8 570 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
Förbättra ventilation i äldre självdragshus
Nu har jag stängt igen friskluftsventilerna i tvättstugan, källare och förråd. Det sitter Pax fläktar i tvättstuga och förråd i källaren.
Friskluftventiler i vardagsrummet där även köket finns.
Sedan friskluftsventiler i sovrummen vån upp och Pax fläkt i badrummet på samma vån.
Sedan i sovrummet på vinden friskluftventil. Samtliga frånluftsventiler går in i kanaler som finns i murstocken. Köket har egen frånluft.
Nu när jag sätter igång köksfläkten då jävlar kommer det in luft från friskluftsintagen. När jag ökar styrkan ökar även luften in. När jag sedan öppnar fönstret i köket då börjar friskluftsintagen fungera som frånluft. Om fönstret inte öppnas så får jag baktryck i badrummet ( luktar avlopp) och tvättstugan. Jag blir inte klok på detta.
Friskluftventiler i vardagsrummet där även köket finns.
Sedan friskluftsventiler i sovrummen vån upp och Pax fläkt i badrummet på samma vån.
Sedan i sovrummet på vinden friskluftventil. Samtliga frånluftsventiler går in i kanaler som finns i murstocken. Köket har egen frånluft.
Nu när jag sätter igång köksfläkten då jävlar kommer det in luft från friskluftsintagen. När jag ökar styrkan ökar även luften in. När jag sedan öppnar fönstret i köket då börjar friskluftsintagen fungera som frånluft. Om fönstret inte öppnas så får jag baktryck i badrummet ( luktar avlopp) och tvättstugan. Jag blir inte klok på detta.
Helt logiskt faktiskt. Köksfläkten skapar ju drag, dvs du trycker ut luft från huset, samma mängd som trycks ut måste sugas in. Öppnar du fönstret trycks stor mängd luft in och luften måste ut nånstanns, dvs lättaste vägen som är dina friskluftsventiler.
Fast det skapas ingen drag i murstocken när fläkten är igång. Det är tvärtom dvs luft kommer in istället för ut och det är då det börjar lukta avlopp i badrummet. Jag vill ju skapa drag i frånluftsventilerna och har bra tilluft in. Undrar om inte just en sådan takfläkt som monteras på toppen av skorstenen (som nämnt i tidigare inlägg) vid imkanalen kan se till få rätt på detta? Ingen som har erfarenhet av det?Krokben skrev:
Redigerat:
Vare sig köksfläkten är kopplad i murstocken eller har helt egen kanal så gäller der jag sade ovan, samma mängd som sugs ut ur huset måste in. Förstår inte hur avloppslukten är kopplat till draget? Låter ju nästan som att du tar tilluft från badrummets toalett/golvbrunnM mili1983 skrev:
Varje stängde du de övriga tilluftsventilerna? Som jag läste det så har du nu alltså bara frånluft i källaren och ingen tilluft? Tilluft måste du ha i källaren hursom.
Blev avloppslukten till efter du stängt ner tilluftsventilerna?
Ang takfläkt på skorstenen som nämnt ovan för att få rätt flöde men dock ej energi effektivt. Tydligen kan jag inte ha det eftersom jag har en murstock som har 3 olika kanaler (badrum, tvättstuga och förråd) Fan då. Jag som siktade på en sådan lösning. Hur kan det inte finnas något sådant på marknaden? Det borde ju kunna gå att koppla samtliga tre på något sätt till en fläkt uppe på skorstenen.
Baserad på allt detta så tror jag att befintlig frånluftskanal med Pax Calima i badrummet i eternit som går in i murstocken ska stängas igen och att jag sk ta upp nytt frånluftskanal med fläkt på taket för att på så sätt skapa ett bra frånluftsflöde. Kan det vara något? Befintlig frånluftskanaler som går i murstocken i tvättstuga och förråd får vara as is.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden