3 853 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Insektsgaller i ventil trasigt, byta hela åbäket?
Upptäckte att det var lite mycket besök av tvestjärtar i skafferiet på hösten som dessutom huserar öppning till en ventil i köket, så kikade på utsidan så satt ventilen tätt men inifrån syntes att insektsgallret som ska hålla ohyra borta var trasigt. Upptäckte också att man valt att använda sig av ett eternitrör genom väggen som ventilationskanal.
Då är frågan vad sjutton ska man göra med det här åbäket till ventilation? Är det inte lämpligt att byta ut yttre ventil och samtidigt få bort eternitröret?
Skulle tippa på att väggen är cirka 20-25 cm tjock, inkl tegelklädd fasad. Är nog en 10 x 10 cm stor ventilöppning. I källarutrymmet finns flera ventilkanaler dock används inte eternitrör i någon av dessa, så varför man förlagt ett här förstår jag inte....
Då är frågan vad sjutton ska man göra med det här åbäket till ventilation? Är det inte lämpligt att byta ut yttre ventil och samtidigt få bort eternitröret?
Skulle tippa på att väggen är cirka 20-25 cm tjock, inkl tegelklädd fasad. Är nog en 10 x 10 cm stor ventilöppning. I källarutrymmet finns flera ventilkanaler dock används inte eternitrör i någon av dessa, så varför man förlagt ett här förstår jag inte....
Antingen tar du loss ventilen och köper ett insektsnät som du klipper till, troligtvis kostar det mera än om du köper en ny ventil och byter med.
Passa på att dammsuga ur kanalen, det är ingen fara så länge du inte börjar såga/bearbeta eternitmaterialet.
Om du inte ska bygga om ytterligare skulle inte jag bytt eternitkanalen.
I källare brukade man bara mura en kanal och på övervåning där du passerar olika material behöver man en kanal.
Passa på att dammsuga ur kanalen, det är ingen fara så länge du inte börjar såga/bearbeta eternitmaterialet.
I källare brukade man bara mura en kanal och på övervåning där du passerar olika material behöver man en kanal.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Får se vad jag hittar billigast, men lär ju åtgärdas oavsett, annars får vi väl in tvestjärtar i frukosten haha.... Låter bli eternitröret. Köksrenovering står ganska långt ner på budgeten just nu. Ventilen sitter på typ höjd 120 cm från golvet räknat, om man skulle få för sig att riva bort skafferiet i framtiden. Ett fönster sitter brevid. Kanske vettigare att fräsa ut en ny ventilkanal i framtiden istället och mura igen den där då.A AndersS skrev:Antingen tar du loss ventilen och köper ett insektsnät som du klipper till, troligtvis kostar det mera än om du köper en ny ventil och byter med.
Jag satte ett sånt här i min skafferiventil efter att ett fågelpar byggt bo där..
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/aluminiumnat-2000038348
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/aluminiumnat-2000038348
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden