Hej! Har ett rdaa aggregat från 90-talet som senaste åren gått på fullfart. Men behöver kunna ställa ner hastigheten. Enligt tidigare ägare har det suttit en vanlig tyristor/varvtalsregulator men jag ser inte riktigt hur det har funkat. Effekten på aggregatet verkar vara för stor?
En femstegstrafo på vinden skulle funka men om det går med tyristor hade det varit smutt!

J Jonas Gärdhagen skrev:
Hej! Har ett rdaa aggregat från 90-talet som senaste åren gått på fullfart. Men behöver kunna ställa ner hastigheten. Enligt tidigare ägare har det suttit en vanlig tyristor/varvtalsregulator men jag ser inte riktigt hur det har funkat. Effekten på aggregatet verkar vara för stor?
En femstegstrafo på vinden skulle funka men om det går med tyristor hade det varit smutt!
Vilken effekt har fläktarna? Vilken effekt har El-värmarna ? El-värmarna styrs ju inte av regulatorn och i mitt RDAA, finns det bara 2 varianter på fläktar ( 0.15 eller 0,25 kW), så det fungerar bra med tyristorstyrning för mig.
Jag har bytt spisfläktkåpa, så nu sitter tyristorstyrningen på tvättstugeväggen istället.

mer info : https://www.byggahus.se/forum/threads/kopplingsschema-rdaa.370834/#post-3640653

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.