J
johamarc: Hej, yes det är alliance både på gammal och nyinköpt fläkt.
6 svar · 3,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Går ju att ha ventilationsdonet på själva luckan längst till vänster. Då blir det ju bara i just det enda skåpet som det försvinner lite utrymme högst upp.
3 svar · 4,6k läst
·
B
Bergstrandbb: Hej! Jag har en källare på ca 22kvadrat, uppdelat på 3rum varav i det mittersta står pannan. En oljepanna med pelletsbrännare. Mellan rummen är dörrhål men utan dörrar i. Ytterväggarna är av granit på närmre metern. En källartrappa som går upp till nedre plan och sedan en källaringång som går ut. jag har två vanliga ventiler monterade högt upp på väggarna i varsin del av
0 svar · 1,6k läst
E
Edebo13: Hej, jag renoverar min toalett. Frånluftröret är kopplat till skorstenskanal. Jag ska sätta in en fläkt i toaletten och koppla till frånluftröret. Behöver jag isolera kopplingsröret mellan fläkt och frånluftröret?
0 svar · 1,0k läst
M
Messier1994: [citat] Missade att kopiera in länken till kalkylatorn: https://planetcalc.com/2167/
17 svar · 5,2k läst
·
H
huggan: Ni bör ha en kanal på 160 mm men krisar det funkar 125 mm men kan bli en del ljud. Tänk på att minst 30 mm isolering ska vara utanpå detta rör för brandskyddet. Röret ska vara åtkomligt för viskning.
1 svar · 1,3k läst
D
Dortmunder DAB: Brukar gå att ställa ner frånluftsfläkten till ett minimum på maskinen, på min gamla 360p så var jag tvungen att öppna fronten för att manuellt dra om sladdar. På nuvarande modeller så borde det gå via menyn? Oavsett så kommer en llvp att kyla ner ändå, köp inte en för svag modell bara.
8 svar · 3,0k läst
Okarlsson
Okarlsson: [citat] Det är väl det TS vill slippa? Alltså att gå till köket och forcera när man ska hänga tvätt.
5 svar · 1,4k läst
J
Josth: När ingen bor i huset räcker det med 0,1 lit/sek och kvm grundventilation, dvs mindre än en tredjedel.
4 svar · 939 läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Nä, det är inga stora pengar, jämfört med vad en ny motor kostar, om den ens går att köpa... ...
9 svar · 4,4k läst
·
H
hullan: [citat] tja jag vet egentligen inte... jag tänkte att eftersom stosen är rund och därmed inte täcker de fyra hörnen i det yttre ventilgallret/ramen - tänkte jag att uteluft går via de 4 hörnen och fastnar utanför röret inne i det stora vägghålet. Svårt att förklara. men visst samtidigt har jag tänkt att tar luften sig in - tar den sig också ut...
4 svar · 1,2k läst
·
T
Tubie: Verkar som att du gör rätt men hängde inte med på ditt steg två där du har mer tilluft än frånluft. Du ska mer tilluft än frånluft i FTX-aggregatet för att kompensera för den utökade frånluften i skorstenen (draget) när du eldar. Exakt vilka inställningar vet jag inte men beror på vilket drag du har i skorstenen, hur intensivt du eldar. I alla andra fall när du inte eldar alltid
1 svar · 2,7k läst
·
coconut
coconut: I den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/ventilation-i-nybyggda-hus-ska-det-vara-sa-haer-illa-tips.327596/page-3#post-3102085 finns ett exempel på hur ett protokoll kan se ut. Det vi hade såg ungefär likadant ut.
3 svar · 3,2k läst
J
jajgert: Lånar tråden. Jag tänkte ventilera min boarea. 90 kvadrat Och jag hittade en extremt prisvärd variant tror jag https://www.ftx-online.se/produkt/ftx-aggregat-dt-250f/ Vad tycks?
14 svar · 14,4k läst
P
Pettert: [citat] De jag pratat med som installerat bänkfläkt är mycket nöjda. De jag testat i butik har ett jäkla sug, och är dessutom mycket tystare än traditionella fläktar. Och rent teoretiskt så tycker jag det låter smartare att ta ångorna neråt innan de hinner upp och iväg, för de stiger ju inte rakt upp, utan i en konisk form, så en vanlig fläkt tar inte heller allt. Sedan så är
9 svar · 4,9k läst
H
Harald Blåtumme: Sorry men jag förstår inte argumenten alls. Det finns inget annat i min värld mer än att man får ordna ordentlig fläktanslutning i ett kök. Kolfiltervarianter, nej. Absolut inte. Vi gjorde detta i vårt nya kök för ca 20 år sedan. En köks-ö skapades i ett dåvarande sovrum, en kraftfull AEG-fläkt med utblås som ordnades rakt upp och ut genom bjälklaget och vidare ut via en
7 svar · 3,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Jo, branschstandard är hål hela vägen ut såklart, annars får man inte rätt flöde.
