Jag funderar på att installera FTX i vårat 90 kvadrat hus med källare. Jag tänker nog inte dra ned FTXen till källaren då jag har lite ventilation i dom rummen vi använder redan.

Jag undrar lite hur man kommer fram till att FTX sparar energi? Elkostnaden verkar ju gå upp för dom flesta. Hur går det ihop?
Skulle jag installera FTX är min förhoppning att jag kan dra ned en grad på bergvärmepannan. Är inte det sannolikt med tanke på att mitt blåalättbetonghus är ganska tätt.
Alla fönsterventiler kommer ju täppas igen samt man lär ju knappast vädra längre.

FTX sparar bara om du jämför med ren frånluft utan återvinning, FTX skaffar du för att öka ventilationen utan att öka energikostnaden onödigt mycket.

Om du skaffar FTX är det bäst att dra ner rör i källaren också för att kunna få bästa möjliga resultat. En FTX-fläkt drar bara ca 50-60W och du lär sänka energikostnaderna mer än så. Men först och främst för att få den bästa möjliga inomhusmiljön.

FTX ger som sagt två fördelar:

1. Du får en forcerad ventilation som ger ett bra luftflöde i fastigheten. (Speciellt om man ser till att luftgenomströmningen är god i alla utrymmen)
2. Du ventilerar inte ut värmen utan upp till 86% av energin i frånluften återvinns.

Har du bara från och tilluftsventiler som ger god luftgenomströmning behöver den luften som kommer in värmas upp. Denna kostnad "slipper" du med FTX.

Jag bytte FTX aggregat då mitt gamla gick sönder. Med nya tekniken måste jag säga att inomhusluften markant förändrats till det positiva.

När jag "vädrar" nu så kör jag aggregatet i forcerat läge. Vilket innebär att jag får frisk luft utan att kyla ner huset.

Faktum är att jag har så bra värmeåtervinning i det nya att jag fått ställa ner värmen på LLVP.

• Högre kostnad på sommaren men lägre kostnad på vintern då man återvinner energi på vintern men inte sommaren, FTX-aggregatet kostar ungefär lika mycket i drift året runt.
  • Ett högre luftflöde blir möjligt iom att man återvinner energin vilket ger friskare luft inomhus
  • På vintern blir det inte heller iskall kall luft som kommer in från ventiler i väggarna utan istället lite uppvärmd luft.
  • Det blir även bättre ljudisolering mot ljud utifrån utan friskluftsventiler i väggarna. (Dock lite mer ljud inne i huset, är framförallt frånluftsventilerna som låter mycket men det blir det även ii hus med mekanisk frånluft, tex med FLVP, själv hör jag inte tilluften öht utom i de rum som är allra närmast FTX-aggregatet)
  • Det går även att ha bättre filtrering av tilluften med ett centralt och bättre filter som man byter mer ofta.
  • Med central tilluft finns även möjlighet att kyla ner tilluften litegrann (inte för mycket pga kondensrisk) som kan ge lite kyla till hela huset under sommaren med frikyla om man har bergvärme.
När vi flyttade från vårt gamla hus med självdrag till nya huset med FTX var det lite chockerande hur stor skillnaden var, speciellt i vardagsrummet som har högt i tak och stora fönster var känslan väldigt mycket att man satt utomhus då luften var så mycket bätttre än i gamla huset.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har du blåbetong i huset ska FTX vara en s.k. no-brainer oavsett om du sparar på uppvärmning eller ej.

Den dag du vill sälja huset kommer du garanterat tappa köpare om du inte har en radonmätning som visar på klart godkända nivåer. Detta kräver oftast FTX.

Vi har köpt ett blåbetonghus och installerade FTX direkt trots att värdena bara var marginellt över gränsvärdet på 200 bq/m3. Vi bytte även från gas till luft/vatten i samma veva så även om uppvärmningskostnaden minskat med över 50% så är det oklart vad som beror på vad.

Mitt största problem med FTX var dock ljudet från ventilerna som var fruktansvärt enligt mig och knappt hörbart enligt hustrun, dock så gick det att lösa i efterhand så nu är det så tyst att jag inte märker det alls.

Jag har dock jobbat som byggnadsakustiker i några år, så möjligen att min erfarenhet hjälpte mig lite där. Om någon vill ha tips om hur man får tyst på sina ventilationskanaler så delar jag gärna med mig av mina erfarenheter.

Redigerat:
  • Gilla
Magnusalsjon och 1 till
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
  • Högre kostnad på sommaren men lägre kostnad på vintern då man återvinner energi på vintern men inte sommaren, FTX-aggregatet kostar ungefär lika mycket i drift året runt.
  • moderna aggregat återvinns "kylan" i lyften med. Så har du kall luft inomhus en varm sommardag sprutar du inte in varmluft
I övrigt väl sammanfattat och håller med. :)

Det där blev jag nyfiken på! Vi håller på att projektera för att få bygga ett nytt hus, och jag har tänkt mig FTX, men har ingen erfarenhet av det, eller ljudproblem. Så jag tar gärna emot tips och idéer på vad man ska eller inte ska göra. Antingen här eller om du skickar PM, alternativt skapar en ny tråd. Vi vill ju inte kapa tråden här.... MVH Magnus

M Magnusalsjon skrev:
Det där blev jag nyfiken på! Vi håller på att projektera för att få bygga ett nytt hus, och jag har tänkt mig FTX, men har ingen erfarenhet av det, eller ljudproblem. Så jag tar gärna emot tips och idéer på vad man ska eller inte ska göra. Antingen här eller om du skickar PM, alternativt skapar en ny tråd. Vi vill ju inte kapa tråden här.... MVH Magnus
Jag startade en ny tråd, det var en del att skriva så det fick bli så :)

https://www.byggahus.se/forum/threads/ftx-och-buller-mina-erfarenheter.399171/#post-3981943

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.