Jag bygger ett hus åt sonen hemma, ett enplans med frånluftsvärmepump. Nu blev det lite bråttom, behöver dra ventilationen lite snabbt så jag kan isolera innan det blir minusgrader på riktigt. Jag vet vart donen ska sitta, men har dålig koll på dimension på spirorören. Jag tänker mig en Nibe 750 typ. Sen har jag ett bad ca 16 meter bort, ett annat ca 12 meter bort. Sen kök 4 meter bort, och tvättstuga precis intill såklart-.

Vilka dimensioner, kan någon hjälpa snälla? Antar 160 en bit för att sen grena ner? Ljuddärmpare? Avluft dimension?

Supertacksam för hjälp!

Johan

surris
125mm 1st ljuddämpare

Jag har visserligen ett FTX-system, men frånluften borde väl vara ungefär lika.
100 mm spirorör närmast frånluftventilerna i kök, tvätt- och dusch/toarum, sedan 125 när de grenar ihop sig, och 160 sista vägen till fläktaggregatet. 160 även för avluften, med ljuddämpare förstås.
Ljuddämpare endast närmast fläktaggregatet. Och det hela går ljudlöst.

Svårt att säga exakt utan lite mer förutsättningar men till badrum bör du klara dig med 100 kanal men så fort dessa gå ihop så blir det 125 kanal. När köket ansluter så blir det 160 kanal. Sedan kanalen till köket kan variera mycket. Det beror på vad för kökskåpa du har.
Om det är en kåpa/ fläkt som inte är ansluten till kanalsystemet så funkar en 100 kanal.
Om kåpan är ansluten till systemet bör kanalen vara 125-160 beroende på modellen. Beror på vilket flöde den behöver för att ha ”god osuppfågning”

avluft bör vara 160. Men kolla vad fvp har för anslutning annars

hoppas du förstår vad jag menar

Inget om storleken på kanalerna men tänk på att avluftskanalen (från FVP ut i det fria) måste kondensisoleras i hela sin längd.
Avluftskanalen blir väldigt kallt när kompressorn går i dem nya FVP.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.