Hej,
Jag har ett hus på 174 kvm exklusive biarea. Iom pågående (om än långsamt) arbete med isolering på vinden och även badrumsbygge som snart ska påbörjas har tanken om FTX slagit mig. Det är idag ventilerad med självdrag, vilket ju som alltid fungerar sådär (speciellt med moderna fönster).
Badrummet ska förläggas i den "nya" delen av huset som är byggt under mitten av 50-talet. Det har använts rikliga mängder blåbetong.
FTX-aggregatet kommer, enligt min plan, hämta luft ur det nya badrummet, en liten toalett på våningen ovanför samt ett närliggande badrum (i den gamla 30-talsdelen, med dörr riktad mot utbyggnaden) också på våningen ovanför. På vinden, där aggregatet kommer stå och där isoleringen nu sker, tänkte jag också suga ut luft från en takventil för att säkerställa undertryck på vinden och minska risken för eventuell problematik isolering kan ge. Denna sista ventilen kommer ha ett lågt flöde i förhållande till de andra ventilerna.
Tänkt aggregat är ett Heru 100 S EC. 160 mm-rör i stammar som sedan går till 125 mm-rör ut till rum (för något rum kanske 100 mm av utrymmesskäl).
Luft kommer skjutas in i totalt fyra rum, varav två sovrum fördelade på två våningar. Räknar med 12 l/s i sovrummen (10 kvm + 4 l/person). Kontoren klarar sig med ~6-8 l/s om jag har förstått allt korrekt, men kan så klar skjuta på mer luft om det krävs för en bra balans.
Ventilerad yta blir ca 60 kvm (badrummen, toalett och sovrummen). Vinden bjuder på ca 60 kvm, men med snedtak så den jämförbara ytan blir snarare maximalt 20 kvm - dessutom med lågt flöde.
Kanaler finns redan, då det går underbara eternitrör för självdraget. Min tanke är att (försiktigt) lyfta bort dessa och ersätta med spirorör. Jag kan nyttja redan existerande hål i tak för frisk- respektive avluft, och dessutom på vardera sida av huset. Ska friskluft hämtas på norrsida?
Motiveringen med allt detta är
- vädra bort radon
- jämnare klimat
- högre syreomsättning (lite orolig över om självdraget verkligen gör sitt jobb - det känns inte mycket vid ventilerna)
- eventuellt spara någon krona på att slippa elda så mycket för kråkorna
- en del av kostnaden kommer ändå tas genom att någon form av ventilation behövs i det nya badrummet samt att den redan existerande badrummet har dusch längst in och badrumsfläkt precis vid dörr (=fukt hänger kvar längre än nödvändigt)
Så, till frågorna som inte är helt tydliga:
- Verkar jag ha tänkt rimligt med aggregatets storlek?
- Kommer det att fungera?
- Är det nödvändigt att suga ut luft på vinden? (blir väldigt tätt där uppe annars...)
- Räcker 20 l/s för ett badrum och en toalett?
- Räcker aggregatet Heru 100? Det kommer stå på en ljuddämpande skiva på vinden med ljuddämpare på från- och tilluft.
- Vi är, än så länge, två personer i hushållet
Jag har ett hus på 174 kvm exklusive biarea. Iom pågående (om än långsamt) arbete med isolering på vinden och även badrumsbygge som snart ska påbörjas har tanken om FTX slagit mig. Det är idag ventilerad med självdrag, vilket ju som alltid fungerar sådär (speciellt med moderna fönster).
Badrummet ska förläggas i den "nya" delen av huset som är byggt under mitten av 50-talet. Det har använts rikliga mängder blåbetong.
FTX-aggregatet kommer, enligt min plan, hämta luft ur det nya badrummet, en liten toalett på våningen ovanför samt ett närliggande badrum (i den gamla 30-talsdelen, med dörr riktad mot utbyggnaden) också på våningen ovanför. På vinden, där aggregatet kommer stå och där isoleringen nu sker, tänkte jag också suga ut luft från en takventil för att säkerställa undertryck på vinden och minska risken för eventuell problematik isolering kan ge. Denna sista ventilen kommer ha ett lågt flöde i förhållande till de andra ventilerna.
