O
ogget: Det finns en frånluftsstos som tillbehör om man vill kanalansluta frånluften
6 svar · 6,5k läst
·
useless
useless: De regler som skulle kunna vara relevanta är väl för brandskydd. Men i ett normalt småhus är hela bostaden en och samma brandcell, så det finns inga krav på avskiljning mellan olika utrymmen.
14 svar · 3,6k läst
M
myrstack: [citat] Detta är vad jag kallar långböj
14 svar · 5,2k läst
·
lsoderlund
lsoderlund: Jag satte in en dragförbättrare på på ett av takets ventilationsrör. Ger ca 100m3 per timme i ökad ventilation vid 5m/s. Kostar inte många pengar, och finns i olika storlekar. Vill du jävlas med grannarna så köper du en i rostfritt som ger fina solkatter. Själv köpte jag en svartlackerad. Ger inget ljud alls när den snurrar. [bild]
7 svar · 3,9k läst
·
lsoderlund
lsoderlund: Fick även rådet att sätt en dragförbättrare på kallvinden, då ventilationen där kunde förbättras.
4 svar · 3,3k läst
·
P
Patrik.L: Bättre med sena svar än aldrig :crysmile:(y) Jo det lönade sig att täta allt slarv från tidigare ägare i radonmattan. Sen installerade vi ju även FTX i huset så nu har det blivit mer fart på luften inomhus, satte även ett frånluftsdon under huset där anläggningen är för att ta ev radon där också direkt. Från 240 Bq/m3, så kom vi ner till 90 Bq/m3 efter åtgärderna så det får
2 svar · 2,3k läst
·
lsoderlund
lsoderlund: Ofast så skall ju luften ledas ut, dvs frånlfuften i huset, via takmonterade ventiler. Friskluften får du vi fönsterventiler eller dylikt.
1 svar · 1,7k läst
B
BSOD: Det är ju standard med ventrör med gummitätning, i alla fall verkar det väldigt vanligt i Sverige på ventkanaler i villastorlek. Dessa har för mig funkat bra, och jag tvivlar på att de kommer börja läcka i nån större omfattning i närtid för mig i alla fall. Tejp eller kit känns betydligt mer tveksamt, och mer beroende av utföraren. Skulle utan att tveka välja ventkanaler med
4 svar · 2,2k läst
·
N
Nathalie1996: [citat] Tack snälla, får se vad det kan vara för något.
9 svar · 5,5k läst
·
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Utan att ha närmare kunskap exakt hur det ser ut så låter det som en bra idé att sy ihop rören och sätta en fläkt på ett gemensamt utlopp.
1 svar · 1,6k läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Stänger du ventilen kan du räkna med att få dålig luft i sovrummet. Men som du misstänker är gissningsvis ventilen anledningen till att det upplevs kallare i sovrummet. Det är alltid lite lurigt att få till en jämn temperatur vid alla väderlägen/temperaurer med ett frånluftssystem med tilluftsventiler i vägg. En finjustering av värmesystemet kan förbättra situationen om
1 svar · 3,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Vi har ett avdelat rum utan fönster och en s.k. värmeförflyttare som blåser in luft och den sitter så långt bort från dörren det går eftersom luften går ut genom springan under dörren. Kanske det är denna (termostaten bortkopplad): https://www.luftbutiken.se/varmeflyttare/4402-flexit-100x-varmeflyttare.html
2 svar · 2,3k läst
S
Scharinsvägen8: Ett lager hade havererat , kullager hållaren hade separerat. Bytt lager för 171:- tyristorn hade klarat sig.
8 svar · 1,1k läst
J
jpr: Kör 160 om du kan glöm inte isolera och eventuellt renslock för att underlätta rensa kanalen
1 svar · 1,6k läst
Narren666
Narren666: [citat] Vi hade exakt samma dilemma. Vi köpte fönster med integrerade spaltventiler. Ett tips om det blir dags att byta något annat fönster. Jag vet att det finns FLV som ska passa över/bakom radiatorn, kan dock inte komma på vilket fabrikat. Om det är oljefyllda eller ej skall inte ha någon betydelse.
