Ventilation
HasseTeknik: [citat] Vilken effekt har fläktarna? Vilken effekt har El-värmarna ? El-värmarna styrs ju inte av regulatorn och i mitt RDAA, finns det bara 2 varianter på fläktar ( 0.15 eller 0,25 kW), så det fungerar bra med tyristorstyrning för mig. Jag har bytt spisfläktkåpa, så nu sitter tyristorstyrningen på tvättstugeväggen istället. mer info :
Rabbithole: [citat] Det beror ju på luftflöde och hur kallt man drar ner tilluften. Jag vill t.ex. inte köra på forcerad ventilation för det börjar låta och håller temperaturen över 16 grader för att slippa kondens. Kör jag kyla konstant blir det svalt såklart men en luft-luft värmepump gör det snabbare så man kan punktkyla snabbt vid behov och kan då spara lite energi. Frikyla hade däremot
Alfredo: [citat] Det normala, rätt ordentligt förenklat, är att man har tilluft i sovrum och frånluft på toa och kök. Tanken är då att man får luftombyte i hela huset. Friskluft där den "behövs bäst" och frånluft där det "stinker mest". Normalt är det en springa under dörren eller andra "glipor" som gör att frånluften från toa faktiskt fungerar. Kan även vara bra att låta dörren stå
dankar10: Jag har ingen aning om vad en förångare är eller hur man gör detta bakvägen. Såhär gjorde jag till sist: 1. Stängde av pumpen när väderleksrapporten lovade 6-7 grader två dygn framåt. 2. Skrapade bort så mycket is jag kunde med en vanlig bestickskniv (jag var försiktig). 3. Hällde svinmycket varmt vatten på pumpen. 4. Rengjorde innerdelen så mycket jag kunde. Den var ganska
newbee: När jag flyttade in i vårt hus hade förre ägaren satt in en vanlig köksfläkt. Fläkten på taket gick på max och slutade fungera efter ett par månader. Minns även att det var ett rejält undertryck i huset. Jag löste det genom att sätta in en rörfläkt, som styrs av en varvtalsregulator. Köksfläkten har en egen kanal, medan de andra våta utrymmena har en annan kanal. Båda mynnar
ecb182: Vi använder ett rum i källaren för klädförvaring. Har ingen värme i det utrymmet men utrymmet värms givetvis av omkringliggande rum. Friskluftsventil finns. Kör avfuktare i annan del av källaren (tvättstugan). Inget annat. Inga problem med fukt i klädförvaringsrummet. Du kan nog testa dig fram om det funkar utan att göra något alls.
Bloomington: [citat] Tanken är att underlätta kabeldragning, och Plejd-puckarna fungerar alldeles utmärkt över de avstånd jag har (samt att jag har ett 20-tal andra som kan hjälpa till i meshen). Det skulle egentligen räcka med en impuls för start och en för stopp, men det går även lika bra om mätaren håller kretsen stängd så länge fuktnivån är över tröskelvärdet. Från ena badrummet
Splendid: [citat] Det funkade tyvärr inte, brummar sålänge man inte kör full fart. Hittat en mycket tystare rörfläkt på 27db nu dock så det löser sig nog ändå :)
Claes Sörmland: [citat] Låt kommunens handläggare svara på det så blir det rätt. Det är ju dels bostadsrättsförenings styrelse som ska tolka detta och i andra hand byggnadsnämnden på kommunen. Se till att båda är överens om lagtolkningen innan ni bygger något så blir det rätt. Det är ju bostadsrättföreningens ventilationsanläggning, se till att de tar sitt ansvar gällande detta.
Lolpodajj: Hej, Där låg gammal isolering kvar i en tilluftsventil. Det luktade nästan som det som satte sig i kläderna. frånluftsventilerna är på hela tiden så dras ju lukten in. jag luktade i den ena ventilen med den gamla isoleringen och det luktade inte alls bra. Nu efter några månader så har jag haft plagg nere i källaren som luktar tidigare efter ett tag, dessa har inte börjat lukta som
jaash: Fick inte med något protokoll vid husköp men ska höra med säljarna.
mili1983: Baserad på allt detta så tror jag att befintlig frånluftskanal med Pax Calima i badrummet i eternit som går in i murstocken ska stängas igen och att jag sk ta upp nytt frånluftskanal med fläkt på taket för att på så sätt skapa ett bra frånluftsflöde. Kan det vara något? Befintlig frånluftskanaler som går i murstocken i tvättstuga och förråd får vara as is.
Åsa Lund: Vet inte vad det är som behöver tas bort men på bygge kan man sätta dammätare med hepa-filter och det renar luften otroligt bra. Kostar en slant att hyra men du behöver nog bara nåt dygn.