Tänkt aggregat är ett Heru 100 S EC. 160 mm-rör i stammar som sedan går till 125 mm-rör ut till rum (för något rum kanske 100 mm av utrymmesskäl).
Luft kommer skjutas in i totalt fyra rum, varav två sovrum fördelade på två våningar. Räknar med 12 l/s i sovrummen (10 kvm + 4 l/person). Kontoren klarar sig med ~6-8 l/s om jag har förstått allt korrekt, men kan så klar skjuta på mer luft om det krävs för en bra balans.
Ventilerad yta blir ca 60 kvm (badrummen, toalett och sovrummen). Vinden bjuder på ca 60 kvm, men med snedtak så den jämförbara ytan blir snarare maximalt 20 kvm - dessutom med lågt flöde.
Kanaler finns redan, då det går underbara eternitrör för självdraget. Min tanke är att (försiktigt) lyfta bort dessa och ersätta med spirorör. Jag kan nyttja redan existerande hål i tak för frisk- respektive avluft, och dessutom på vardera sida av huset. Ska friskluft hämtas på norrsida?
Motiveringen med allt detta är
- vädra bort radon
- jämnare klimat
- högre syreomsättning (lite orolig över om självdraget verkligen gör sitt jobb - det känns inte mycket vid ventilerna)
- eventuellt spara någon krona på att slippa elda så mycket för kråkorna
- en del av kostnaden kommer ändå tas genom att någon form av ventilation behövs i det nya badrummet samt att den redan existerande badrummet har dusch längst in och badrumsfläkt precis vid dörr (=fukt hänger kvar längre än nödvändigt)
Så, till frågorna som inte är helt tydliga:
- Verkar jag ha tänkt rimligt med aggregatets storlek?
- Kommer det att fungera?
- Är det nödvändigt att suga ut luft på vinden? (blir väldigt tätt där uppe annars...)
- Räcker 20 l/s för ett badrum och en toalett?
- Räcker aggregatet Heru 100? Det kommer stå på en ljuddämpande skiva på vinden med ljuddämpare på från- och tilluft.
- Vi är, än så länge, två personer i hushållet
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Hej,
Det mesta verka vettigt dvs dimensionering på kanal och aggregatet har bra kapacitet men bättre det så man inte behöver köra fläkt på max oljud.
Frånluften skall enbart användas i uppvärmda rum där våtrum eller dålig lukt kan finnas. Annars tappar man i verkningsgrad. Men uppfyller vinden detta så ok
Tumregler
Badrum utan fönster=15l/s+1l/s per m2 (utöver 5 m2)
Badrum med fönster=10l/s+1l/s per m2 (utöver 5 m2)
WC / Tvättstuga / kapprum = 10l/s
Kök=10l/s med spisfläkt
Kök=15l/s utan spisfläkt
Sovrum=4l/s per person
Allrum=4l/s per person + 0,35l/s per m2
Det mesta verka vettigt dvs dimensionering på kanal och aggregatet har bra kapacitet men bättre det så man inte behöver köra fläkt på max oljud.
Frånluften skall enbart användas i uppvärmda rum där våtrum eller dålig lukt kan finnas. Annars tappar man i verkningsgrad. Men uppfyller vinden detta så ok
Tumregler
Badrum utan fönster=15l/s+1l/s per m2 (utöver 5 m2)
Badrum med fönster=10l/s+1l/s per m2 (utöver 5 m2)
WC / Tvättstuga / kapprum = 10l/s
Kök=10l/s med spisfläkt
Kök=15l/s utan spisfläkt
Sovrum=4l/s per person
Allrum=4l/s per person + 0,35l/s per m2
Det är alltid trevligt att svara med ett resultat, så här kommer lite bilder och text!
Jag är total lekman på detta, och har endast applicerat lite google-fu samt lite chansningar. Jag kommer ha ögonen på detta, speciellt nu under vintern, för att se så kondens/liknande inte uppstår.
Alla stora rör är 160 mm, och de mindre rören är 125 mm.