5 svar · 4,2k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Behövs och behövs. Har du några problem idag? Fuktigt? Dålig lukt? Är det "nyinrett" eller har det "alltid" sett ut som det gör nu?
2 svar · 2,4k läst
MoonPrince
MoonPrince: Tack för era svar. Jag har satt igen hålet med lite isolering som lätt kan tas bort igen om det behövs. Det är i en yttervägg hålet är. värmen kommer ifrån element som sitter under fönster där tilluften är i de andra rummen.
4 svar · 2,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Skum bild. Sätta över en träskiva med hål för ventil?
4 svar · 1,6k läst
·
P
plawsworth: [citat] Jag googlade kvickt och såg att det nämns ofta att man skall ha ca hälften av m³/h i fläktutsug och 3x badrumsfläkt på ca 40 m³/h (40 m³/h x 3 = 120) på lågvarv borde ju i min värld räcka (110kvm x 2.4m = 132m³). Men jag är ju amatör så kanske har gjort en tankevurpa här? Förslag på annan lösning?
4 svar · 1,3k läst
S
Spopas: [citat] Ja finns i badrum och kommer installeras i tvättstugan nu när den precis blivit klar
14 svar · 6,1k läst
R
Robert_G: [citat] Nej den fungerar normalt nu efteråt men jag trodde att fläkten körde tills det var torrt i rummet, oavsett om det tar 10 minuter eller 10 dygn. Uppenbarligen slår den ifrån efter ett tag, OAVSETT om det hunnit bli torrt eller inte. Det är detta jag försöker hitta svar på och jag hittar ingen tydlig info om det i manualen.
2 svar · 3,1k läst
PeterFalun
PeterFalun: Satte in en för cirkulera så värmen nere (lvp) också letar sig upp. följde alla anvisningar men knapp märkbar skillnad. skrev till företaget men fick aldrig något svar
2 svar · 3,8k läst
S
Stuff: [citat] Nej tyvärr. Inte i närheten av lika bra som en avfuktare. Vi har en liten avfuktare från jula i vår tvättstuga. Upplever inte att den är högljudd men å andra sidan står den långt ifrån sovrummet. Fördelen med avfuktaren är ju också att tvätten torkar MYCKET snabbare än om den bara lufttorkar med lite stöd av en badrumsfläkt. Viktigt dock att ventilationen i rummet är
4 svar · 3,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Plasten är bra när man har varmt utrymme, annars kan fukt kondensera och ställa till problem.
5 svar · 1,5k läst
D
doubleH: [citat] Ja, men om det saknas tilluftsventiler som det gjorde i två av våra stugor så är det en alternativ lösning som löser två behov. Om kaminen dessutom är av lite äldre modell med vanligt luftspjäll så tar den sin förbränningsluft från rummet oavsett man vill eller inte. Det är bara vissa nyare kaminer som har möjligheten att få sin tilluft via en speciell "kanal". Dessutom
4 svar · 6,7k läst
E
etompau: Ja att silikona fast lämplig ventil är nog enklast. Se upp så att en eldosa inte hindrar luftflödet för mycket.
1 svar · 3,0k läst
·
N
NilsOstergren: Någon som råkar veta - eller var man kan ta reda på - hur man beräknar dimensionerna på en sk expansionskammare och dess mineralull för att dämpa mycket lågfrekvent ljud i ett ventilationssystem? Bakgrund: I ett utrymme som jag ska göra talinspelningar i tar mikrofonen upp lågfrekvent ljud som kommer från det hål i taket genom vilket en 160 mm fläkt suger ut luft. I den här
0 svar · 1,4k läst
·
Henkan Sundberg
Henkan Sundberg: [citat] Murphys lag...
10 svar · 1,6k läst
·
T
TuXy: Tack för tipset! Får prova mig fram lite, tänkte komplettera med några fler ventiler och ljuddämpare och sen justera in allting.
8 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.