3 svar · 1,3k läst
·
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Svartplåt!
1 svar · 1,1k läst
BirgitS
BirgitS: Man ska inte ha tilluft i kök så gör som Jonatan79 skrev. Är det ventilationshålet till ett gammalt kallskafferi? Den luften har ju aldrig varit tänkt att gå ut i hela köket.
2 svar · 1,1k läst
·
B
bjornlof: [citat] Misstänkte att det kunde skulle kunna bli nåt sånt problem. Får lösa det på annat sätt. Tack för hjälpen @tobben87!
2 svar · 2,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] OK, du kan ju prova med rökgasfläkten och halvfart på badrumsfläkten. Det är byggstandard att ha tilluft i v-rum och sovrum för att få bästa möjliga boendemiljö men det är möjligt att du får in tillräckligt med luft utan, vet ej, pröva och känn efter.
4 svar · 1,1k läst
·
dannedd
dannedd: Då har jag funderat lite och ändrat placering av ventiler för tilluft och satt dem där det sitter ett fönster. Har även satt upp 2st ventiler i de större rummen. Sedan har jag varit uppe på vinden och kikat lite och det går nog att lösa att få till köksfläkten (eller spiskåpa som det heter när det ansluts mot ett FTX-system då det inte sitter någon fläkt i den). Hittade att det
10 svar · 6,0k läst
·
K
_KirderF_: Hej Går i renoverings planer av köket där våran acf sitter. Den suger från två badrum o köksfläkten. Kan man inte sätta något annat i köket för att kunna ta bort spisoset från detta system? Vill ha köksfläkten delad från övrig ventilation, bor i en 1.5 plans villa så att flytta upp allt går inte och spisen med fläkt sitter mot yttervägg idag. . Mvh f
5 svar · 3,4k läst
M
mullemeck2: [citat] tack för tipset. Jag tar den som nr 2 ifall det andra inte skulle funka. Anledningen till det är att jag tänker att om den är fjäderbelastad så kanske det även blir lite motstånd för lufttrycket att få upp luckan så att det begränsar lite. Eller vad tror du om det? Den andra som tipsades här borde inte bli lika trög då den kommer sitta i vågrät riktning
8 svar · 4,2k läst
V
Anonymiserad 282191: Vad är det för fukthalt inomhus? normalt är det ju väldig lågt på vintern iom att man värmer upp luften.
20 svar · 5,7k läst
T
Timmenpettsson: [citat] Jag har jordvärme, samma princip ju. Hade tidigare avskrivit den metoden för att kyla hela huset men att sänka tempen på tilluften till ett rum skulle säker vara möjligt(y)
9 svar · 1,8k läst
M
Maskot: Efter ombyggnation med flyttad vägg och avdelning till två mindre sovrum saknas nu tilluftsanslutning i ena rummet, medan det i det andra rummet finns två tilluftsrör i taket. För att undvika ett något större ingrepp med ny genomföring i tak upp på vind och nyanslutning till systemet samtidigt som man pluggar igen överflödig tilluft funderar jag på en något enklare lösning där jag
0 svar · 1,8k läst
·
P
Picea: [citat] Absolut är det så att ventilationen inte bara sker längs långväggen. Dina fönster och element skapar också luftrörelser sk konvektion som hjälper till att få runt luften i rummet.
5 svar · 2,4k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Effekt skillnaden på 30W till 270W är inte helt konstig, effektbehovet på en fläkt är kubisk mot fläkthastigheten/flödet (lite förenklat). Det skiljer 9 ggr på ditt effektbehov som då skulle motsvara cirka halvering/dubblering av flödet mellan dem olika driftlägena. Om det inte är något annat fel på fläktarna. Du bör kunna fixa till ett mellanting i fläkthastighet med en
7 svar · 4,7k läst
·
R
Runnis: En CTC 103 satt det i mitt hus oxå en gång i tiden. Det går utmärkt att montera ett FTX på befintliga rör. Jag har inte gjort det än men det kommer. Elen kan du koppla själv då de flesta ansluts med vanlig 230V stickpropp i jordat vägguttag.
10 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.