Lite härlig rördragning på vind med lågt tak och sågspån att mysa på. Just detta är frånluft. Tilluft och avluft ska också gå precis här. Tilluft också pekande nedåt, och avluft upp genom taket i existerande hål till huv. Här satt tidigare 6 st eternitrör.
Här bild mot stället föregående bild togs från, även om kameran då var riktad till högra sidan av denna bild.
Rören är, i ordning vänster till höger: tilluft, avluft, frånluft. Tilluftröret har ett avstick till vänster, där det och övriga rör svänger åt höger. Det avsticket förminskas 160 -> 125 -> 100 mm ner till ett eternitrör på ca 40 cm. Tätat med fogskum. Detta eternitrör fick jag inte bort utan extremt våld, så jag lät det helt enkelt sitta kvar, för hälsans skull. En tallriksventil á la 50-tal justerar luftflödet. Det sker helt ljudlöst.
Rören gör entré till stora vinden (som fått en semi-fackmannamässig isolering på plats).
Uteluft tas från norrsidan av huset
Några har nämnt att det kan vara värt att få ritning och materialåtgång beräknat. Förstår inte alls varför... jag behövde bara komplettera i 4 omgångar på olika ställen till lite för högt pris
Lite skönt glänsande rör provmonterade. Dessa flexrör ska man vara extremt försiktig med... har två som gått sönder.
Ytterligare isolering och provmontering för att få till vinklar och annat.
Passa upp rören för att göra snygga hål i plasten
"Elektrikern" var på plats och installerade uttag och tvåpolig strömbrytare.
Byggmatta köptes in (5:e omgången inköp...) för att något klantarsle missade att beställa tillräckligt med isolerstrumpor. Ögon kommer hållas på dessa för att se till att det inte blir kondens. Väldigt trevliga att arbeta med!
Fin* lucka monterad! (ska isoleras på insidan?)
* = inte så fin
Resultat: Slipper fukt i badrummet och har fräsch luft i sovrummet!
Jag är total lekman på detta, och har endast applicerat lite google-fu samt lite chansningar. Jag kommer ha ögonen på detta, speciellt nu under vintern, för att se så kondens/liknande inte uppstår.
Alla stora rör är 160 mm, och de mindre rören är 125 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite härlig rördragning på vind med lågt tak och sågspån att mysa på. Just detta är frånluft. Tilluft och avluft ska också gå precis här. Tilluft också pekande nedåt, och avluft upp genom taket i existerande hål till huv. Här satt tidigare 6 st eternitrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här bild mot stället föregående bild togs från, även om kameran då var riktad till högra sidan av denna bild.
Rören är, i ordning vänster till höger: tilluft, avluft, frånluft. Tilluftröret har ett avstick till vänster, där det och övriga rör svänger åt höger. Det avsticket förminskas 160 -> 125 -> 100 mm ner till ett eternitrör på ca 40 cm. Tätat med fogskum. Detta eternitrör fick jag inte bort utan extremt våld, så jag lät det helt enkelt sitta kvar, för hälsans skull. En tallriksventil á la 50-tal justerar luftflödet. Det sker helt ljudlöst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rören gör entré till stora vinden (som fått en semi-fackmannamässig isolering på plats).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uteluft tas från norrsidan av huset
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några har nämnt att det kan vara värt att få ritning och materialåtgång beräknat. Förstår inte alls varför... jag behövde bara komplettera i 4 omgångar på olika ställen till lite för högt pris
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite skönt glänsande rör provmonterade. Dessa flexrör ska man vara extremt försiktig med... har två som gått sönder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare isolering och provmontering för att få till vinklar och annat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passa upp rören för att göra snygga hål i plasten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Elektrikern" var på plats och installerade uttag och tvåpolig strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggmatta köptes in (5:e omgången inköp...) för att något klantarsle missade att beställa tillräckligt med isolerstrumpor. Ögon kommer hållas på dessa för att se till att det inte blir kondens. Väldigt trevliga att arbeta med!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin* lucka monterad! (ska isoleras på insidan?)
* = inte så fin
Resultat: Slipper fukt i badrummet och har fräsch luft i sovrummet!
Klicka här för att svara