GoForIt: Tack för mer info och bild. Jag hade satsat på en ny kanal från badrummet, via kallvinden, med ny huv på taket. Antingen en takfläkt på huven eller en kanalfläkt på kallvinden. Bör gå på lågfart konstant, för att kunna regleras upp när badrummet används. Beroende på placering i förhållande till takfoten så kanske en invändig "paxfläkt" kan fungera om det blir en kort kanal.
hemmafuskare: Hej bilade upp ca en kvm av pannrumsgolvet i går hela golvet ska bort och det blir nytt det gamla är tunt och har olika nivåer jag har ett rör igenom plattan kopplat till en östbergsfläkt som radonsug det har funkat och det ligger runt 400 har en egen radonmätare som jag startade några dygn innan jag gjorde hålet i golvet radonsugen är i gång och till min förvåning har det sjunkit
Anders Älvkarleby: Hej, Jag och sambon bor i en fd fritidstuga på 50 kvm från -73 som vi nu ska tilläggsisolera/renovera samt bygga till med 70 kvm (allt i ett plan). När vi flyttade in för 5 år sedan så uppgraderade vi det befintliga självdraget med en automatisk frånluftsfläkt i dusch/wc-rummet ihop med de befintliga luftinsläppen i varje rum. Nu när vi ska bygga om så skulle vi gärna vilja optimera
Bloomington: Det är alltid trevligt att svara med ett resultat, så här kommer lite bilder och text! Jag är total lekman på detta, och har endast applicerat lite google-fu samt lite chansningar. Jag kommer ha ögonen på detta, speciellt nu under vintern, för att se så kondens/liknande inte uppstår. Alla stora rör är 160 mm, och de mindre rören är 125 mm. [bild] Lite härlig rördragning på vind
Fulkemisten: Kanske. Eller inte. Antingen sitter de ihop eller inte. Det där är klurigt i gamla hus, hade absolut inte litat på flöden hit och dit utan lyssnat eller egentligen kanske i ditt fall slängt in en rökpatron per kanal nedtill och sedan kollat väldigt noga upptill. Det är nog bäst faktiskt.
richardtenggren: Jag står inför en liknande situation, vi har beställt bergvärmeinstallation med förberedelse för frikyla, så gör jag resterande själv. Jag har dragit 22mm Cu med Armaflex upp till vinden där jag kommer dra rören till fläktkonvektorn. Vi kommer börja med en konvektor och se om vi klarar oss på denna(denna sommar räckte det med en luft/luft som tillfällig lösning). På Eveco
BirgitS: Köksfläkten ska suga ut luft som kommer från sov- och vardagsrum där det ska finnas tilluft. Kallskafferier var tänkta att vara i stort sett täta så att kalluften blev kvar inuti och så fort det började bli risk för minusgrader ute fick man reglera med luckan för att det inte skulle bli minusgrader inuti.
Patrik Stenberg: [citat] Så många kanaler, det är ju bättre och mer komplex än ett C-more paket..
Daper80: Ja, det lutar nog åt att göra ett urtag.. men då blir det i vår. Har också tänkt att måla ändträet som blir vid ursågningen så även det, tillsammans med temperatur vi fogning, talar för att vänta tills i vår så att allt torkar/härdar på ett bra sätt. Det var väl mest en fråga om det finns några risker med att vänta till i vår. Panelbrädan är lätt skålformad inåt (nu
mikewse: Tack då förstår jag bättre vad sotaren sa! Han tyckte inte man skulle ha imkanal av slangtyp men pratade ändå om slangen från köksfläkten. För upphängning av spiroröret i taket kommer jag använda klamsvep och bladhylsa så som beskrivs här: https://www.ventilationsbutiken.se/bilder/artiklar/pdf/019506.pdf
doubleH: [citat] Jo, jag är uppvuxen i ett hus byggt på 50-talet där skafferiet var ventilerat för att kunna förvara matvaror som inte fick bli för varma. I sommarstugan hade vi istället jordkällare för rotfrukter samt sylt och saft. Och när det gäller två ventiler - om man leder in luft från källaren/grunden så är det förhoppningsvis inte minusgrader. man måste ju självklart reglera
RobbanLT: Jodå, det blev en ventil ovanför dörren. Sedan sover vi inte med dörren helt stängd, utan lätt på glänt. Beroende på aktivitet och varaktighet så kan det bli lite stillastående luften, men det har lösts med hjälp av en portabel luftrenare. Den suger in luft längst golvet och skjutsar upp i taket så det blir riktigt bra. Fördel också är nattläget som gör den väldigt tyst, men
oskar.valta: [citat] Aha, och nu förstår jag hur du tänker. Sätta en egen takhuv till köksfläkten är en god idé om du ska behålla den du har. Ska du behålla den befintliga takfläkten för badrum/tvättstuga föreslår jag att du nöjer dig med att köra fläkten i en hastighet. Räcker gott i 99 % av tiden. Man får sätta en transformator nånstans dock, ligger själv på typ 120 V för mitt
moore: [citat] Jag var otydlig. Om badrumsfläkten går när köksfläkten startas så vänder badrumsfläkten så den går baklänges och även kallrasskyddet slår igen. Det rinner vatten på glaspartierna..
useless: Jag satte ett sånt här i min skafferiventil efter att ett fågelpar byggt bo där.. https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/aluminiumnat-2000038348