus i nordöstra Skåne från 1914 på 176 kvm fördelat på 2 plan. Huset står på ca 1 m tjocka stenblock där ca halva är källare, ouppvärmd, andra halvan är torpargrund. I dagsläget är det självdrag, men som inte riktigt fungerar. Förra ägaren bytte tak, fönster(utan vent) och bytte
0 svar · 1,6k läst
·
mr.Ola
mr.Ola: Hej! Jag funderar på å installera ftx för att få bukt med såväl tråkig inomhusmiljö som eventuellt radon i källaren. Det är uppmätt 280bq radon i huset och vi är alla även lite allergiska till mans(och qvinns). Har funderat på att dra kanalerna för ftx enligt följande ritning och hänga ett ftx aggregat i pannrummet där pannan nu är placerad. Jag funderar på att dra 160 rör
0 svar · 2,2k läst
·
E
exerg: [citat] I.o.m att hålet och slangen sitter på den sida som frånluftsfläkten suger kommer det även att suga in luft genom slangen vilket gör att kondensvatten har svårt att rinna ner då fläkten är igång. Därför bör ett vattenlås finnas (vilket det troligen finns) som är förfyllt med vatten. Detta kan såklart lätt fixas, nästa gång aggregatet har kondenserat ordentligt genom
5 svar · 3,1k läst
·
Zenon
Zenon: Tackar, ja olika hastighet också så klart intressant, men främst styrning via temperatur lr fukt, nu i efterhand tänker jag också att de kanske går med en smartplug, om man sätter en kontakt på sladden istället för att den är direkt kopplad på "elen" Ifs vet jag inte om de finns smartplug med temp / fukt styrning, och takfläktarna är kanske ifs 12v...... Och smartplug 230v. Idag
2 svar · 2,8k läst
I
igelkatten: Jag tror tergo har helt rätt. Det drar ordentligt i ventilerna när den pekar på stor punkt! Då antar jag att liten punkt är standardläge och så vrider man till stor när det är dax att duscha!
9 svar · 7,1k läst
·
H
herregud: Hej, vi har självdrag, då huset varit renoverat har det monterat in freshventiler (tilluft) i sovrum och vardagsrum. I våra två badrum märkte vi att ventilationen var otillräcklig samt att kanalfläktarna som hade monterats med gångtid på 30min vid dusch inte fungerade tog vi beslut att montera freshfläktar som automatiskt går på vid fukt. (dusch) Då jag fortfarande misstänker att
0 svar · 2,5k läst
·
P
Putte 9497: [citat] Ingen aning, du får ringa runt
3 svar · 1,7k läst
P
På Fritiden: Hej, Jag har problem med att rök drar in från grannen som eldar och vill få kläm på vad en flytt av vårt friskluftsintag skulle gå på. Jag har undersökt många alternativ på lösning, tro mig, men nu är det fokus på att flytta intaget som är intressant. Vi har ett FTX-aggregat (Ventex 300) på vinden som sitter monterat nära den östra gaveln. Ca 13 meter åt andra hållet är den
0 svar · 1,8k läst
·
S
Spanarn10: Jag undrar hur lågt man kan ställa den här modellen (https://www.hornbach.se/shop/FRESH-Ventilationsflakt-Pax-Passad-30/6837814/artikel-detaljer.html), vid hur låg luftfuktighet som man kan få den att aktiveras. Kan inte se ngn parameter/uppgift för det i produktspecen. Tänker att man skulle kunna använda den som något av mekaniskt frånluftssystem ”light”. I vårt fall då tot 3 st
11 svar · 6,0k läst
·
E
etompau: Det enkla rådet när det gäller vent.anl i bostadsrätter/lägenheter är att låta dom vara i fred. Grejorna testas var 3:e år och blir det anmärkning på dina grejor får du återställa anläggningen.
1 svar · 1,5k läst
·
tttomten
tttomten: [citat] Fuktstyrd och timer på ljus, går väl typ 8 timmar/dygn.
3 svar · 3,2k läst
·
K
Kajens: Tack för era svar. Lutar just nu åt en varmluftsfläkt på nedreplan som sagt men kanske någon form av tilläggs isolering in- eller utvändigt kan vara aktuellt. Jag ska fiska fram lite ritningar o kolla läget. Jag hittade två ventiler som jag stängt igen, en i tvättstugan och en i badrum på mellanplan och känner redan dagen efter skillnad även om det inte är tillräckligt. Lägger
5 svar · 3,7k läst
H
Husnerden: [citat] Testade också Lindab Airy 100 efter att haft Elegant VT-100 i mitt system. Stor förbättring (läs mindre) i ljud med Lindab Airy. Dock hade förra ägaren tejpat för hål osv i mina VT-100 don så kanske de låter mindre egentligen, bara inte mina. Men nu kör jag Lindab Airy all-in.
18 svar · 8,0k läst
·
K
Kalle Kanon: Samma problem för oss. Lösningen vi har fått till hittills är en förstående granne och ett bra samarbete så att dom bara eldar när det blåser i en bra riktning. Så värsta problemet är löst men vi kan fortfarande få in lukt från andra som eldar längre bort. Har satt ftx systemet att gå ner på lägsta fläkthastighet under kvällstimmarna då det eldas mest också. Jag hade inte
32 svar · 21,3k läst
JSWE
JSWE: Hej! Har PM Luft Villasparbössan och undrar hur man man får loss fläktarna? Sitter det en skruv i genom tappen så man behöver en liten mejsel för att släppa på den? [bild]
50 svar · 15,5k läst
·
E
Effell: Tack @ogget och @vinylskiva för era svar, ursäkta att det dröjt med min respons Vad tror ni om att använda https://ventilation.se/flexibelt-ror-50mm-isolering-125-7-5m.htm istället för spiro och isolerstrumpa 50 mm? Funderar på om den funkar till badrumsventilationen (fuktig luft) och om den klarar undertryck från fläkt eller om den enbart klarar övertryck. Har ni någon erfarenhet?
3 svar · 3,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag håller med om att den övriga elen, blandade jordade och ojordade uttag och äldre ledningar, inte kan vara ett fel enligt köplagen. Det är uppenbart att det är fel med jordningen och att ledningar åldras. Bostadsrätter köps vanligen i "befintligt skick" enligt kontraktet så har inte säljaren gjort utfästelser om att elen så finns inget att hämta där. I och med att elektrikern
18 svar · 3,0k läst
·
A
Axel Svensson: [citat] behöver vara avstängt ett tag till enligt elektrikern så vi renoverar för fullt
4 svar · 762 läst
·
P
Patrik Hazard: Man kan säkert sätta en kinahatt på röret, men tanken med att ha det öppet är att hastigheten på luften hjälper till att skjuta upp oset så att det inte går ner i övriga pipor.
47 svar · 5,7k läst
·
Lizzardo
Lizzardo: Skicka ett mail till Swegon och fråga om det finns någon kåpa som fungerar.
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.