Hej,

Jag har monterat bort fläktskåpet i köket och tagit bort ventilationsrör etc. som var monterat till. Kvar återstår en kort bit ventilationsrör med diameter på 10 cm som sticker ut ur väggen. Röret fortsätter in i väggen till andra rum osv.

Ser ut som att man en gång i tiden har spacklat eller cementerat runt röret så min tanke är att jag sågar bort biten som sticker ut längs med väggen... Sedan trycker jag in en fästram med diameter 10 cm, typ: https://www.bauhaus.se/fresh-fastram-100

Och sedan frånluftsdon 10 cm i fästramen: https://www.bauhaus.se/fresh-franluftsdon-100


Tänker jag rätt? Går det att göra så här?

 
Det borde väl fungera som du föreslår. Svårigheten/risken är väl kanske att såga tillräckligt snyggt så att det inte sticker ut, eller att du skadar röret och får problem att ansluta fästramen.
 
  • Gilla
HabanLaban
  • Laddar…
Duttarmajster
Ja det borde funka. Men vad satt på röret tidigare? Er Brf har antagligen åsikter och regler om t.ex att det måste finnas en 'fläkt' med timervred som öppnar ett spjäll. Så har jag haft det i en av våra tidigare boenden.

Risken är att du gör något otillåtet som upptäcks vid kontroll av ventillation som Brf ska/bör göra ibland.

Risken är att du då måste göra om det.

Om du inte är säker bör du kolla med föreningen.
 
Duttarmajster Duttarmajster skrev:
Ja det borde funka. Men vad satt på röret tidigare? Er Brf har antagligen åsikter och regler om t.ex att det måste finnas en 'fläkt' med timervred som öppnar ett spjäll. Så har jag haft det i en av våra tidigare boenden.

Risken är att du gör något otillåtet som upptäcks vid kontroll av ventillation som Brf ska/bör göra ibland.

Risken är att du då måste göra om det.

Om du inte är säker bör du kolla med föreningen.
Tidigare satt det en spiskåpa. Jag frågade de och de sa att det var OK att ha kolfilterfläkt som inte är anslutet istället. Vid öppningen så var det OK att montera ett frånluftsdon. Jag har nu kapat röret jämnt längs väggen, måste bara hitta ett frånluftsdon som passar.
 
Tar du en ventil med "fjädrar" och utan fästram är det inte helt noga med att kapa bort helt intill väggen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.